През 2019 г. по българските пътища бяха ремонтирани 10 големи съоръжения. Движението през 5 виадукта на “Тракия”, 4 виадукта на “Хемус” и едната тръба на тунела “Витиня” в посока София бе отбивано и това причини много тапи по тези магистрали особено по време на почивните дни.

В плановете за ремонт на пътната агенция за 2020 г. има почти два пъти повече такива съоръжения – цели 16, и тези

затруднения в

движението

ще продължат

Предстоят ремонти на общо 9 виадукта по “Хемус” и “Тракия”, 4 моста по “Хемус” и един на “Тракия”, както и три пътни възела по “Хемус”.

Всички тези съоръжения се намират на други места по магистралите, не на същите като миналото лято, единствено тръбата на тунела “Витиня” в посока София ще продължи да се ремонтира и през 2020 г., докато целият тунел не покрие изискванията.

В петък пътната агенция съобщи, че ремонтът на тунела ще продължи до

втората

половина

на 2020 г.,

т.е. лятото ще завърши, докато по тунела все още се работи.

Европейските директиви имат минимални изисквания за тунелите от Трансевропейската пътна мрежа (TEN-T), специално за системите за пожароизвестяване, вентилация, видеонаблюдение, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене. През 2018 и 2019 г. с такива системи бе снабдена тръбата в посока Варна и през 2019 и 2020 г. същото се прави и в другата тръба.

По време на този ремонт, така както беше и през миналата година, движението ще бъде пуснато двупосочно в другата тръба.

Причината работите по тунела да продължат толкова дълго е, че при започването на ремонта там бяха открити множество

пукнатини в

облицовката

и кухини

За запълването им и за да се заздрави съоръжението, в него се излети нови 2500 кубика бетон. Ще бъдат използвани и 55 км анкери за укрепване.

За да отговарят на европейските изисквания, на двете тръби на тунела ще бъдат направени и три напречни връзки.

Виадуктите са възможно

най-сложните

съоръжения

по магистралите

Често тяхното състояние става опасно за движещите се превозни средства, тъй като от дългата експлоатация бетонната основа на пътя се пропуква и много често през дупките в асфалта прозира земната повърхност под съоръжението. А тя е поне на 40 метра, има виадукти, които са високи и 60 и дори 80 метра.

По мнението на пътни инженери самите колони са устойчиви и по тях рядко се налага укрепване, но бетонната основа на пътя на един виадукт е много проблемно място и когато такива съоръжения не са ремонтирани почти откакто са построени, има огромен риск. Ремонтите на виадуктите по магистралите започнаха усилено след пернишкото земетресение през 2012 г.

Най-високите виадукти по магистрала “Тракия” – при 61-и и 67-и километър, бяха ремонтирани основно преди 3 и 4 години. Това лято предстои единствено укрепване на платната при виадуктите на 13-и, 15-и, 17-и, 18-и и 20-и километър на магистралата. Те се намират между възвишението при

село Лозен

и отбивката

за Вакарел

Ще се ремонтира само платното в посока София, което е в много лошо състояние, и движението ще бъде отбито в другото платно, което ще бъде двупосочно.

По-нататък в посока Бургас – при 37-ия километър на “Тракия”, предстои ремонт на моста над реката, която захранва близкия язовир “Бакърдере”.

Този общински язовир, собственост на Ихтиман, преля през 2018 г. и високите нива на реката компрометираха основите на моста. Лошото му състояние лъсна при специалната проверка, разпоредена през лятото на 2018 г. от премиера Бойко Борисов след трагедията с рухналия мост в Генуа.

Ремонтът на моста при 37-ия километър на “Тракия” най-вероятно ще наложи

цялостно

отбиване на

движението,

поне докато се ремонтират основите.

Ремонтът на още един мост, но на “Хемус” също е наложителен и лошото му състояние бе установено при същата проверка. Това е мостът при Коренишки дол, който се намира на 37-ия километър на “Хемус”. Той е непосредствено след едноименния виадукт, който бе ремонтиран основно през 2018 и 2019 г.

Движението през този участък на магистрала “Хемус” ще бъде доста затруднено това лято, тъй като в плановете влизат и ремонти на две мостови съоръжения два километра преди Коренишки дол. По всяка вероятност

движението там

ще е шахматно

– ще преминава ту в едното, ту в другото платно, докато траят ремонтите, тъй като няма как да се отбие по други пътища.

Движението по “Хемус” през 2020 г. ще създава затруднения на пътуващите и след като преминат тунела “Топли дол” в посока Варна. Планира се ремонт на съоръженията при пътните възли за Ботевград, който е на 47-ия километър на магистралата, пътния възел за Правец, който е на 52-ия километър, и по-нататък след тунела “Правешки ханове”, на 67-ия километър. Там също няма възможност за отбиване на движението и по време на ремонтите за превозните средства ще бъдат оставяни отделни ленти за движение.

Предстоят ремонти и на два моста непосредствено преди Коренишки дол. Там обаче ще се полага само асфалтова настилка в платното в посока Варна и движението ще се пренесе върху съседното платно.

На практика

почти цялото

разстояние

между тунелите

“Витиня” и

“Топли дол”

на магистрала “Хемус” е заето от поредица от виадукти и ако всички планове на пътната агенция се осъществят, това лято там трябва да се ремонтират носещите колони на поне половината от тези съоръжения. По принцип движение отгоре върху виадукта при ремонт на носещи колони не може да има. Слава богу, всяко платно от магистралата при тези виадукти има свои собствени носещи колони, така че, докато се ремонтират под едното платно, другото може да поеме движението.

Под тази дупка в основата на виадукта прозира земната повърхност, която е на 40 метра.
Под тази дупка в основата на виадукта прозира земната повърхност, която е на 40 метра.