От четвъртък електронно се издават разрешения за строеж
От 30 март - разрешение за проектиране
До дни в София в портал на едно място
всички услуги, които общината предоставя
Държавата спря! Това сигнализираха разтревожени предприемачи пред “24 часа”. И попитаха има ли право чиновниците да спрат да работят с обяснението “извънредно положение”.
Бизнесмен се оплака, че не получава нито разрешения,
нито забрани,
нито отговори
от различни
служби,
сред които ВиК, пожарната и районни администрации в София. Само един от проектите му за нов обект бил за над 20 млн. лв. Бавели се документи, за да може да получи разрешение за строеж.
Друг предприемач сигнализира, че за обект, чийто наемател е от 4 години, е получил отказ за удължаване на договора, каквото по принцип се правело всяка година. Навсякъде чиновниците се оправдавали с извънредното положение, обясни пред “24 часа” той.
“Уместно ли е да се отлагат и спират дейности заради коронавируса? Не трябва да се пречи на хората, които въпреки ситуацията искат да развиват бизнес. Държавата спря, а сега е моментът да се придвижат проектите, за да може след кризата да се реализират и ударът върху бизнеса да е по-малък”, заяви бизнесменът и
предложи
да се разкрие
специален
телефон за
сигнали
като неговите, за да може хората да получават информация как да получат нужните документи и услуги.
Пред “24 часа” главният архитект на София Здравко Здравков обясни, че работата на районните архитекти не е спряла, но според Закона за извънредното положение сроковете по административните производства спират, докато то не бъде отменено.
Относно договора за наем от Столичната община обясниха, че по принцип удължаването трябва да мине през решение на общинския съвет, който обаче в момента не заседава. Защо трети месец въпросният договор не е удължен, трябвало да отговори районната администрация.
От “Софийска вода” заявиха, че са спрели присъединяването, следвайки заповедите на здравния министър за спиране на строителството и на кмета на София да се работи само ако има аварии и довършителни работи. Екипите на “Софийска вода” работят активно с клиенти по приемане на отчети, справки по телефона, смяна на партиди, сигнали за аварии и др.
Всъщност гневът на бизнеса и подозренията, че администрацията използва извънредното положение като оправдание да не работи, доведоха до много рязко ускоряване на т.нар. електронно управление. Министерства, агенции и общини
бързо
въвеждат
дистанционни
услуги
В министерството на транспорта и агенциите към него някои от дейностите, при които има струпване на хора, са прекратени. Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” например не провежда от 16 март изпити за шофьорска книжка за 14 дни. В енергетиката бе удължен срокът за плащане на сметките за ток на 20 дни. Документите могат да се подават онлайн.
В Министерството на икономиката не е предвидено засега удължаване на срока по отворените процедури по програма “Иновации и конкурентоспособност”. Допуска се при извънредни обстоятелства да се разреши спиране на изпълнението на проект, но за не повече от 2 месеца.
Агенцията по кадастъра не е затворила нито едно от гишетата за издаване на скици и удостоверения за имоти. По електронен път се издават имотни скици.
Пътната агенция също не е затворила областните си представителства, нито помещенията си по ГКПП-тата, тъй като в тях се намират терминали за плащане на пътни такси.
Не се бавят преписки, само е удължен до 13 април срокът за монтиране на бордови устройства в камионите и автобусите, който изтича на 27 март. Преди два дни АПИ пусна имейл за заявяване на услуги.
НСИ отложи сроковете, в които фирмите трябва да подават годишните си отчети - до 30 септември. Сега заради извънредното положение
отпада и
изискването
за електронен
подпис
В екоминистерството работата продължава без прекъсвания. По програма “Околна среда” не се очакват отлагания. Възможно е единствено да се забавят строителните проекти на някои ВиК обекти.
В Държавната агенция по метрология и технически надзор се спря приемът на заявления, жалби, сигнали и други документи на място в деловодствата. Но се приемат по електронен път на damtn@damtn. government.bg или чрез лицензиран пощенски оператор.
Министерството на финансите призовават заявления за услуги, сигнали, предложения, жалби и протести да се пускат чрез https://edelivery.egov.bg/. Но остава и възможността за подаването на документите в приемната.
НАП работи и насърчава бизнеса да подават декларации и да правят справки онлайн чрез ХИК или електронен подпис. Единствено са спрени консултации, които данъчните даваха досега веднъж седмично в приемните си.
В Столичната община до дни ще има нов, удобен и лесен за ползване портал, в който на едно място ще са събрани всички възможности, които общината предоставя. Сега списъкът с дейностите може да се намери на адрес: https://usl.sofia.bg/ePortal/.
През интернет могат да се платят и местни данъци и такси
София предоставя възможност електронно да се заявят дори дата и час за сключване на брак.
От четвъртък може да се заяви онлайн издаване на разрешение за строеж.
От 30 март ще може да се заявяват разрешения за поставяне и получаване на виза за проектиране.
От 20 март електронно се заявят административни услуги за таксиметров превоз чрез Държавната агенция за електронно управление.
И общините въвеждат електронни услуги. Нито една институция в Пловдив не е преустановила работа с граждани. Услуги, които не се предоставят по електронен път, може да бъдат заявени, заплатени и получени чрез пощенски оператори.
Общински фронтофис в Бургас обслужва граждани за услуги, които не могат да се извършат онлайн. “Няма институция в областта, която да е преустановила дейността си. На места се изнасят приемни”, каза областният управител Вълчо Чолаков.
В Несебър още от 16 март бе спрян достъпът в общината, документи се приемат чрез гишетата на центровете за административно обслужване. “Непрекъснато призоваваме съгражданите си да използват електронната система за обслужване и да плащат данъци онлайн”, каза кметът Николай Димитров.