Само 1079 леки и лекотоварни автомобили са продадени през изминалия месец, повечето са договорени преди това

Автомобилният бизнес в България е в колапс. Това сочат данните на регистрациите на автомобили през първите 4 месеца на годината. През април, първият месец блокиран заради пандемията от COVID - 19, продажбите са намалели с над 73 процента спрямо същия месец на 2019-а. Този април са купени 1079 нови леки и лекотоварни превозни средства, срещу 4021 година по-рано.

До 1 април тази година у нас за регистрирани 5927 леки коли (категория М1) и 1358 лекотаврин (N1) или общо 7258 возила. За първите 4 месеца продажбите на леките коли са 6751, а на тези за бизнес - 1613 или общо 8364 бройки. Т.е. само през април са регистрани в България едва 824 леки автомобила и 255 лекотоварни. Общо 1079 нови превозни средства са пласирани през изминалия месец.

През април миналата година продажбите на нови леки и лекотаварни автомобили са 4021 или 73,17 процента.


3292 са били през април миналата година само леките автомобили, а лекотоварните 729. Това означава, че спадът за април сравнено със същия месец на миналата година при леките автомобили е с 2468 по-малко регистрирани возила, а при ванове - 474 бройки намаление. Т.е. ако се вземат само леките коли сривът в регистрациите ще е цели 74,97 процента!

За първите четири месеца на годината купените нови леки и лекотоварни автомобили са 8364, което е със 39,89 процента по-слаб резултат от четиримесечието на миналата година. В категория М1 (леките автомобили) продажбите са 6751, а в N1 (лекотоварните) - 1613.
Миналата година по това време на нашия пазар са били регистрирани 11 098 леки коли и още 2817 лекотоварни или общо 13 915.

В опит да спасят бизнеса си много от официалните вносители предлагат оферти на лизинг, при които поемат за определен период вноските на купувача в срок от 6 до 12 месеца. Дилърите се опитват да пласират новите си автомобили и онлайн без да карат купувача да посещава шоурума. Освен това тези 1079 регистрирани нови леки и лекотоварни автомобили в по-голямата си част са договорени от купувачите много преди април. Това означава, че хората, които са се решили да вземат нов автомобил са поне два пъти по-малко от тези купени хиляда бройки, които са издадени през април. 

"Кризата в автомобилния бизнес заради пандемията от коронавинуса е навсякъде. По време на 30-ина дни инзвънредно положение в България договорите за покупка на нови беемвета са намалели със 75 процента, а продажбите около два пъти. За първите три месеца на годината реално няма намаление в продажбите на BMW и MINI, защото тогава са били изпълнявани поръчките от предварително направените договори". Това призна в средата на април каза председателят на Управителния съвет на ААП Александър Миланов и шеф на "BMW България", по време на видеоконферентна връзка с автомоблни журналисти у нас.

При употребяваните коли регистрациите за първите 4 месеца на годината са 52 026, което е спад от 28 на сто. До 1 май в България са продадени 46 632 леки автомобили втора ръка, докато през първите три месеца те са били 40 902. Т.е. през април тази година у нас са регистрирани едва 5730 леки употребявани коли.

При камионите с обща маса над 12 тона сривът за четиримесечието при новите е над 49% с 687 сделки, а при употребяваните 11% от 1273 продажби.

При леките коли продължава тенденцията за увеличаване на дизеловите модели, които вече са 1,31 млн. или със 75 144 повече от 1 май 2019 година. Бензиновите са близо 1,25 млн., което е с почти 74 хиляди по-малко. Броят на хибридите се е увеличил с почти 3000 и те са 9356, докато регистрираните електромобили са само 566 и са общо 1408.