Министерският съвет прие днес проект на Закон за допълнение на Закона за съдебната власт, който регламентира въвеждането на информационна система „Единен регистър на вещите лица“. Тя ще съдържа данните, вписани в списъците на експертите, утвърдени за вещи лица.

И в момента съществува специализиран софтуер за мониторинг и контрол на вещите лица. С него се систематизира и актуализира информацията за наличността, специалността и дейността на вещите лица, проведените експертизи и резултатите от тях. Този софтуер обаче се използва от съдилищата поотделно, без да има взаимна свързаност между тях и единна база данни.

Създаването на автоматизирана информационна система „Единен регистър на вещите лица“ ще надгради съществуващия до сега регистър и ще позволи да се избегне фрагментарността при избора на специалисти. Това ще позволи органите на досъдебното и съдебното производство да намират бързо и лесно експерти е подходяща специалност.

Системата ще разполага и с удобен интерфейс за избор на вещи лица на база на зададени критерии при необходимост от специфични експертизи и ниво на познание. За всяко вещо лице системата ще поддържа електронно досие с история на изготвяните експертизи, решението на органа (приема или не заключението на експерта, с включени мотиви, дали е възложена допълнителна или повторна експертиза и с какви мотиви, в срок ли са предоставени заключенията на експерта), както и броят откази за извършване на експертиза по конкретно дело и съответните основания.

Още от решенията на Министерския съвет вижте ТУК.