Записват в закон съотношението между собствен капитал и загуби, така че при фалит да не се застраши финансовата стабилност

БНБ и Комисията за финансов надзор да събират информация от банки, финансови компании и инвестиционни посредници за размера на собствения капитал, нивата на приемливите задължения и т.нар. споделени загуби в рамките на холдинг или група, падежни срокове на рискови заеми и тяхната поредност при евентуална несъстоятелност. Целта е

всяка банка или

посредник да

бъдат

периодично

оценявани

като стабилни, повече или по-малко проблемни. Така надзорът и контролът ще са според рисковия им профил.

Това предвиждат промени в Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, обявен за обществено обсъждане. Информацията ще се събира още от догодина, а задължителните правила ще действат от 1 януари 2024 г.

Капиталът на трезори, които са част от транснационални финансови холдинги или групи, ще бъде определен така, че институцията да поеме и определени по размер загуби, без това да се отрази на стабилността на останалите от групата. Размерът ще зависи от мястото на съответната компания в групата, както и от нейните специализация, рискови активи, профил и пазарен дял. Спазването на това съотношение ще даде гаранции, че евентуален фалит или мерки по оздравяване на проблемни банки няма да доведат до риск за публичните финанси и финансовата стабилност.

Тъй като тези правила са задължителни за банките от ЕС, спазването им гарантира, че евентуални проблеми на банки майки няма да се отразят на дъщерните дружества или клонове у нас. Капацитетът за поемане на загуби ще се измерва като процент от общите рискови заеми.

Когато банка или посредник станат проблемни, БНБ или КФН

задължително

ще приемат

план за

преструктуриране,

който ще бъде различен в зависимост от това дали трябва да обхване компанията майка, няколко дъщерни дружества или само едно от тях. За да избегнат задълбочаване на проблемите, надзорните органи могат да предпишат промяна на падежния профил на собствения капитал, да забранят раздаване на дивиденти, поемане на нови задължения. Двата финансови регулатора получават право за т.нар. ранна намеса в проблемни банки.

Ако преценят, че преструктурирането не е в обществен интерес, тогава ще се прилага производство по несъстоятелност или ликвидация, които стартират с отнемане на издадения лиценз. Оценката на активите в тези случаи трябва да бъде извършвана в кратки срокове, а изборът на оценители може да е без обществена поръчка.