Съединените щати са готови да предложат на Румъния финансиране от 7 милиарда долара за проекти в енергетиката и пътната и железопътната инфраструктура. Виа Карпатия - магистралата, която свързва три морета и се простира от Констанца до Гданск, и железопътното трасе Rail-2-Sea - част от военната стратегия за укрепване на Източния фланг на НАТО, отново влязоха в дискусиите по повод подписването на меморандум между двете страни.

(По време на посещение в САЩ миналата седмица румънският министър на икономиката, енергетиката и бизнеса Вирджил Попеску подписа меморандум с президентката на Ексим банк Кимбърли Рийд за финансиране на стойност до седем милиарда долара за развитие на проекти в енергетиката, включително ядрената енергетика и технологиите за втечнен газ, и в сферата на инфраструктурата - пътна, железопътна и газови депа. Румънският министър парафира също с министъра на енергетиката на САЩ Дан Бруийет проект за междуправителствено споразумение за сътрудничество в разширяването и модернизирането на ядрената енергийна програма на Румъния. Според енергийното министерство на САЩ това "историческо споразумение" ще положи основата на процес, в който Румъния ще използва опита и технологията на САЩ за изграждането на трети и четвърти реактор и за модернизацията на първи реактор на АЕЦ Черна вода, съобщиха румънски и чуждестранни медии. - бел. прев.)

В петък, 9 октомври, посланикът на САЩ в Букурещ Адриан Цукерман обяви, че ще започнат проектите за магистрала и за железопътен път от Констанца до Гданск, част от военната стратегия за укрепване на Източния фланг на НАТО за придвижване на военните на Алианса и за износ на американска технология.

Виа Карпатия

Автомагистралата от Констанца до Гданск е част от по-голям проект, наречен Виа Карпатия, който следва да свърже Балтийско, Егейско и Черно море. Проектът, подкрепян от поляците, би създал транспортен коридор от северната до южната част на Европа през Литва, Полша, Словакия, Унгария, Румъния, България и Гърция, интегрирайки транспортните системи на страните участнички.

Част от трасето на Виа Карпатия в Румъния съвпада с трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) - проект на Европейския съюз, който предвижда създаване на цялостна авто, жп и морска мрежа. В Румъния в тази мрежа влизат магистралите А1 и А2 (Куртич-Арад-Сибиу-Букурещ-Констанца), които са вече финансирани със заеми и безвъзмездна помощ от ЕС.

На румънска територия Виа Карпатия има следното трасе Орадя - Арад - Тимишоара - Лугож - Сибиу - Букурещ - Констанца. За да има то профила на магистрала, трябва да бъдат изградени магистралните участъци Орадя - Арад, тунелите на магистрала А1, лот 3 от Лугож до Дева, А1 Сибиу - Питещ и А0 Север или А0 Юг, обясни Михай Александру Кръчун, основател на асоциацията "Строим Румъния".

Парите на американците, предложени като заем, могат да бъдат използвани за изграждане на магистралите Орадя-Арад и Лугож-Калафат, допълни Кръчун, тъй като останалите участъци вече се строят или за тях са обявени обществени поръчки.

Rail-2-Sea

Споменатото железопътно трасе в меморандума за разбирателство между американската банка Ексим (EXIM) и румънското министерство на икономиката, енергетиката и бизнеса също е част от по-голям проект, наречен Rail-2-Sea, който има за цел изграждане на жп линия с двойно предназначение - гражданско и военно, между пристанище Гданск и пристанище Констанца. Този проект има като основна цел модернизация на жп коридора както за търговска употреба, така и за бърз транспорт на военни сили и оборудване на територията на Румъния, а общата му дължина е 3663 км. Трасето преминава през четири държави - Полша, Словакия, Унгария и Румъния, обясни министерството на транспорта, инфраструктурата и комуникациите на Румъния.

Финансирането от американците означава допълнителни средства за проекти по трасетата в Румъния, посочи Михай Кръчун. Той припомни, че Румъния е променила жп трасето през 2019 г. по линията Тимишоара-Крайова-Букурещ, защото по-северното жп трасе вече е финансирано. "Значи, може да се финансира магистралата Тимишоара-Букурещ и връзката Крайова-Калафат, която трябва да бъде рехабилитирана. Новият мост при Калафат не е свързан както трябва, което налага по-ниска скорост на влаковете", обясни за Зиаре Михай Кръчун.

Финансиране под въпрос

Банка Ексим обяви, че може да финансира със седем милиарда долара развитието на енергийни и инфраструктурни проекти.

Депутатът Каталин Друла, член на комисията по транспорт и инфраструктура, иска някои разяснения относно финансирането.

"Приветствам намерението и интереса на САЩ към инфраструктурата в Румъния. Необходими са обаче някои разяснения във връзка със статута на това финансиране. Докато ЕС ни дава бъзвъзмездна помощ, разбирам, че в този случай става дума за заеми. И те са, разбира се, метод на финансиране, но с много по-големи ограничения от бюджетна гледна точка, имайки се предвид целите за бюджетен дефицит в средносрочен план и други ограничения, поради които степента на задлъжнялост на Румъния трябва да остане под определено ниво", заяви лидерът на депутатите от партия Съюз за спасение на Румъния.

Михай Кръчун от асоциацията "Строим Румъния" също повдига въпросителни във връзка с американското финансиране, което би следвало да се реализира изключително с американски компании.

"И на мен не ми е ясно как ще става финансирането, защото са две противоречащи си едно на друго финансирания. За европейското финансиране трябва да има открит международен търг, докато по американското финансиране трябва да бъдат стриктно американски фирми. Вероятно ще ги разделят на участъци - един с американски пари, друг - от европейски фондове, а трети с пари от бюджета", каза Кръчун.

Инициативата "Три морета"

Виа Карпатия и жп линията Rail-2-Sea са част от Инициативата "Три морета", която е политическа платформа на страни-членки на ЕС за насърчаване на сътрудничеството в региона, ускоряване на процесите на развитие и модернизация на инфраструкурата. В Инициативата "Три морета" участват 12 страни членки на ЕС - Австрия, България, Хърватия, Чехия, Естония, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Словакия, Словения и Унгария.

След съобщението на американците румънският министър на транспорта Лучиан Боде не даде обяснения за възможния източник на финансиране, но заяви, че инвестиционни фондове ще подкрепят тези проекти.

Приветствам инициативата на САЩ - нашият стратегически партньор, да подкрепи икономическото и енергийното развитие на Румъния, а сега и пътната и железопътната инфраструктура. Двата големи проекта - Rail-2-Sea и Виа Карпатия - ще получат важна подкрепа за развитие на инфраструктурата, която да свърже Констанца на Черно море с Гданск на Балтийско море. Тези инфраструктурни проекти ще бъдат от реална полза за икономиките на страните партньори, както и за икономиките в региона. И двата проекта предвиждат привличане на частни фондове. В този контекст съобщението на американската администрация може само да насърчи инвестиционните фондове да подкрепят тези проекти, заяви румънският транспортен министър.

/БТА, със съкращения/