Евродепутатът Андрей Слабаков ще защитава правото ни да се наричаме българи

В правото ни да се наричаме българи са категорични и от първата частна винена компания у нас “Домейн Бойар”, отстоявайки марката си вина Bolgare. Както “24 часа” писа преди месец, италианската изба “Сасикая” иска да бъде заличена родната марка вина Bolgare на утвърдения наш производител. В спора се включиха и двама италиански евродепутати, които се опитват на политическо ниво да оказват натиск и да оспорват решението на Европейската патентна служба в подкрепа на българската марка. Паоло де Кастро и Симона Бонафе се позовават на фонетичната прилика между двете търговски марки, макар и графично да се изписват по съвсем различен начин - Bolgheri и Bolgare.

Според евродепутата ни Андрей Слабаков този казус повдига един много важен въпрос, който надхвърля далеч пределите на чисто търговския спор между две фирми, а именно дали всеки път, когато родна компания иска да сложи име на свои продукти, които носят корена на българската държава и народност, италианците от областта Bolgheri ще се опитват да ни забраняват това? И кой е по-голям - италианското село Болгери или държавата България? И дали е редно да се упражнява политически натиск от италианските депутати, въпреки становището на овластените патентни органи, които продължават да отсъждат в полза на българската марка Bolgare правото на регистрация, защото не намират никакви основания или нарушение на регламента за вината и лозаро-винарските продукти. Андрей Слабаков подготвя за изпращане до Комисията контрапозиция на двамата италиански депутати с въпроса: “Смята ли ЕК за редно използването на защитеното наименование за произход като средство за оказване на натиск върху конкуренцията?” Българският евродепутат акцентира, че консорциумът, който притежава марките Bolgheri DOС и Bolgheri Sassicaia DOC, е имал и се е възползвал от възможността да възрази по време на процеса на одобрение. Но

жалбите са

отхвърлени

на два пъти,

защото няма никакви доказателства в подкрепа на твърдението на италианците, че марката Bolgare се опитва да ги имитира, а не че произлиза от историческия корен на нашата идентичност БЪЛГАРИ.

“Заявената от нас марка e комбинирана и освен думата Bolgare включва и графично изображение на иконични места и символи, представящи България - къща от Копривщица, църквата “Света София”, буква Б от кирилицата, гайда, българска роза, планините ни, красивите ни шевици и др. Европейската патентна служба отсъди на 2 инстанции в наша полза с ясно становище, че Bolgare не е по никакъв начин сходна на Bolgheri и не уврежда интересите им. Затова и Европейската патентна служба допусна нашата регистрация”, коментира изпълнителният директор на “Домейн Бойар” Евгени Харамлийски. Той разказа, че идеята за създаването на марката Bolgare възниква в момент, когато локалните и национални ценности стават все по-важни за оформянето на българската идентичност като отделни индивиди и нация като цяло. И че намират за необходимо да подкрепят тази тенденция с продукт, който да ни отличи от другите с нашите традиции, вкусове, дух.

“С тази идея създадохме марката Bolgare, с която да кажем “Наздраве” за изконната ни традиция да правим хубаво вино, за уникалната ни природа, за красотата на нашите шевици, фолклор, за вкусната ни храна”, каза Харамлийски. Затова на етикета, който пуска винарната за вътрешния пазар, са заложени символите на някои от

най-красивите

български

шевици

от различни региони и дори името на бранда е изписано на кирилица. Според родната винарна е безпредметно да се търси възможност за конкуренция между техните вина и тези на Bolgheri, защото реално те няма как да се засекат, тъй като са в коренно различни пазарни ниши и с абсолютно различна концепция.

“Нашата марка е фокусирана върху местните традиции и сортове като мавруд и мускат, като в по-малък тираж предлагаме и шардоне, розе и мерло. Вината са леки и пивки, достъпни за широкия кръг любители на виното, които обичат вкуса на домашните вина”, обясняват от “Домейн Бойар”. Италианските вина от Bolgheri били съвсем друго нещо. Те са т.нар. тероарни вина, а сортовете, които използват, са класическите, като основен е каберне совиньон, който не присъства в серията на “Домейн Бойар”. Те са и в една много висока ценова категория, като могат да се намерят предимно в най-високия клас ресторанти и изобщо не се продават у нас. От родната винарна се питат и дали ако утре решат да обединят усилията си с друг български производител и направят например “българско бяло сирене” или “кисело мляко” с марка Bolgare, от Bolgheri няма да решат, че наподобява такова, което се произвежда в тяхната област, и отново ли ще се опитват да го спрат?

“И как бихме могли да защитим идентичността си и правото си на “български” марки спрямо тези на една малка област в Италия”, питат от компанията.

АНДРЕЙ СЛАБАКОВ
АНДРЕЙ СЛАБАКОВ