Френската автомобилна компания MPM Motors на бившите собственици на завода TagAZ - руските предприемачи Парамонови, обяви ликвидацията на автомобилния си бизнес. Клиентите бяха посъветвани да вземат неремонтираните автомобили възможно най-скоро, защото цялото имущество и самият завод ще отидат при банките. В Русия кредиторите на TagAZ все още не могат да получат възвръщаемост от милиони долари.
MPM Motors на Олег Пармонов, син на Михаил Парамонов, основател на руската финансово-индустриална група Донинвест, се появи във Франция преди четири години, обещавайки на французите „нов национален производител на спортни автомобили“. Проектът "Спортна кола за бедните" на практика обяви края на съществуването си още преди да е тръгнал сериозно.
"След двегодишно слизане в ада, без никаква помощ от държавата или местните политически и административни власти, за съжаление вече не можем да оцелеем“, написа мениджърът по комуникациите на MPM Motors Гийом де Бери на страницата на компанията във фейсбук.
Администрацията по несъстоятелността във Франция вече търси купувач за фалиралата автомобилна компания, но се предполага, че тя все пак ще бъде ликвидирана.
Говорителят на компанията добавя, че до последно в предградията на Париж ще се работи по сглобяването в почти ръчен режим на единствения автомобил на марката - седанът с вид на купе MPM Erelis. В предприятието работят 200 работници. Цената на нов модел във френските сайтове за продажби е 13 900 евро.
Седанът MPM Erelis не е нищо повече от руския модел Tagaz Aquila, представен от Михаил Парамонов през 2012 г. Концепцията на модела се основава на тръбна рама, която може да бъде относително евтина и бърза за производство заедно с купето на колата от композитни материали.
На всички произведени във Франция руски автомобили са инсталирани двигател на Mitsubishi с мощност 106 конски сили, произведен по лиценз в Китай за редица местни автомобилни компании. Заедно с прикачни устройства и елементи на окачването, които също са от китайски лицензирани версии на японски модели. През 2019 г. MPM съобщи, че се е съгласил да закупи от концерна PSA Peugeot Citroen по-модерен и със екостандарт Евро 6 1,2-литров турбо бензинов агрегат, който така и не дочаква да бъде монтиран.
Руското производство на Tagaz Aquila е създадено от Парамонов-старши, когато бизнесът му още не е бил във финансов крах поради дългове. Собственикът на Донинвест притежаваше банка със същото име, фабрики за камиони и автобуси в Ростов на Дон, както и завод в Таганрог, въз основа на който беше създаден неговият ключов бизнес и марката TagAZ.
От 1997 до 2013 г. заводът в Таганрог сглобява китайски автомобили под собствените си марки Tagaz и Vortex, както и модели на BYD и Hyundai.
Седанът Aquila се продава в Русия през 2013 г. на базова цена от 415 хиляди рубли (8856 лева). През януари следващата година обаче Арбитражният съд в Ростов обяви TagAZ в несъстоятелност. През 2016 г. става известно, че заводът е взел производствени заеми от руски банки за общо 18,1 милиарда рубли (около 600 милиона долара по това време). Гарант за тези заеми бе собственикът на компанията Михаил Парамонов, който също беше обявен в несъстоятелност от съда.
През същата тази година синът на Парамонов - Олег, който не бе засегнат от съдебното производство на баща си, обяви рестартирането на проекта Aquila във Франция. В Европа маркетинговата стратегия на създателите на марката MPM Motors бе подобна на тази, която те популяризираха в Русия.
„Проектът е много прост: да се предложат спортни автомобили с бюджет по-малък от 17 хиляди евро, за да се задоволи аудитория, която не може да си позволи скъпа спортна кола“, пише в уебсайта на MPM.
В Русия от 2013 до 2014 г. са произведени общо около 100 автомобила Aquila, като при преместването във Франция общият брой произведени автомобили според някои източницци не надвишава 300 бройки.
Според мениджъра на комуникациите на MPM Motors Гийом де Бери, компанията е завършила 95% от разработката на SUV и вече е била на етап прототип. Също така в процес на изпробване е била и електрическа кола.
В Европа сумата от около 17 хиляди евро може да се купи например петгодишен употребяван спортен хечбек Opel Astra OPC (300 к.с.), Golf GTI (250 к.с.) и Renault Megane RS (250 к.с.). За разлика от неизвестна нова марка, тези автомобили имат добър имидж, достъпни резервни части, надеждност и обслужване от водещи европейски производители.
И най-важното е, че тези модели дават възможност да бъдете, а не да изглеждате собственик на спортна кола, подчертават специалистите.