16 компании, обединени в 9 оферти, кандидатстват за новата магистрала

16 български фирми, които са се сдружили в 5 обединения, са подали общо 9 оферти в търга за изграждане на първата и втората част от магистралата Русе - Велико Търново - първия по-голям пътностроителен търг от близо 12 месеца насам. В списъка на практика са всички по-значими пътностроителни и проектантски фирми у нас без две - “Трейс Холдинг” и “Джи Пи Груп”. Офертите, но без ценовите предложения бяха отворени късно в петък в Агенция “Пътна инфраструктура”.

Единствено “ГБС Инфраструктурно строителство” кандидатства самостоятелно, като е подало оферти и по двете позиции - за участъка от Русе до Бяла и за обходния път на Бяла.

Първата отсечка, която започва 3 километра източно от русенския Дунав мост и е дълга 40 км, е с прогнозна стойност 643,668 млн. лв. с ДДС. Втората - обходният път на Бяла, е с дължина 35,4 км и е с прогнозна стойност 536,62 млн. лв. Този участък завършва близо до пресечката с пътя Бяла - Плевен.

Има и трета отсечка от магистралата, свързваща Русе с Велико Търново, и тя е от обхода на Бяла до връзката с магистрала “Хемус” край Велико Търново. За нея обаче още не е обявяван търг, тъй като от пътната агенция са преценили, че трябва да се започне от най-опасния за движение участък, който свързва Бяла с Русе. Неговата дължина е общо 75,4 км. Финансирането се очаква да дойде от новата Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”.

Едно от фирмените обединения - “Русе 2021”, е подало оферта само за обхода на град Бяла. В него влизат “ИСА 2000”, “ПСТ Груп”, “Калистратов Груп” и “Пътпроект”. Последната фирма е проектантска, а “Калистратов Груп” е позната предимно с жилищно строителство, макар че напоследък участва и в инфраструктурни проекти, включително и за изграждане на метрото.

“ПСТ Груп”, позната преди като пътностроителната фирма на Васил Божков “ПСТ Холдинг”, от 2014 г. е собственост на физически и юридически лица. Сред тях е и изпълнителният директор на фирмата Камен Кичев, който в миналото бе зам.-министър на транспорта. “ИСА 2000” е строителна фирма, която изгражда ВиК системи и пътища.

Останалите три обединения от фирми - “Хемус 16320”, ХВП Ябланица” и “АМ Русе - Търново”, са подали оферти и за двете позиции. В първото от тези обединения участват “Инфра експерт”, “Автомагистрали Черно море”, “Пътинженерингстрой - Т” и “Трансконсулт - 22”. Те често участват в търгове, макар и в различен състав, и изграждат в момента някои пътни обекти в страната. Водеща в обединението е “Инфра експерт”, която е собственост на Иво Михайлов.

“ХВП Ябланица” е в състав “Хидрострой”, ВДХ и “Пътстрой Бургас”. В почти същата конфигурация обединението изгради деветте километра от “Хемус” между Ябланица и Боаза.

В последното обединение също фигурират известни в пътния сектор фирми: “Европейски пътища”, “Грома холд”, “Водно строителство - Благоевград”, “Автомагистрали Хемус” и проектантската “Пътпроект 2000”. И четирите строителни фирми в различни конфигурации участват в изграждането на “Струма”, пътя Видин - Ботевград, ремонта на “Тракия” между Чирпан и Стара Загора и др.

Наличието на проектантски фирми в обединенията може да бъде обяснено с това, че търговете са на инженеринг, т.е. избраната фирма трябва първо да направи подробен технически проект за трасето, а след това да строи по него. Засега за магистралата “Русе - Велико Търново” има само идеен проект, т.е. знаят се трасето и приблизително видът и броят на пътните съоръжения като подлези, надлези, мостове и др.

Сроковете за проектиране и изграждане на двата участъка са 5 години за първия и приблизително 6 години за втория, т.е. няма как да са готови преди 2026 г., когато магистрала “Хемус” би трябвало вече да е стигнала до Велико Търново.