Проучвания на ЕК потвърдиха българската позиция, че Пакета Мобилност I водят до ръст на вредните емисии, съобщиха от министерството на транспорта.
Европейската комисията започва дискусия с държавите членки и с Европейския парламент във връзка с публикувани резултати от проучвания за негативно въздействие на текстове от Пакета Мобилност I. Това е в потвърждение на българската позиция, че норми като разпоредбата за връщането на превозното средство на всеки 8 седмици, както и каботажните правила за комбинирания транспорт, са в противоречие с принципите на Зелената сделка и плановете за климатична неутралност.
Резултатите от двете проучвания, сочат, че тези разпоредби биха довели до 3,3 милиона допълнителни тона емисии на въглероден двуокис годишно. Прогнозира се, че ще бъдат генерирани до 704 тона азотни оксиди и 251 тона твърди частици.
Българският министър Росен Желязков не един път повтаряше тази теза.
Дискусията, в резултат на публикуваните проучвания, е в синхрон с усилията на България и останалите държави от групата на единомислещите за защита на интересите на товарния транспорт и на националните икономики. Очаква се ЕК да се произнесе по казуса преди влизането в сила на двете разпоредби от Пакета Мобилност I през февруари 2022 г.
В писмо, изпратено от еврокомисаря по транспорт Адина Валеан до ресорните министри от държавите членки, се посочва, че осем месеца след приемането на Пакета Мобилност I, неговата основна цел, насочена към значително подобряване функционирането на сектора на автомобилния транспорт, не е изпълнена.
Комисията посочва още, че след оценката на въздействието на двете разпоредби, при необходимост ще упражни правото си да представи целенасочено законодателно предложение преди влизането в сила на двете разпоредби на 21 февруари 2022 г.
„В светлината на резултатите от тези две проучвания, призовавам държавите членки и Европейския парламент да обмислят прогнозираното отрицателно въздействие на тези две изменения и да споделят мнението си с Комисията.“, пише в заключение еврокомисарят Валеан.