Изваждането на 491 млн. лв. от специалната сметка на “Автомагистрали” ЕАД в БНБ, чиято цел е да се разплаща довършването на магистрала “Хемус”, е неправилен ход на служебното правителство с непредвидими последици. Така коментираха ситуацията пред “24 часа” бивши шефове на Агенция “Пътна инфраструктура” и браншовици.

В правителствено прессъобщение от вторник се казваше, че Министерският съвет е взел неприсъствено решение, “с което се обезпечава финансов ресурс в размер на 81 157 840 лева на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за изпълнение на текущите дейности по строителството на автомагистрала “Хемус” до края на 2021 г.”. Средствата за строителството през следващите години щели да бъдат осигурени с тригодишната бюджетна прогноза за периода 2022-2024 г.

Същевременно обаче “средства в размер на 490 779 500 лева

ще бъдат

възстановени

от МРРБ в

централния

бюджет

и ще се използват за приоритетни дейности за предотвратяване на последиците от пандемията от COVID-19”, се казваше в същото съобщение.

В момента, в който правителствената пресслужба разпространи това съобщение, служебната министърка на регионалното развитие Виолета Комитова даваше брифинг за толсистемата и когато бе попитана какви са тези 491 млн. лв., които трябва да се върнат на бюджета, тя обясни това с лимита за договори за пътно строителство, който предишното ръководство на пътната агенция е надскочило. “Те са сключили договори за близо 600 млн. лв. и сега се търсят начини тези средства да се осигурят, защото част от фирмите са си свършили работата и ще трябва след проверка на свършеното да им платим”, каза тя.

Дали предното ръководство на АПИ е надскочило лимита, засега не е много ясно, но сумата от 491 млн. лв., която се връща в бюджета, има съвсем друго обяснение, казаха пътни експерти.

Става въпрос за част от 570-те милиона лева, които

правителството на

ГЕРБ отпусна в края

на 2019 г. целево

за довършването на магистрала “Хемус”. Всъщност сумата беше 1,38 млрд. лв. и бе предназначена за последните 88,9 км от магистрала “Хемус”.

Тъй като за част от това трасе все още нямаше дори идеен проект и реалното му строителство щеше да се извърши след 2-3 години, по-голямата част от парите не бяха дадени физически, а просто се увеличи размерът на ангажиментите за разходи, които МРРБ може да поеме през 2019 г. Тази сума бе 570 млн. лв., осигурени от излишъка в бюджета за 2019 г.

Те са сложени в специална целева сметка в БНБ и разплащания от нея може да се правят само за магистрала “Хемус”.

На практика никой в момента не отпуска никакви 81 млн. лв. – това е частта от сумата, която трябва да се плати до края на тази година за свършеното до момента по “Хемус”. Остатъкът до 570 млн. лв.

е точно

491 млн. лв.,

които очевидно се прибират обратно в държавния бюджет, което в момента се посреща на нож от целия пътностроителен сектор в страната.

Това е изключително неправилен ход на служебното правителство с непредвидими последици. Ако парите се върнат в бюджета,

те ще бъдат

похарчени,

но не за

довършването

на магистралата,

твърди Светослав Глосов, един от бившите шефове на пътната агенция в периода 2017-2019 г.

“Нека контролират какво се плаща с тях, нека затегнат колкото искат изискванията, но не и да се връщат парите обратно в бюджета. Инвестиционният процес при изграждането на такъв обект е страшно дълъг и сложен и не може да се работи по такъв начин - без осигурено финансиране”, каза още Глосов.

“Изчегъртаха и “Хемус”, реагира във фейсбук профила си бившият зам.регионален министър Николай Нанков.

А ексшефът на АПИ Георги Терзийски заяви, че лично се чувства неудобно, тъй като повече от година е убеждавал целия пътностроителен бранш, че изграждането на “Хемус” е необратимо, а сега се оказва, че едно недалновидно според него политическо решение на практика го е стопирало.

“Изключително съм разочарован, защото

е много лесно да

се вземат едни

готови пари

и да се похарчат. А твърдението, че магистрала “Хемус” не е чак толкова важна, направо ме шокира - нека тези, които твърдят това нещо, да поемат отговорност за десетките жертви по пътя Русе - Бяла”, каза Терзийски.

“Това решение е най-малкото нелогично. Не може в момент, в който целият ЕС противодейства на кризата, поставяйки на първо място инвестициите в инфраструктура, ти да взимаш едни готови пари и да ги прибираш обратно в бюджета. Противодействието на пандемията изисква поне 50% от инвестициите, които ще се правят, да са пряко или косвено насочени в строителния бранш. Това действие на служебното правителство

ще влоши бизнес

и инвестиционния

климат в страната

и ние нямаме намерение да оставим нещата така. В близките дни ще дадем пресконференция и ще разберете какво замисляме”, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на Камарата на строителите в България Валентин Николов.

Други двама от ексшефовете на пътната агенция, които пожелаха имената им да не се споменават, тъй като в момента работят в големи частни фирми, също заявиха, че посягането на парите, заделени за “Хемус”, е недалновидно и всички в пътния бранш са недоволни от него.