Това, което се случи сега на 1 юли е, че КЕВР направи една прогноза каква ще е цената на топлинната енергия през следващата година. Прогнозата се прави на базата на наредба номер 5, т.е. регулаторът се презастрахова напред във времето за евентуално повишаване на цените на природния газ и въглеродните емисии. Цената на природния газа се променя всеки месец, никой не знае дали той ще поскъпне или ще поевтинее, това е динамична величина. А цената на топлинната енергия се променя само веднъж седмично. Миналата година обаче се отказа, че прогнозите на КЕВР не са точни. Цените са завишени и за миналата година са надплатени 29 млн. лева от хората. Това заяви пред Нова тв омбудсманът Диана Ковачева по повод на голямото повишение на цените на топлинната енергия от 1 юли. И аз сега питам как ще бъдат компенсирани хората, каза омбудсманът.

Моето предложение е така да се промени така наредбата, че КЕВР да може всеки месец да казва дали се увеличава или намалява цената на топлинната енергия, за да може тя да върви близо до цените на природния газ и емисиите. Защото сега хората хем плащат за прогнозно потребление, хем по прогнозна цена. А сега проверка на 130 абонатни станции на топлофикация се е установило, че при 90 от тях уредите са с изтекъл срок на годност и не са изрядни. Това създава съмнения какво и как се измерва. А в София има 17 500 такива станции. Аз изпратих искане до топлофикация да си проверят уредите, за да може процесът да е почтен процесът на измерване, каза Ковачева. Но тя пак повтори, че КЕВР трябва да промени подхода при определяне на цената.

Ако законодателството остане същото, нещата ще стоят по този начин. Видя се, че самите топлофикации имат нереалистична оценка за собствените си искания за повишение. Въпросът е в контрола и яснотата на разходите на самите топлофикационни дружества, някои дори още не са си подали отчетите. Тук има неща, които не са съвсем ясни и това буди недоверие у хората, смята омбудсманът.