Един проект за магистрала бе изваден след 13-годишно забвение и предложен за обсъждане днес. Това е магистрала "Рила", която да свърже трите аутобана - "Струма", "Тракия" и "Хемус". Инициативата е на Форума за балкански транспорт и инфраструктура, който заедно с Научно-техническия съюз по транспорт и "Главболгарстрой холдинг" организира кръгла маса за аутобана.

Финансирането на проекта може да стане чрез публично-частно партньорство, смята бившия транспортен министър Петър Мутафчиев, възможност за това видя и зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Тодор Анастасов.
Магистралата е 107 км до Ихтиман и връзката с "Тракия" и 126 км до вразката с "Хемус". По проучвания на "Главболгарстрой" от 2008 г. тя ще струва някъде към 500 млн. евро.

Ананстасов смята, че ако проектът е смислен, икономически обоснован и ефективен, една от неизползваните възможности в България е публично-частно партньорство или концесионирането, което в последните години стана като мръсна дума.

Изпълнителният директор на "Главболгарстрой Холдинг" Албена Ангелова припомни, че сметките от 2008 г. са показали, че таксата за магистралата е 5,3 ст. на километър.
Камен Пешов, председател на УС на строителния холдинг припомни, че преди 13 г. се е стигало до подписване на договор с "Дойде банк" за финансиране на проекта, за който компанията е била готова да участва в процедурата.

Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Апостол Минчев заяви, че идеята за магистралата е от 1998 до 1999 г. като е била наречена Далечен южен обход на София. За тази магистрала и за "Черно море" се говори от двадесет и повече години и до този момент няма нищо реализирано по тях, заяви шефът на пътната агенция.

Зам.-кметът по транспорта на София Кристиян Кръстев поскрепи осъществуването на проекта и видя ползи от аутобана в разтоварване на трафика в и около София, както и за развитието на населените места около Рила и Пирин.

"Този проект е необходим за България. Когато имаш магистрали от морето до София, когато е развита магистралата от турската граница до София, в момента се строи пътя от Видин през Мездра до Ботевград, което ще свърже Северозапада с магистрала "Хемус", това е нова транспортна обстановка в страната. Трябва да се работи за връзката между тези магистрали и връзката със стария коридор №8.Не можем да говорим, че ще изпратим в Космоса македонец, заедно с българите, а да не сме довършили пътя от София до Скопие и пътуваме 4 часа по малко от 200 км. Това са абсурдни неща. Така че необходимостта от този проект го има, той има своите предимства.И трябва да започнем да говорим сега, за да не стане така, че да го няма до 2040 г.", каза пред "24 часа" Мутафчиев.

Ако сега започне да се работи, тази добра връзка може да се осъществи до 2027 г. и да се намерят пътища за финансиране. От бъдещата програма "Транспортна свързаност" би могло да се финансира проектирането, няма нищо лошо, че започваме отново инициативата, казва Мутафчиев.