Предоставянето на отстъпка от 25 ст. на всеки зареден литър гориво до 50 л към момента би било трудно. Фискалните ни системи са трудно променяеми. Реализирането на такава схема обаче зависи от детайлите, които трябва да се решат от финансовото министерство.
Това обяви в ефира на Нова тв Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация. Асоциацията е разговаряла по схемата с МФ, но експертите не бързат да навлизат в конкретика.
„Има различни начини на прилагане на подобна мярка. Във Франция отстъпката се дава директно на бензиностанцията. В Гърция подходът е обратен – потребителите имат право на до 60 евро, като сами правят свой профил за получаване на отстъпката в данъчната служба“, коментира Бенчев. В България се предлага подобен на френския модел, но няма яснота още, каза Бенчев.
Ползването на отстъпката директно при зареждане притеснява и малките бензиностанции, защото те ще трябва на практика да финансират тази мярка, докато си получат обратно парите от държавата. Въпросът за колко кратко ще се възстановяват сумите стои на дневен ред, обясни още Бенчев.
Изказванията, че рафинерията в Бургас може лесно и бързо да се откаже от руския нефт и да премине към алтернативна суровина, не отговаря на реалната ситуация, каза още Бенчев. Според него за пълен отказ от руски нефт ще са необходими година и половина – две.
„Изтъква се, че при планови ремонти в рафинерията пазарът дори не разбира за тях, но това е защото предварително се трупат запаси преди планови ремонти. Сега нямаме такива. Алтернативата да се доставя суровина от съседни държави също е несигурна, защото при тях също ще има последици от евентуално ембарго на руския нефт. Вносът на гориво с цистерни по пътищата означава всеки ден в България да влизат 300-400 цистерни и да излизат обратно. Това ще съсипе туристическия сезон“, каза още Бенчев. БДЖ в момента според него не е алтернатива заради състоянието на инфраструктурата. Въпросът за колко време рафинерията в Бургас може да се пренастрои обаче е спорен - други експерти коментират по-кратки срокове.