Много шофьори се оплакват, че LED светлини ги заслепяват
Европа e на път да направи модерните LED фарове на автомобилите по-тъмни. Поне има такова предложение, базирано на това, че все повече шофьори се оплакват, че насрещното движещите се коли, автобуси и камиони ги заслепяват.
През последните години LED фаровете са широко разпространени в колите. Тази технология, която консумира значително по-малко енергия, е много по-ефективна по отношение на осветлението.
Останалите в миналото халогенни фарове имат обхват от 150 метра. Разстоянието се удвоява при светодиодните крушки (300 метра), но дори става 4 пъти по-голямо, ако вземем предвид лазерните светлини, които са по-редки и скъпи и са запазена марка за луксозните автомобили.
За разлика от ксеноновите фарове, които
често бяха придружени от жироскопи за регулиране на височината на лъча,
LED фаровете нямат това скъпо усъвършенстване. В резултат на това често има и заслепителни ситуации в тъмното на пътя.
Все повече шофьори се оплакват от това заслепяване, което се смята за опасно.
Английско проучване показва, че две трети от шофьорите
се нуждаят от 5 секунди, за да възвърнат 90% от нормалното си зрение,
и още 5 секунди, за да са на 100% от зрителната си острота. Очевидно за 10 секунди нещата могат да се усложнят, дори и в града, защото можем да изминем 140 метра с колата почти на сляпо.
В друга анкета проучване, проведена от Touring и ADAC, 34% от белгийците казват, че често са заслепени от фаровете на други превозни средства. Според тях отблясъците, причинени от фаровете, не са само неудобство, но също така представляват реален риск за пътната безопасност.
Подобна ситуация причинява значителен стрес на 20% от анкетираните, като дори кара 18% от тях да се откажат от шофирането по тъмно. Изводът е, че ситуацията със съвременните светлини може да бъде критична за почти една пета от шофьорите.
Неправилното използване на дългите светлини е причината за повечето оплаквания (77%) относно заслепяването. Късите светлини, изглежда, са по-малко проблемни (27% от оплакванията).
Най-големият виновник
си остават обаче неправилно регулираните автомобилни фарове,
които са и най-честата причина в западните страни за провал при техническите годишни прегледи на колите.
Оплакванията в европейските страни се трупат. И те не се отнасят само за автомобили. Мотоциклетите също са засегнати, тъй като и при тях допълнителната оптика рядко е правилно ориентирана. И противно на това, което може да се вярва, тези оплаквания не идват само от по-възрастните шофьори, а точно обратното.
Вследствие на това ще бъде отворено досие в Европейската комисия и тя трябва да се заеме с въпроса, ако още не го е направила
предвид европейската цел за нулева смъртност по пътищата
до 2050 г.
Но какво може да направи Европейската комисия? Почти всичко всъщност. Може да принуди производителите да намалят мощността на въпросните фарове или да добавят устройство за регулиране, но това ще направи автомобилите по-скъпи.
Или пък може просто да забрани LED светлините. Последният вариант е малко вероятен, защото не е ясно каква друга технология за осветление може да се използва вместо това.