От 6 юли тази година във всички нови модели автомобили, камиони и автобуси, продавани в Европейския съюз стават задължителни редица нови системи. Целта на регламента на ЕС е превозните средства да станат по-безопасни. Правилата влизат в сила след малко повече от месец за новите модели, които ще бъдат пуснати на пазара в Европа, а за тези, които в момента се продават има гратисен период до 2024 година.

Най-противоречива е така наречената ISA система или Intelligent Speed Assistant. Това е ограничител на скоростта, който не само предупреждава за максимално допустимата скорост, но и може да се намеси автоматично при необходимост.

Системата е в състояние, следвайки знаците на пътя или навигацията, автоматично да намали мощността на двигателя, но също така да позволява изпреварване или трябва да се изключи, когато водачът натисне педала на газта. Въпреки че системата може да бъде деактивирана в менюто на всяко превозно средство, тя ще бъде активна отново всеки път, когато автомобилът бъде стартиран. Как ще работи на практика? Ще видим...Разделът за разрешаване и разпознаване на изпреварване е особено предизвикателен.

Разпознаването на пътни знаци, круиз контролът и ограничителите на скоростта вече са познати от много модели автомобили. Задачата на ISA е да свърже системите, за да помогне на водача да спазва ограничението на скоростта. ISA трябва да разпознае текущото ограничение на скоростта чрез видеокамера или с помощта на GPS.

Системата ISA е предварително инсталирана в автомобила, собствениците не трябва да плащат за технологията през първите седем години. След като това производителят може да начислява такса за услугата.

Ограничителят на скоростта ще увеличи символично цената на новите коли с до 100 евро, защото много нови модели вече имат асистенти за спазване на лентата, базирани на камера круиз контрол, разпознаване на пътните знаци и асистенти за аварийно спиране.

От 6 юли тази година всички нови модели ще бъдат оборудвани и с черна кутия или официален EDR. Тази система, която вече присъства в много нови автомобили, съхранява данни няколко секунди преди инцидента. Записва се информация за скоростта, положението на кормилото и дори дали автомобилът има включени фарове. Засега тези данни могат да бъдат достъпни само от държавни органи и производители на автомобили, но не са достъпни за застрахователите. Много независими експерти протестираха срещу поставянето на черни кутии, защото смятат, че производителите на автомобили са лобирали за тях заради интересите си.

От 6 юли също така автомобилите ще бъдат оборудвани задължително със задни камери, автоматично аварийно спиране, сензори за паркиране, системи за предупреждение при напускане на лентата на движение, системи за предупреждение за умора и подготовка за инсталиране на Аlcolock, която няма да позволява на водачи да шофират в нетрезво състояние. Засега устройствата за наличие на алкохол ще се разглеждат отделно от всяко национално законодателство.

Микробусите, камионите и автобусите трябва да бъдат оборудвани с контрол на налягането в гумите. Автомобилите имат тази функция от 2014 г.