Автомобилите от култовата филмова поредица вдигат цената си 11 пъти, ако оцелеят след снимките

25-те филма от една от най-известните филмови поредици – тази на Джеймс Бонд, носят милиони на създателите и много след премиерите на лентите. Марката “Агент 007” е толкова популярна, че е изчислено, че само необичайните автомобили на шпионин номер 1 в света вдигат цената си средно 11 пъти, ако успеят да оцелеят по време на снимките.

За първи път в континентална Европа (първо бе в родната Великобритания преди 10-ина години) отвори врати специална изложба, където хилядите фенове на Джеймс Бонд могат да видят и да се докоснат до превозните средства на агент 007. Наречено “Бонд в движение” (Bond in Motion) я̀ любопитното изложение включва не само автомобилите на главния герой от филмите, но и самолетите, хеликоптерите, подводниците, мотоциклетите. Има дори и ефектен горящ светещ вагон от лондонското метро от филма Skyfall.

Експонатите са разположени в една от залите на “Брюксел Експо”. На площ от 6000 кв. м можете да разгледате на спокойствие на фона на любимите саундтракове от филмите повече от 50 оригинални превозни средства в реален размер, но също така и миниатюри и умалени копия.

Те са били използвани в 25-те филма

за Джеймс Бонд както от ранните години с Шон Конъри, така и в по-новите филми с Даниел Крейг. На повечето автомобили дори може да се видят следи от каскадите по време на снимките.

Изчислено е, че средно рейтингът на автомобил, в който се е возил Джеймс Бонд, се повишава с 1000% в сравнение с масовия модел, т.е. 11-кратно увеличение на цената му. Така например белият Lotus Esprit S1 от 1977 г. бе купен от собственика на Tesla Ило̀н Мъск за 726 000 евро на търг в Лондон през 2013 г., или 4908% повече от стандартната стойност на возилото от 12 300 паунда навремето. Аston Martin V12 Vanquish с “пистолети” на капака

Аston Martin V12 Vanquish с “пистолети” на капака

“Бонд в движение” е повече от изложба, има и фрагменти и декори от филмите, които ви карат да изглеждате така, сякаш наистина сте попаднали в екшън филм. И ако някой се е чудил дали колите на агент 007 са реални с картечниците и вградените автомати, които излизат от фаровете и мигачите, с въртящите се номера и пушека зад тях, да, повечето от тях не са макети, това са каскадьорски автомобили, които често след филмите се произвеждат в допълнителни малки серии, които се продават за няколко милиона евро всяка.

Някои от участвалите в каскадите превозни средства са ставали тотал щета, но много от тях са запазени и до ден днешен.

Невероятната история на Джеймс Бонд е започнала преди 61 години, а тази на суперколите - през 1964-а с появата на легендарния Aston Martin DB5 във филма на британския режисьор Гай Хамилтън Goldfinger.

Затова не е изненада, че звездата на изложението е именно митичният Aston Martin DB5. Човек може да се възхити в Брюксел на надупчената с куршуми кола, стреляща и въртяща се на едно място, досущ като във филма. Истинско бойно превозно средство, пълно с типични шпионски джаджи, вариращи от прибиращи се картечници до радар, интегриран в арматурното табло.  Lotus Esprit S1 (“Шпионинът, който ме обичаше”) избягва преследването с мотоциклет, кола и хеликоптер. Lotus Esprit напълно се гмурка под водата, превръщайки се в бойна подводница, която изстрелва торпеда. 35 години след заснемането на филма британският спортен автомобил е закупен от боса на Tesla Илон Мъск.

Lotus Esprit S1 (“Шпионинът, който ме обичаше”) избягва преследването с мотоциклет, кола и хеликоптер. Lotus Esprit напълно се гмурка под водата, превръщайки се в бойна подводница, която изстрелва торпеда. 35 години след заснемането на филма британският спортен автомобил е закупен от боса на Tesla Илон Мъск.

Е, ако трябва да бъдем докрай честни обаче, трябва да признаем, че картечниците всъщност не стрелят с истински куршуми, даже не са халостни. Вместо това Aston Martin записва същия звук от оръжието и гърмежите се пускат звуково от дистанционно. Същото важи и за системата за пускане на хлъзгави маслени петна отзад. Aston Martin знае, че не може да лее истинско моторно масло по пътя, така че вместо него системата пуска вода.

В книгата си “Aston Martin, изкуството да живееш” историкът Фредерик Брун разказва как писателят Иън Флеминг

първоначално е избрал да подари Bentley

на своя главен герой. Aston Martin се появява по-късно, с романа Moonraker, публикуван през 1955 г. Ще го намерим в киното с Goldfinger почти десет години по-късно.

Aston Martin е най-използваната марка в поредицата – в 20 от филмите (от 1964 г. до последния) агентът се доверява на английските спортни коли. Aston Martin DB5 е автомобилът, който най-често е каран на екрана, но освен него се появяват и моделите Aston Martin DB10, Aston Martin DBS V12, Aston Martin V8 Vantage Volante и Aston Martin V12 Vanquish.

Първият автомобил, използван при снимките на  “Голдфингър”, е продаден на колекционер за 4,6 млн. долара. За разлика от останалите коли, които са в редовна продажба, DB10 е единственият модел, който компанията след 50 години сътрудничество създава специално за филма “Спектър”.

През 50-те и 60-те години Aston Martin блести в състезания. През 1959 г. марката печели “24-те часа на Льо Ман” с Карол Шелби. Моделите на британската марка имат силата на състезателна кола и комфорта на лимузина. Дейвид Браун, шефът на Aston Martin по времето на Goldfinger, много добре разбира, че свързването на неговата кола с Джеймс Бонд ще е синоним на класа и съвършенство.

От този момент нататък колите на “Астън Мартин”

стават запазена марка на 007

и са едно от главните оръжия, които му позволяват да убива лошите.

Във филмите са използвани най-различни марки и модели автомобили, мотоциклети, самолети, катери, влакове, танкове и въобще – всичко, което се движи.

В два филма Джеймс Бонд се появява с личното си Bentley. С 3,5-литровото от 1935 г. в “От Русия с любов” и с 4,5-литровото от 1937 г. в “Никога не казвай никога”. Макар и кратки, тези сцени внасят допълнителна класа в поредицата.

В “Мъжът със златния пистолет” Джеймс Бонд кара два модела на американската компания AMC (American Motors Corporation). Открадва един AMC Hornet от витрината на автосалон, а

с AMC Matador успява да избяга

от преследвачите си, като трансформира автомобила в самолет.

3 модела леки коли и един мотоциклет на BMW е карал агент 007 в три поредни филма – BMW Z3 в “Златното око”, BMW 750iL във “Винаги ще има утрe”, където открадва и мотор BMW R1200C, и BMW Z8 в “Само един свят не стига”. Автомобилите са собственост на британското разузнаване и са снабдени с множество екстри и оръжия, но за жалост, първият се появява за кратко, а другите два свършват участието си във филмите с грандиозно унищожение.

Ford също има солидно участие във филмовата поредица. Колите на марката са карани най-често от момичетата или враговете на Бонд или са част от масовката. Има и такива, собственост на агент 007. В “Диамантите са вечни” от 1971 г. Шон Конъри участва в едно от най-зрелищните преследвания с Mustang. В “Спектър на утехата” пък се вози във Ford Ka и кара Ford Edge на водород.

Toyota 2000 GT е използван в “Човек живее само два пъти”, в който действието се развива в Токио. Това е първата японска суперкола. Интересното е, че Шон Конъри

е толкова едър, че не се е събрал в нея,

поради което японската компания е произвела специална модификация без твърдия покрив, за да може колата все пак да участва във филма.

Първата кола, карана от Джеймс Бонд въобще, е Chevrolet Bel Air от 57-ма в “Д-р Но”. В “Живей, а другите да умрат” Бонд кара Chevrolet Impala, но и много от другите коли, участващи в преследването, са от същия модел или поне същата марка.

Jaguar е официалният автомобил от последните два филма, който в някои сцени е каран лично от Джеймс Бонд. Jaguar XJ8 пък карат лошите от “Казино Роял”. В някои от по-старите филми агент 007 кара или се вози във високопроходимите автомобили Range Rover.

Още английски спортни коли са записали участие във филмите - Lotus Esprit S1 в “Шпионинът, който ме обичаше” от 1977-а и Lotus Esprit Turbo в “Само за твоите очи” 4 години по-късно.

Първият се нарича Мократа Нели,

защото може да се трансформира в подводница. Колата е продадена на търг за 865 000 долара.

Любопитното е, че Джеймс Бонд не е голям фен на Mercedes. Германската марка разполага с блестящи модели, но те са карани предимно от враговете на Бонд. Той е седял зад волана само на Mercedes 250SE, собственост на ген. Орлов от “Октопуси”, който е блъснат от влак и хвърлен в реката. Съвсем за кратко агентът кара и Mercedes S400 в “Скайфол”.

Rolls-Royce има участия в няколко филма, но никога карани от Джеймс Бонд. Продуцентът Куби Броколи притежава личен Rolls-Royce Silver Cloud II, поръчан след завършването на първия филм от поредицата. 23 години по-късно колата му участва в снимките на “Изглед към долината на смъртта”, където агент 007 е заключен в нея и е бутнат в езерото. Лимузината има дубльор за тази сцена и вместо нея във водата се озовава едно Bentley S1.