За цялостно преразглеждане на тарифите за пренос и достъп до електроразпределителните мрежи  настояха Зорница Генова от "Електрохол" и Калина Трифонова от ЕВН, за да се постигнат високите цели на зеления преход.

За да се постигнат целите за дигитализация на мрежата и до подобряване на сигурността и станбядавето трябва да се осигурят много средства, казва  Генова. Единият източник са европейските фондове и планът за възстановяване, другият - финансов ресурс от самите инвеститори и трето - да се увеличи участието на потребителите чрез тарифите. Смятаме, че трябва да има нова тарифна структура. не да се въвеждат допълнителни тарифи, а сегашните  да се преразпределят, смята тя.

Генова припомни, че има две цени в мрежовите услуги - за достъп и за пренос на електроенергия. Нашето предложение е относителният дял на цената за достъп да се увеличи, в момента по-голямият дял е цената за пренос. Тарифата за достъп се определя на база на мощността и това е сигурния приход на оператора и това. Всеки оператор знае мощността, с която разполага и когато тази тарифа е с по-голяма тежест, той ще знае какво ще получи и може да планира инвестиции.

"Електроход" вече има половин милион  умни електромери, с финансиране от Модернизационния фонд на ЕС ще се монтират в Западна България още 400 хил., така че към 2027 г. смарт устройствата, заедно с финансирането от компанията, ще се достигнат 1 млн. , съчетано със система за управление.

Калина Трифонова от ЕВН пък заяви, че когато се ползва публично финансиране регулаторът не признава нито амортизации, нито възвръщаемост за тях. Според електроразпределителните дружества това трябва да се промени, да се признават или амортизации, или възвръщаемост,  за да има стимул за операторите да ги поддържат, ремонтира и да ги обновява.

"Мрежите да бъдат устойчиви и да имат капацитет, дигитализация и киберсигурност. Електроразпределителни мрежги Цаад цапо„нахме проект, който смарт електромери, дейта център за управление на сстемите. Изпълняваме не само минималните изисквания за сигурност на национално ниво. Изолифме се от другите системи и осижурихма надежност и сигурност.

1 млн. смарт електромери в Западна България, средства от публични ресурси, инвестициите огромен размер, трябват ни средства от фондове и програми. Държавната политика да се - участие и на самите потребители, промяна на тарифната структура.

Калина Трифонова от ЕВН заяви, че в зеления преход   предизвикателствата са огромни. Затова инвестициите за развитието на разпределителната и преносната мрежа са много важни. Тя даде за пример, че всяка година в Ямболска област има такова свръхпроизводство на електроенергия, която не може да се ползва на място и се налага дружеството да я праща в преносната система на ЕСО.  В момента се правят опити да се управляват съществуващите потоци. Не само фотоволтаците и децентрализираното производство създават проблеми за мрежата, но и разрастването на градовете, особено София и Пловдив. Затова се изграждат много нови подстанции. Не е само въпрос на инвестиции, но трябва и планиране, отбеляза Трифонова. Според нея в цяла Европа говори и вече има преразпределяне на тарифната структура. В момента цената за достъп е фиксирана компонента само за стопанските потребители, те плащат за присъединена мощност, а битовите плащат за достъп на база на консумацията си. И според нея трябва да се увеличи делът на фиксираната компонента, именно цената за достъп. По рано тя беше известна като такса "електромер".

Според Трифонова делът на цената за достъп трябва да е по-голям от цената за пренос, за да могат да се присъединяват  възобновяеми източници, както и да може да се получава информация за клиентите - кога са производители, кога потребители и да се управлява енергийното им поведение. 

Генова пък смята, че трябва да започне цялостно преразглеждане на формирането на тарифите, за да се постигат високите цели. КЕВР ще трябва освен да балансира между интересите на потребителите и на енергийните предприятия, но и да е иноватор. Тя заяви, че би трябвало много от разходите за развитие на мрежата и за дигитализация би трябвало да са предварително признати в цените.  Генова и Трифонова обаче уточниха, че въпросът е на диалог, а не на революционни промени и действия. 

Ерик Ракху от "Бостън кънсълтинг груп" (Boston Consulting Group) обясни, че трябва поне три пъти да се увеличи ВЕИ производството, но първо трябва да се предвидят инвестиции в мрежата. На глобално ниво също има нужда от гъвкавост. На първо място трябва да е развитието на мрежите и след това да се изграждат новите ВЕИ мощности.

Служебният зам.-министър на енергетиката Еленко Божков изтъкна, че не може да се говори за развитието на мрежите, без те да се дигитализират. Затова те трябва да се цифровизират. Освен това не може да се говори за мрежи на бъдещето, без да се оправят методиките за мрежовите услуги.

Липсват по хотели, бизнесцентрови, по общински и други паркинги. Електрическите електромобили зареждат по-бавни. Да се концентрират там, където хората имат и друга работа. 

Как и къде да зареждам автомобила. Инфраструктура, която да допринесе за електромобилите. 

Партньорство с общините. Ще направим всичко възможно за масовото намлизане на автомобили. 

ЗОРНИЦА ГЕНОВА
ЗОРНИЦА ГЕНОВА