Заради висока доходност при спестовни сметки “Епъл пей” вече краде от клиентите на дружества с дългогодишен опит в сферата
В началото на 2023 г. масово зачестиха банковите фалити на дружества с дългогодишна история и колосални капитали. Един грешен ход и банките падат като домино въпреки впечатляващите печалби, отчитани в сектора през предходната година. Първо проблемът се усети в САЩ, но както обикновено се случва, появи ли се икономическa несигурност там, скоро се очаква и в Европа. Държавните регулатори продължават да дават гаранции, че парите на хората са в безопасност, като обезпечават финансовите институции с милиарди долари, надявайки се да се измъкнат от криза, подобна на тази от 2008 г.
На този фон обаче се появяват алтернативни финансови дружества, които могат да се определят като гласа на новото време. И докато финансовата култура в днешно време се превръща в основополагащ фактор, а състоянието на традиционните банки се утежнява с всеки изминал ден, се появява един съществен въпрос: Наближава ли краят на традиционното банкиране и какво следва отвъд него?
Преди по-малко от 10 години се появиха
първите необанки
Това са цифрови дружества, които работят без никакви физически клонове или наследени системи. На практика те са традиционни банки, добавили цифрови канали към своите услуги. И двата вида дружества са регулирани и предлагат финансови услуги като чекови и спестовни сметки, заеми и дебитни карти.
В Европа например такава банка, която може да се похвали с над 25 млн. потребители, е британската “Револют”. Тя навлиза все повече в България и е предпочитана от младите, тъй като позволява на потребителите си да оперират без месечни или годишни такси и да изпълняват дори междубанкови преводи без нито лев такса.
Всичко, свързано с “Револют”, се случва онлайн - чрез приложение на телефона, изпипано до последния детайл. Ако клиент има проблем, то той трябва да се обърне към съпорт. Приложението подготвя за всеки потребител седмичен, месечен и годишен анализ на похарчените и постъпилите средства - не просто колко пари са изразходвани, а също къде, например ресторанти, търговски обекти, онлайн и т.н. По този начин приложението на практика възпитава финансова култура у потребителите си. “Револют”
предлага и търговия с цел инвестиция
- акции, ценни метали и криптовалути.
Банкирането на “Револют” е ненадминато, а традиционните банки тепърва се опитват да го догонят, осигурявайки допълнителни онлайн функции към своите сравнително нови приложения.
Отвъд океана също не изостават от иновации в сферата на финансите. И срещу “Револют” се изправя технологичният гигант “Епъл” с услугата си “Епъл пей”. Тя ви позволява да правите сигурни, безконтактни покупки с помощта на “Епъл кеш”, “Епъл кард” и всички други кредитни или дебитни карти, които добавите към мобилния си портфейл.
Преведено от английски език, “епъл кард” означава кредитна карта. Тя е
създадена от “Епъл”, но е издадена от “Голдман Сакс”,
една от най-старите инвестиционни банки в света. Предназначена е основно за използване чрез “Епъл пей” на устройство на марката (телефон, смартчасовник, лаптоп или др.). Създадена е през 2019 г., като понастоящем е достъпна само за потребители в САЩ. В началото на 2022 г. 6,7 млн. американски граждани вече са разполагали с такава карта. В Европа чрез “Епъл кард пей” може да платите във всеки магазин, който предлага безконтактно плащане. Клиент на тази услуга можете да станете обаче засега само на територията на САЩ.
В средата на април “Епъл”, оценена на 2,73 трлн. долара, добави нова функция за своите потребители, на която останалата част от света определено може да завиди. Оттогава всички притежатели на дебитна или кредитна карта на “Епъл” могат да внасят заделените си пари в
спестовна сметка с изключително висока доходност
Това се случва посредством партньора на компанията “Голдман Сакс”.
Текущата годишна процентна доходност на сметката е 4,15% - 415 пъти повече от 0,01%, който предлагат на клиентите си за основни спестявания Chase и Bank of America. Дори самата “Голдман Сакс” предлага по-ниска доходност - 3,9%. Погледнато в цифри, ако държите например 10 000 долара в Bank of America в период от 1 година, то ще спечелите приблизително 1 долар. Ако обаче прехвърлите сумата в спестовната сметка, предлагана от “Епъл”, то в края на годината ще разполагате с 415 долара повече.
Това, разбира се, не би могло да компенсира годишната инфлация, която в САЩ достигна 5% към началото на април, но сравнително би запазило парите ви, при това без да ги излагате дори на минимален риск. Предвид, че дори регулаторните органи в САЩ прогнозират, че рецесията в страната е неизбежна, много вероятно е американските граждани да се опитат да защитят спестяванията си, като ги изтеглят от която и да било традиционна банка, и да ги преместят в “Епъл”. Това е добра новина за технологичната компания, въпреки че според експерти тя се стреми да се развива в тази сфера, за да повишава допълнително лоялността на клиентите си, а не толкова, за да се конкурира с големите банки.
Самата “Епъл” демонстрира голям интерес към финансови услуги извън банкирането. Компанията наскоро пусна още една функция - “Епъл пей лейтър”. Тя дава възможност да купите дадена стока сега и да я платите по-късно. Компанията предлага и функцията кешбек - купувате стока сега и получавате процент от похарчената сума обратно. Така, докато клиентите харчат пари, у тях остава усещането за стимул да продължат, защото уж спестяват. Обикновено това е характеристика на кредитните карти, които предразполагат хората да похарчат повече, с отколкото разполагат. Малко са текущите сметки, които също предлагат възвръщаемост.
Теоретично стабилна компания с мащабите на “Епъл”, оценена на над $ 2 трлн.,
има възможностите да основе дори собствена банка,
въпреки че към момента няма индикации да се стреми към тази огромна стъпка. На фона на новите необанки обаче и все по-голямата ангажираност на хората по света относно управлението на личните си финанси скоро ще се наложи традиционните банки да се преориентират към съвременните трендове. В противен случай вероятно масово клиентите ще се преориентират към смяна на банковата институция. Въпрос на време е, а то е нужно, за да се изгради доверие между младите финансови дружества и клиентите.
Сега се чака отговорът на банките.