По-добре е електромобилите да имат термопомпа
Да влезеш в ледено студена кола от топлата си къща сутрин, не е забавно, нито е приятно. Голямо е изкушението да надуете парното в автомобила още при сядането зад волана. Все пак има няколко неща, които трябва да имате предвид, за да може да отоплявате правилно и по възможност най-икономично.
Ако нямате електрическо отопляемо предно стъкло, то е или замръзнало, или изпотено. Тогава искате с топлината от вентилаторите да размразите големия прозорец на колата възможно най-бързо. Можете да ускорите този процес, когато двигателят още е студен, като свалите сенниците си. Зад тях топлият въздух от вентилаторите прониква по-добре и е по-ефективен за изсушаване и затопляне на предното стъкло.
Автомобилите с бензинови или дизелови двигатели се отопляват с агрегат с вътрешно горене.
Често оставяме колата да работи на празни обороти,
докато стане комфортно в купето. Но това не е позволено заради екологична гледна точка, а и също харчи много - около 3 литра бензин на час.
Допълнителен недостатък е, че вентилацията издухва топъл въздух само при загрял двигател. Нагряването е много бавно, ако оставите двигателя да работи на празен ход, защото в този случай мотора не полага почти никакви усилия. Поради това двигателят остава студен за дълго време.
Най-добре е, като влезете в колата, възможно най-бързо да потеглите. Разбира се, след пълно почистване на всички прозорци от сняг и лед, ако е необходимо, и то без веднага да включвате отоплението. Самият двигател се нуждае от топлина, за да достигне необходимата температура. Ако незабавно извлечете цялата тази топлина от двигателя чрез нагревателя,
може да повредите блока на мотора
Освен това предизвиквате изхвърлянето във въздуха на допълнителни вредни емисии, тъй като горенето все още не е оптимално. Увеличаването на оборотите и по-бързото шофиране за екстремно нагряване на двигателя не се препоръчва, защото това също може да повреди мотора.
Включете отоплението на предното и задното стъкло. Ако има климатик, пуснете и него, за да изчезне конденза от вътрешната страна на прозорците. Ако двигателят е загрял след няколко километра, можете да увеличите топлината. Ако имате отопление на седалките, включете и него. Това гарантира, че ще загреете най-бързо.
Когато е студено, пробегът на електрическата кола пада с 20 до 50 процента, като една от причините е, че искаме да ни е топло вътре. Така че, ако е възможно,
паркирайте колата си на закрито
колкото е възможно повече през нощта.
При повечето съвременни коли интериорът може да бъде предварително затоплен или предварително програмиран чрез приложение за смартфон. Не използвайте ценната батерия за това, а оставете колата свързана към контакт или стенна кутия, когато е паркиран електромобилът.
И тук отоплението на седалките е най-ефективно. Директното загряване на тялото ви е много по-бързо от загряването на околния въздух.
В допълнение отопляемите седалки работят от 12-волтова батерия, така че има по-малко влияние върху пробега от електрическия нагревател, което значително скъсява обхвата на шофиране. Има смисъл да закупите електрически автомобил с термопомпа.
Тя загрява автомобила с излишната топлина от батерията,
трансмисията, силовата електроника и електрическия мотор.
Дори в задръствания електрическата кола ще ви топли с часове, но това ще е за сметка на пробега. Затова винаги излизайте с възможно най-пълно заредена батерия. Това не е специфичен недостатък на електрическата кола, защото и неелектрическата кола може да остане без гориво в задръстване.
Шофирайте без яке колкото е възможно повече, дори през зимата, така че коланът да стои плътно залепен към тялото.