Парламентът се е засилил да спре предсрочно руския нефт за България. Законовата поправка за това вече бе гласувана на първо четене, а тези дни се очаква да влезе в пленарната зала за окончателно одобрение. Мотивите на вносителите от ПП-ДБ, ГЕРБ и ДПС могат да се обобщят така - нямало голяма полза за българските потребители, защото цените на горивата не били паднали значително въпреки по-евтиния руски петрол.
Това обаче не е точно така. Заради по-ниската му цена производството в България излиза по-евтино - производствената цена на бензина е 78 евроцента, докато в Румъния и Гърция е 89-90 цента. И ако котировките на руския нефт са с около 20% по-ниски от останалите видове, то и разликата в цените на горивата е сходна. Подобно е положението и при дизела.
Липсата на руския нефт със сигурност ще даде отражение на цените по бензиностанциите. Привържениците на предсрочното спиране казват, че покачването щяло да е с 10-15 ст. на литър, което не било стряскащо. Само че май забравят поскъпването заради петрола. Да, онзи същият, която трябва да замести руския, се е качил през лятото с 30%.
Има редица прогнози, че може да стигне и 100 долара за барел, анализаторите от JPMorgan предвиждат цени до 150 долара за барел през следващите 3 г. Глобалният недостиг на петрол в момента е от порядъка на 1,1 млн. барела на ден, прогнозите са да расте до края на десетилетието, като може да достигне 7.1 млн. барела.
И ако сега средната цена на горивата у нас е 2,90 лева за литър, то само заради петрола се очаква до дни да стигне 3 лева. Като се смени руският нефт с по-скъпия, като се сложат и многократно увеличените транспортни разходи до България,
цените ще скочат до 4 лева,
а вероятно и повече при тези прогнози.
Доставките на руски нефт сега са основно от Новоросийск, който е на 480 морски мили от пристанище “Росенец”. Алтернативите, които могат да се открият в Черно и Средиземно море, са от Турция, Либия, Египет, Алжир, Казахстан и Азербайджан, но разстоянията са между 50 и 100% по-големи. Като се добави и времето за изчакване за преминаване през Босфора, транспортните разходи ще се увеличат драстично. А само за година
цената за танкер стана от 20 000 на 120 000 долара на ден
През лятото за преминаване се чака между 3 и 6 дни, през зимата до 15 - 16 дни. Причината - специфичните правила за безопасност и изискването от Турция танкерите да предоставят доказателство за застраховка, покриваща продължителността на транзита им през протока или когато акостират в турските пристанища.
Ясно се очертава картина, при която спирането на руския петрол сега почти сигурно ще доведе до високи цени на горивата и голям риск от недостиг въпреки скъпотията. Защото на бургаската рафинерия ще са нужни поне 4-5 месеца за настройка на инсталациите за изцяло неруски нефт, а не 30 дни, както се предвижда в решението на парламента.
От рафинерията вече заявиха, че искат среща с депутатите от икономическата и енергийната комисия, за да чуят те от първа ръка какво ни очаква. И защо за 30 дни не може да се преобърне работата на нефтения комплекс в Бургас. И че работят по осигуряването на доставки на неруски петрол през следващите месеци. А също така, че спре ли сега руският, няма да могат да изпълняват социалните си функции - тоест
задава се поскъпване, и то с много
Поради това, преди да гласуват окончателно, депутатите би трябвало да дадат отговор на следните въпроси:
Ако се спре вносът от Русия, с какво ще се замени, като имат предвид, че нефт не се купува от днес за утре, а за 4 - 6 месеца напред? Даже ЕК, когато налагаше санкциите, даде 6-месечен период за преминаване към неруски нефт, а на България - дерогация до края на 2024 г.
Неруският петрол съвместим ли е с технологията на рафинерията?
Колко ще се увеличи изчакването на танкерите за преминаване през Босфора, за да се осигурят още 7 милиона тона нефт в Черно море, и колко ще струва това?
След като милиони българи само преди дни отпразнуваха 115 г. независимост, всъщност да не се окаже, че са загубили независимостта на пътуването.
Да не говорим, че ще загубят и доходи.
Поскъпването на горивата с 10% води до 1% вдигане на всички стоки. И ако бензин и дизел станат по 4 лева, това означава още 3-4% инфлация и тя ще се върне над 10%. Тогава пропада и идеята да въведем еврото.
И когато депутатите тръгнат да натиснат копчета “за” спирането на руския нефт, да си спомнят какво стана с газа през миналата година, когато през април Русия ни отряза доставките. Да, количества се намериха, но цената скочи почти тройно до рекордните 354 лева за мегаватчас. А се върна на нивата от март 2022 г. едва година по-късно. Ако това се случи и с горивата, дали депутатите ще гласуват компенсации за българските потребители?
И дали си заслужава да се плати такава цена, за да се получат поздравления от “посолството” и всичко да е съгласувано с него? Ако ли няма политическа намеса, тогава остава съмнението, че някой е решил да си напазарува рафинерия без пари. Упорито се говори, че вече имало американски и арабски фондове, които проявявали интерес, но зад тях май надничали българи.
Александър Величков, член на Надзорния съвет на “Лукойл Нефтохим Бургас" АД: Плащаме 43% данък, кой друг го прави
- Преди войната в Украйна рафинерията е работила и с 50% неруски нефт. Защо сега това да не е възможно?
- Никога не сме твърдели, че е невъзможно, въпросът е за колко време ще се направи преходът и на каква цена. Пълното заместване на руския нефт изисква пренастройка на технологични процеси и трансформации в оборудването, за да няма аварии.
Но най-важното - изисква цялостна нова логистика, която да осигури непрекъсваемост на снабдяването със суровина. Да се прекрати дългосрочна утвърдена система на доставки и да се замени с друга в рамките на месец, е нереалистично.
- Колко време ви е необходимо, за да замените руския нефт?
- “Лукойл” винаги стриктно е спазвал всички решения на парламента и българското законодателство и ще продължава да го прави дори с риск това да наруши ритмичността на производството. Представихме план с оптимални срокове, обсъждали сме го многократно с ресорни министри, съобразихме се с всичко, което са поискали. И след като вече сме пристъпили към действие, се оказва, че планът трябва да се изпълни не за година, а за месец.
Ще направим всичко възможно, но има реалности, които не могат да бъдат променени. Хората, които гласуват тези нови срокове, следва да бъдат наясно с рисковете и със социално-икономическата цена. Надяваме се на среща с ресорните парламентарни комисии, за да чуят нашите аргументи.
- Остава ли основната печалба от евтиния руски нефт за “Лукойл”?
- С въпроса за данъците се спекулира изключително много. “Лукойл” изпълнява всичките си задължения към фиска абсолютно коректно. В отговор на желанието на българските власти “Лукойл Нефтохим Бургас” в израз на добра воля премести данъчния си център от Швейцария в България. “Лукойл” внася в бюджета 43% от печалбата си - 10% корпоративен данък и 33% солидарна вноска. Кои други фирми плащат такива данъци? Всички входове и изходи на рафинерията имат датчици и видеонаблюдение, които са свързани в реално време 24 часа в денонощието с НАП и митниците.
“Лукойл” е вероятно най-стриктно наблюдаваната и проверявана фирма в България. Приказките къде отивали печалбите и колко трябвало да струват горивата, навяват мисли за едни други времена, когато правителството казваше кой колко да печели и коя стока колко да струва. Несериозно е.
Живодар Терзиев, председател на БПГА: Ако заводът в Бургас не работи, и в региона ще има недостиг
Дерогацията, договорена за България по отношение на руския петрол, бе правилна и необходима. Така не се допусна спиране на рафинерията и недостиг на горива.
При предсрочно преминаване на работа с неруски нефт цените ще се повишат. Остава и въпросът доколко е приемлив нефт, получен през руски пристанища, с произход Каспийски регион. Най-доброто за потребителите на българския пазар е прогресивно увеличение на процента на неруски нефт в рамките на периода на дерогацията. Само така ще се предотврати еднократно и стръмно поскъпване. Ще е нужна и настройка на инсталациите в рафинерията, адаптационен период за постигане на стандартна ефективност.
Вносителите и складодържателите, притиснати от ниските цени на вътрешния пазар, преустановиха договори за доставки от други източници. Предлагането на готови продукти в региона на Черно море е слабо, да не кажем нулево. Постави ли се в риск работата на рафинерията, не само в България, а в региона около нас ще има сериозен недостиг за поне 6 месеца.