Европейската комисия по транспорт и туризъм обсъжда проектопредложението за промяна на правилата за полагане на шофьорски изпит и издаването на книжки. То бе представено от председателя на тази комисия в Европейския парламент Карима Дели.

Ако бъдат гласувани, новите правила ще засегнат най-вече по-възрастните шофьори и начинаещите. Според тях водачите над 60 години трябва да подновяват шофьорската си книжка на всеки седем години, над 70 години на всеки пет, докато тези над 80 ще трябва да преминават определени проверки на всеки две години. Преди удължаване на свидетелството за управление на моторно превозно средство най-възрастните шофьори ще трябва да преминат медицински преглед, да изпълнят изискванията и да опреснят знанията си чрез кратък курс.

Намеренията са и да се се въведе допълнителна категория B+ за автомобили с тегло над 1,8 тона, като микробуси, пикапи и големи SUV модели, които се считат за по-опасни при котастрофи. В този случай водачите на такива автомобили ще трябва да получат нови книжки, а за тази категория ще могат да кандидатстват само лица над 21 години.

В ЕС възнамеряват да въведат и по-строги правила за шофиране през нощта. Италианската евродепутатка Дели призова за специални мерки за ограничаване на скоростта в целия ЕС до 130 км/ч, както и насърчава държавите-членки да въведат по-строги правила за новите шофьори, например за забрана за нощно шофиране - от полунощ до 6 сутринта.

Целта на изменението на директивата е броят на загиналите при пътнотранспортни произшествия да се намали от 20 000, колкото са били по пътищата на Европейския съюз през миналата година, с намерението смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия да бъдат сведени до нула до 2050 г. Гласуването на тези предложениа в Европейския парламент са планирани за края на 2023 г.