Минаването през Кулата - Промахон вече е за минути, но задръстванията се преместиха край Кресна и Симитли

Затопля се, замириса на море и традиционният ад по пътя от и за Гърция започна отново. Така беше около великденските празници, очаква се същото да е и през дългия уикенд за 24 май, а с началото на отпускарския сезон тапите ще са почти ежедневни.

За първи път хилядите българи, тръгнали към Бяло море, обаче не се сблъскаха с километричните колони пред граничния пункт Кулата-Промахон, където по традиция се чака с часове.

Дни преди дългата почивка директорът на Главна дирекция “Гранична полиция” главен комисар Антон Златанов се срещна с генерал-лейтенант Христос Булумбасис, главен полицейски инспектор за Северна Гърция. Двамата обсъдиха възможности да се облекчат процедурите за граничен контрол. Дискутираха опциите за осигуряване на допълнителен капацитет на граничните пунктове и особено на Кулата-Промахон. Съгласуваха съвместни действия за въвеждане на облекчени проверки - основно спрямо гражданите на ЕС.

Отворени бяха максимален брой трасета,

увеличен бе броят на служителите, осъществяващи охрана в зоната на всички гранични контролнопропускателни пунктове.

Тези мерки дадоха резултат и минаването през пункта ставаше за минути. Гръцките власти направиха и жест към пътуващите, като в дните и часовете на засилен трафик вдигнаха бариерите на пунктовете за плащане на пътните такси и колите минаваха, без да спират.

Неволите на пътуващите обаче се преместиха по пътя между Благоевград и границата.

Отварянето за движение в края на февруари на двукилометровия тунел “Железница”, който е най-дългият у нас, не реши проблема на пътуващите от и към ГКПП Кулата, само измести задръстванията. На шофьорите не се налага да чакат колоните от автомобили, които се образуваха на кръговото при Благоевград, но пък се появиха други “тесни” места. И това ще е така,

докато не бъде построен участъкът през Кресненското дефиле

и цялата магистрала “Струма”. Аутобанът сега е от двете страни на дефилето. Така се получава ефектът на фунията. Движението на стотици автомобили, плътно един зад друг от две платна, със скорост от над 100 км в час, се събира в едно платно през дефилето. Там от 2 г. има поставени разделителни колчета, за да няма изпреварване, а скоростта е ограничена до 50 км в час. Така на входа се образуват тапи и движението забуксува,

често колоната се движи с 10-20 км в час

Категорично новите ограничения в този близо 20-километров участък дават резултат, защото след поставянето на разделителите не е имало тежки катастрофи, нито пък жертви и пострадали, както бе години наред.

Другата сериозна тапа е край Симитли, където пък се събират двата потока автомобили от Банско и от Кулата.

Банско вече се превърна от зимна в целогодишна туристическа дестинация. Разлог и околните населени места пък сериозно стъпиха на картата на водещите спа дестинации и там потокът от туристи също е целогодишен. Заради това по време на празничните дни и отпускарските месеци

колоните автомобили от и към Банско и Разлог

са огромни и стигат до село Градево. Истинско предизвикателство и изпитание за умението на шофьорите е да се промушат между идващите от Кулата и да се влеят в главен път Е79. Последният половин километър до началото на автомагистралата след Симитли се преминава много бавно заради сливането на двата потока, водачите са изнервени, чуват се клаксони. След поемането на трафика от магистрала “Струма” кошмарът приключва и няма проблем с придвижването в посока към София.

За да избегнат поне малко задръстванията, някои шофьори на път към София минават на две места - преди Кресна и около Симитли през обиколни пътища между селата. После обаче имат проблем с включването отново в колоната, идвайки от междуселски странични пътища, което често води до разправии между водачите.

Като временно решение и облекчаване поне малко на трафика в инфарктната отсечка от Е79 край Симитли е изграждане в спешен порядък на още едно платно с дължина около 500 метра. Преди месец над 3000 жители на общините Симитли, Кресна, Банско и Разлог в подписка настояха Министерството на регионалното развитие и Агенция “Пътна инфраструктура”

незабавно да започнат удължаване на АМ “Струма”

до разклона за Симитли и Банско.

Местните хора се опасяват, че през активния летен сезон, когато тръгнат и румънските туристи, на това място ще се образуват задръствания, които могат да стигнат и до тунел “Железница”.

Подписката им бе подкрепена и от “Българска асоциация на пострадалите при катастрофи”, които смятат, че ако остане сегашната организация на движение, има опасност от тежки катастрофи. Експертите на асоциацията са на мнение, че това 500-метрово трасе може да е готово в рамките на 3 месеца, без да се спира движението. Така ще се разделят потоците за Банско и Гърция, ще се даде възможност в петъчните и неделните дни да се извършва реверсивно движение и да се избегне тапата.

Ясно е, че проблемът цялостно не може да бъде решен без довършването на участъка на магистрала “Струма” в Кресненското дефиле. Засега остава вариантът категорично едното трасе от Кулата към София да бъде изнесено на изток извън дефилето по западните склонове на Пирин. В обратната посока, на юг, досега решението бе движението да става по досегашния Е79, който да се оптимизира и модернизира. Последното правителство обаче внесе в ЕК по-различен вариант, при който и двете платна да бъдат изнесени извън дефилето, а сегашният главен път Е-79 да остане като локален.

В началото на март България получи зелена светлина от Европейската комисия за проектиране и строителство на платното от Кулата към София извън Кресненското дефиле по Източен вариант - скоростен път с две ленти. Това ще даде възможност да започне работата по последния участък на аутобана между Крупник и Кресна.

Предстои проектиране и строителството на трасето в тази посока по източния склон на Кресненския пролом. Ще се работи и за второ трасе извън дефилето в обратна посока от София към Кулата. Няма да се предприемат действия за изпълнение на дясното платно по съществуващия път Е-79, преди

да се разгледат възможните алтернативи

и за неговото изнасяне извън дефилето.

Процедурата по проектиране и строителство на едното изнесено трасе от Кулата към София вероятно ще продължи поне 4-5 г. и дотогава целият трафик все така ще минава през дефилето и ще създава тапи от двете му страни. Ще продължават тапите и от северната страна, където се събират колоните от коли от Кулата и от Банско, ако не се направи нова 500-метрова отсечка, която да ги разделя.

Тапи се задават по околовръстното на Солун - строят Flyover за 478 млн. евро

В същото време задръствания започват да създават неудобства на гръцка територия за българите, отправили се към Солун и Халкидики. От ноември миналата година проблемно е движението по околовръстното на Солун, където започна изграждане на един от най-големите инфраструктурни проекти в Гърция - скоростна дъга надлез към летището. Проектът Flyover (“Естакада”) предвижда скоростна тангента над сегашните платна, което да помогне на всички да преминават директно към ръкавите на полуострова, без да се налага да влизат на околовръстното. Проектът е за 4 години и дори премиерът Кириакос Мицотакис помоли за разбиране и търпение към пътуващите, докато продължава строителството. Предвижда се надлезът, който ще се изкачи над околовръстното на Солун, да бъде най-дългата “въздушна магистрала”, която ще минава на 25 м над стария път, по който досега се пътува за Халкидики.

Ще се изгражда 13,4 км надземен път, обхващащ 9 различни нива на кръстовища, 4 км непрекъснат мост, 8 нови моста и 3 тунела. Целта е да се осигури по-бързо и по-безопасно преминаване на превозни средства, да се подобри достъпът до летището, южната част на Солун и Халкидики и да се намали броят на пътнотранспортните произшествия, които са чести по съществуващите пътища.

Общата стойност на проекта е 478 млн. евро. Очаква се Flyover да поеме 10 000 превозни средства на час във всяка посока, което значително ще намали задръстванията в града. Министерството на инфраструктурата създаде платформата Flyover Real Time, където трафикът по обходния път на Солун може да се наблюдава на живо. Още отсега сърби и македонци, които ще почиват на Тасос, се готвят да пътуват през България.

Нашите шофьори вече откриха обиколни варианти до ръкавите на Халкидики, за да избегнат тапите край Солун. Пътува се по тесни пътища, с по-ниска скорост, но се стига сравнително бързо. Не се чака в задръстване и водачите не се изнервят.