Самоуверените напредват по-бързо в йерархията, защото внушават, че винаги знаят какво правят. Колебливите и мрънкащите не постигат успех
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
При двама служители с приблизително еднакви способности, знания, опит, които полагат сходни усилия и постигат приблизително еднакви резултати, често самоувреността се оказва решаващ фактор за повишение. Причина е във впечатлението, което правят на шефа, когато получават задачата си.
Ясно е, че той не обича подчинените му да мрънкат "А-а, това не може да стане" или да му се оплакват колко са претоварени с работа. Липсата на ентусиазъм не е добър атестат и не води към напредък в кариерата.
Началникът обаче се влияе и от степента на самоувереност, която вижда у служителя. Защото отлично знае, че има значение как е настроен
човек още в началото - дали за успех, или за провал. Ако преди да започне проект, вярва, че може, вероятността да го направи е много по-голяма, отколкото ако смята, че няма да свърши ефективно работата.
Затова самоуверените хора напредват по-бързо в професията и се изкачват по-високо в служебната йерархия. Едната причина е, че те не допускат нещо да ги спира и постигат устремено целите си. А другата е, че предават това на шефа си. Той започва да мисли за тях като за служители, които с всичко могат да се справят.
Иначе казано, ако изглеждате без самочувствие, досадени и колебливи, когато получавате задача, вече отбелязвате минус. Може прекрасно да свършите работата, да постигнете по-голям успех от очакванията на мениджъра. Но нищо чудно той да смята, че е станало по добро стечение на обстоятелствата, а не благодарение на вашите способности и усилия. Колегата ви, който веднага е демонстрирал самоувереност, в главата на шефа вече се е запечатал като човек, който знае какво да прави.
Специалистите по кариерно развитие, които години наред изследват лидери и служители, постигащи успех, казват, че на тях са им напълно чужди поне 5-6 фрази.
Всички издават негативно мислене. Няколко от тях са директен признак за колебливост. В другите личи липса на ентусиазъм и така омразната за всеки началник външна или вътрешна съпротива.
"Няма да стане" имате право да изречете само ако сте готови желязно да се мотивирате защо няма да стане. Иначе шефът с право ще ви помисли за
песимист, когото вероятно го мързи да работи.
Разновидност е "Това е невъзможно". Сигурни ли сте? Трудностите са предизвикателства, от които самоувереният човек не се плаши, а намира начин да преодолее. Да, някои неща са наистина невъзможни. Но шефът ви не е некомпетентен и е наясно, че задачата може да бъде свършена. Правите му двойно лошо впечатление, защото не само се изказвате като песимист, когото най-вероятно го мързи да работи, ами и него изкарвате глупак, който иска някакви химери. (Грешно, по-грешно, най-грешно, "Не си прав, шефе".)
"Не мога да го направя" означава да признаете, че нямате нужните знания и способности. Ако наистина е така, положете усилия, за да ги придобиете. Иначе шефът, като чуе тази фраза няколко пъти, ще си е съвсем прав да мисли за уволнението, а не за издигането ви.
Можете да я изречете само ако наистина става дума за нещо много сложно и трудно, за което 100% сте убедени, че не ви е по силите. И в този случай обаче е по-добре да кажете "Не съм сигурен, че ще мога да го направя, но ще опитам и ще положа всички усилия".
Специалистите по личностно и кариерно развитие съветват да изграждате своето самочувствие, като започнете често да си казвате "Мога да го направя". С течение на времето ще повярвате, че сте в състояние да постигнете всичко, което поискате. Ако имате нужда от доказателства, за да се нахъсвате, направете списък с неща, които сте усвоили и превъзмогнали. Сигурно в живота ви има примери, че може да преодолеете всяко предизвикателство.
За пред шефа фразата "Не знам как" е вредна. Като не знаете как, разберете. Намерете някой, който знае, за да ви помогне. Служителят, който заслужава повишение, смята, че постоянно трябва да се самоусъвършенства, да търси нови познания и умения, защото те са начинът да постига повече. И това си е негов ангажимент и амбиция. Няма защо да занимава началника си, че не знае как да изпълни задачата.
Това обаче не значи да не задава въпроси, за да си изясни какво трябва да прави. Само глупакът не пита, когато не е разбрал целта или се налага да уточни подробности за методите на постигането й, да речем. (Колко да питате, за да не изглеждате професионално некомпетентни.) Но шефът не ви е гувернатка, за да ви води за ръчичка. Пред него не изпадайте в откровения какво не знаете. А ако случайно ви проличи, казвайте "Не знам как, но ще разбера". Точно така постъпва човекът, който вярва в силите си.
Не е добре на началническия въпрос "Ще успееш ли" да отговаряте "Имам ли друг избор". Това е примирение. Дори когато е длъжен да приеме задача, която не му е интересна или го претоварва, самоувереният човек не показва примирение пред шефа си. (Как да се защитите, когато шефът безогледно ви товари.) Той обяснява какво ще му струва да успее и така дава да се разбере, че е готов на известни жертви, срещу които очаква съответна награда.
И на себе си не казвайте "Нямам друг избор". За добър професионалист със самочувствие винаги има възможности, длъжни сте да ги потърсите. Като си повтаряте, че няма, сами ограничавате мисленето си.
С каквито и думи да облечете мисълта си "Това не е честно" пред шефа, все ще сбъркате. Да, той ви дава поредна задача, а вие си имате достатъчно. Но ако смятате, че не можете всичките да ги свършите качествено и в срок, точно това обяснете и се мотивирайте защо. Иначе заявявате на началника си, че не е добър мениджър и не може да разпредели справедливо работата.
Никаква полза нямате от тази конфронтация, щом ще поемете задачата. Просто правите лошо впечатление още в началото. И накрая, дори да се справите по-добре от колегата си, който не е мрънкал, вероятно шефът ви ще предпочете него за повишение.
------- И грешките на самоуверените -------
Те са главно два вида и макар че с тях не правите лошо впечатление на шефа, вредите на себе си.
В единия вид грешки влиза пълната убеденост "Това става по този начин". Тя подхранва самоувереността ви. Но е възможно тази убеденост да ви изиграе лоша шега. Колкото по-отворен е умът ви за други начини, колкото по-лесно приемате новото, толкова повече шансове за успех имате. Иначе затъвате в рутина, зацикляте.
Ако много често си мислите, че знаете точно как се правят нещата и дори не допускате, че може и по различен начин, самоувереността ви е достигнала равнище, в което вече ви вреди.
Вторият вид грешки идват от това, че демонстрирате прекалено самочувствие пред началника, когато ви поставя задача, и той смята, че ще се справите с лекота. Вярно, отбелязвате плюс още в началото. Но ако прекалите с дозата самоувереност, той остава с впечатление, че вършите всичко без усилия, че нямате достатъчно работа, че може да ви товари още и още.
Опасно е да изглежда, че вадите успехи сякаш по магичен начин, както фокусникът вади зайци от шапката си. От полза ви е шефът да смята, че, да, наистина нищо не може да ви се опре, но то е, защото се трудите с хъс за него.
Затова намирайте начин да му дадете да разбере, че срещате проблеми, които преодолявате, че се налага да измисляте нови неща, даже да оставате след работно време, за да свършите всичко по най-добрия начин.
За целта е разумно да се съветвате с него от време на време и му показвате, че успехът не ви пада от небето. Така ще го подсетите, че сте служител, който дава най-доброто от себе си и е достоен за повишение - на заплатата или в йерархията.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Слушането като духовно гостоприемство е трамплин за успех. Упражнения да го научите
Синдромът на презаетите с работа - забравят какво са яли днес. И как да го преодолявате
Първият въпрос при делово общуване е важен. И той не е "Как сте"
"Премията за красота" се оказва мит - не работи за успех в кариерата
Внимавайте какво си драскате - издавате характер и състояние пред шефа и колегите
5 лоши навика провалят кариерата дори на най-талантливите
Ужасът вечно недоволен шеф и техники да се справите
Кои 3 показателя за пенсионните си вноски да следите, колкото и далеч да ви се струва пенсията
Опитомяването на чувствата за 90 секунди осигурява мир и успех в работата
Ловки трикове да ставате симпатични