Вече и по-стари модели трябва да имат системата, ако дилърите още ги продават

1 юли 2024 г. производителите задължително монтират интелигентен ограничител на скоростта на всички нови автомобили. Целта е да информират шофьора в реално време за ограниченията по европейските пътища.

Идеята за интелигентен ограничител на скоростта (ISA - Intelligent Speed Alert) е на картата на Европейската комисия от дълго време. И тя вече е факт. Бе в сила от 1 юли 2022 г. за всички нови одобрени автомобили, тоест за новите модели, които се пускат на пазара. Но от 1 юли тази година всички нови автомобили са засегнати от тази задължителна мярка без изключение. Това означава, че модел, пуснат преди 7 или 8 години и който все още се продава от дилърите, също ще трябва да го има.

Работата на ISA се основава на камера и на GPS, когато е монтиран във въпросната кола. След това електрониката сравнява скоростта, посочена на ограничителните знаци, и действителната скорост на автомобила и информира водача, който превишава разрешената скорост, чрез звуков и визуален сигнал на таблото. Това означава, че това все още е само предупреждение. На този етап устройството все още не може да поеме и намали (или увеличи) скоростта автоматично при навлизане в нова скоростна зона. Това обаче е възможно при определени коли, които са оборудвани с адаптивен круиз контрол.

Системата може да се деактивира от шофьора при всяко стартиране на двигателя. Ограничителят на скоростта от съображения за безопасност също ще се деактивира автоматично при силно натискане на педала на газта, както е и при круиз контрола.

Системата ISA също ще записва всички данни за шофиране

и че това може да се използва от полицията в случай на сериозна катастрофа. От 1 юли 2024 г. производителите задължително монтират интелигентен ограничител на скоростта на всички нови автомобили.
СНИМКА: ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ

От 1 юли 2024 г. производителите задължително монтират интелигентен ограничител на скоростта на всички нови автомобили. СНИМКА: ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ

Тя е част от черната кутия, която се монтира в самолетите от десетилетия. Системата постоянно записва данни за колата, но ги съхранява само когато бъде надвишен определен праг за активиране. Това се случва, ако сензорите засекат инцидент например или ако контролният блок на автомобила сигнализира, че сблъсъкът е неизбежен. Записите са много кратки: 5 секунди преди и 300 милисекунди след инцидента.

Черната кутия за автомобилите, наречена EDR, е част от контролния модул на въздушната възглавница, тъй като така или иначе тя предава информация от сензора за ускорение. Данните се съхраняват само локално в автомобила и не трябва да са достъпни чрез онлайн връзка.

Съхраняваните данни са за скорост на шофиране, позиция на педала на газта, скорост на двигателя, ABS и контрол на стабилността, както и ъгъл на завиване. В случай на злополука се записват наред с други неща промените в надлъжната и страничната скорост, състоянието на предпазния колан на водача и пътника, предупредителната светлина на въздушната възглавница и времето за отваряне на еърбеговете.

От миналото лято също така новите автомобили в ЕС трябва да бъдат оборудвани задължително със задни камери, автоматично аварийно спиране, сензори за паркиране, системи за предупреждение при напускане на лентата на движение, системи за предупреждение за умора и подготовка за инсталиране на Alcolock, която няма да позволява на водачи да шофират в нетрезво състояние.

Засега устройствата за наличие на алкохол се разглеждат отделно от всяко национално законодателство.

Системата ISA е предварително инсталирана в автомобила, собствениците

не трябва да плащат за технологията

през първите седем години. След това производителят може да начислява такса за услугата.

Ограничителят на скоростта ще увеличи символично цената на новите коли с до 100 евро, защото много нови модели вече имат асистенти за спазване на лентата, базирани на камера круиз контрол, разпознаване на пътните знаци и асистенти за аварийно спиране.

Превишената скорост допринася за около 30% от фаталните катастрофи, обобщават от ЕК. Обикновено между 40% и 60% от водачите надвишават ограничението. Резултати от широк спектър от проучвания показват, че намаляването на средната скорост само с 1 км/ч може да доведе до 5% намаляване на катастрофите с фатален изход.