Най-новата европейска ракета „Ариана 6" днес ще извърши първия си полет. Тя ще бъде изстреляна тази вечер от европейския космодрум в Куру, Френска Гвиана. Безпилотният полет ще носи сателити и оборудване за научни изследвания, съобщава БТА, като цитира белгийската новинарска агенция "Белга".
Това ще бъде първият път от близо година, в който Европа изстрелва ракета. Предшественикът на „Ариана 6", „Ариана 5", беше изтеглен от употреба през юли миналата година. Стартирането на новия модел вече беше отложено с четири години. Разработката на „Ариана 6" струва 4,5 млрд. евро.
Първият полет на „Ариана 6" е от решаващо значение, защото ракетата за многократна употреба „Фалкон 9" на компанията „СпейсЕкс" е единствената действаща алтернатива за изстрелване на големи сателити в Космоса. „Абсолютно необходимо е Европа да има независим достъп до Космоса", каза шефът на Европейската космическа агенция Йозеф Ашбахер.
Първият търговски полет на „Ариана 6" е планиран за по-късно тази година и вече има 30 поръчки за изстрелване. Но конкуренцията със „СпейсЕкс" ще бъде ожесточена, защото европейският модел не може да се използва повторно, което прави изстрелванията по-скъпи и сложни. Планирано е „Ариана 6" да извършва девет изстрелвания годишно. За сравнение, „СпейсЕкс" извърши 14 изстрелвания само през май.
Това, че „Ариана 6" е изправена пред тежка битка, стана ясно в началото на юли, когато Европейската организация за използване на метеорологични сателити реши да резервира поръчка за изстрелване на най-новия си сателит със „СпейсЕкс", а не с „Ариана 6". Ашбахер нарече решението „изненадващо", добавяйки, че „сега е време е Европа да подкрепи автономния достъп до космоса".
Белгия е една от европейските страни, подкрепили най-много ракетата. Страната е инвестирала 222 милиона евро в развитието ѝ, което представлява 3,8 процента от общите разходи за развитие. Белгия е на пето място от 13 европейски държави, които допринасят финансово за „Ариана 6".
Белгийските аерокосмически компании са силно ангажирани в проекта. Например повече от 90 служители на САБКА работят по програмата, доставяйки части за двигателя. „Сафран" доставя прецизни клапани за двигателя, а „Сонака" изгражда метални конструкции за стартовата площадка.
Дори белгийски студенти са допринесли за мисията. Група от 26 студенти от Университета в Хаселт разработи устройство, което да картографира магнитното поле около Земята.