По този начин производителите опитват да компенсират загубите от слабите продажби
Автомобилната индустрия в Европа е изправена пред “есен на ужасите”. Това е прогнозата на немския професор Фердинанд Дуденхьофер. Докато продажбите на автомобили в Европа спадат бързо, цените на бензиновите и дизеловите автомобили се покачват значително.
За да компенсират по някакъв начин огромните финансови загуби, европейските производители на автомобили повишават цените на колите с двигател с вътрешно горене. Екип от изследователския център в Бохум е установил това, като е проследил развитието на цените през предходните месеци.
Оказа се, че
20-те най-масови коли на бензин или дизел са поскъпнали с до 10 на сто от април
При най-важните електромобили пък увеличението е доста по-бавно - средно по-малко от 4 процента. Тази стойност обаче е средна и не отразява сегашната ситуация на пазара, при която много автомобилни гиганти имат промоционални оферти на електрическите си модели, защото имат много на склад и трудно ги продават
Но защо колите с двигател с вътрешно горене се продават все по-скъпо?
“Изглежда, че се преследва стратегия за бавно намаляване на разликата в цените с електрическите автомобили благодарение на увеличението на цените на бензиновите и дизеловите коли”, обяснява Дуденхьофер.
Според него автомобилните компании са избрали решение, когато вместо да предложат още по-високи отстъпки за електрическите автомобили, значително повишават цените на класическите возила.
“Важни големи автомобилни пазари като Германия и Италия вече бяха в лек дефицит през първите осем месеца на годината”, цитира германският вестник “Билд” 73-годишния експерт, който основа и оглави Центъра за автомобилни изследвания (CAR) от 2000 г.
Според него в страните от Европейския съюз заедно с Швейцария, Норвегия и Исландия до края на годината ще има само 10,7 милиона регистрации на нови пътнически превозни средства. Това означавало, че
ще бъдат продадени около 200 000 коли по-малко
от миналата година.
Лошите новини обаче не свършват дотук. Както посочва Дуденхьофер, продажбите на нови електрически автомобили продължават спада си от август. В сравнение с предходната година с около 90 000 бройки (минус 8,3 процента). До края на годината тази разлика може да нарасне до 140 000 коли на ток.
Перспективата не е много благоприятна.
“Следващите месеци ще бъдат много трудни за индустрията. По-трудни, отколкото бяха по време на кризата от пандемията с коронавирус”, смята Дуденхьофер, който изчислява, че
ситуацията ще започне да се подобрява едва през 2026 г.
Базира се на факта, че след Volkswagen и Stellantis, която произвежда марки като Opel, Peugeot и Fiat, други автомобилни компании също ще намалят прогнозите си за печалба. Според експерта особено мрачни са прогнозите за Германия като автомобилна страна.
“Залагаме твърде много на китайския пазар. Там обаче продажбите на немски автомобили рязко спадат”, заключава Дуденхьофер.