За тази цел е необходима промяна в регламента на ЕС

Ще се върнат ли на мода жълтите автомобилни фарове, характерни за френските коли допреди около 30 години? Renault, изглежда, вярва в това и го прави с най-новия си прототип Fl4wer Power, който бе показан за първи път на изложението в Париж.

В действителност детайлът на жълтите фарове, получен чрез наслагване на цветен пластмасов панел върху предните LED светлини на Renault 4 E-Tech Electric, е само част от шоу кола, която се фокусира изцяло върху носталгичния ефект и върху препратките към 60-те години на миналия век.

Не за първи път Renault съживява темата за жълтите светлини. В допълнение към концептуалния модел, базиран на Renault 4, показан също на салона във френската столица, е и едно Renault 17 Restomod, който носи ярки жълти светлинни клъстери. Очевидно образите на автомобили с жълти фарове, препускащи през нощта, все още са ясно запечатани в колективното въображение на французите.

Във Франция жълтите фарове

всъщност бяха задължителни за всички автомобили,

регистрирани от април 1937 г. до 31 декември 1992 г.

Едва след това са заменени от белите фарове, монтирани на автомобилите, продавани във всички други европейски страни.

Така повече от половин век само предимно френски коли се разпространяваха с жълти фарове, а когато са внасяни в други европейски страни, са снабдени стандартно с бели лампи.

Каква е причината за тази уникалност на французите?

Според някои източници първите, които поискали жълти фарове, били войниците, които по време на Първата световна война смятали, че

по този начин могат да разграничат френските превозни средства от немските,

които използвали бели фарове.

В средата на 30-те години жълтите лампи в колите се появяват и се връщат отново в употреба през Втората световна война по време на окупацията.

За други обаче жълтите фарове са избрани от парижкото правителство въз основа на проучване на Френската академия на науките през 1934 г., което стига до следните заключения:

“Наблюденията, направени от потребители и по-специално от тези с научен опит, показват, че фаровете, осветени с жълта светлина,

заслепяват по-малко от тези с бяла

и че когато две коли се срещнат, продължителността на периода на адаптация на окото след заслепяване е значително намален. Жълтата светлина причинява по-малко отразяване на светлината в случай на мъгла или върху капки в случай на дъжд. Изглежда, че увеличава стойността на контраста и следователно намалява умората на очите”.

Citroen SM Automat от 1970 до 1975 година
Citroen SM Automat от 1970 до 1975 година

На практика тези данни, изглежда, са били опровергани от последващи проучвания до такава степен, че никоя друга нация в света, освен френските колонии, Япония и Нова Зеландия, никога не е приемала задължителните жълти фарове.

В момента са разрешени само за стари модели

В останалите европейски страни е възможно да се монтират жълти фарове (къси и дълги светлини) само на автомобили, одобрени преди 1 октомври 1993 г., т.е. ретро коли.

Renault обаче ще се опита да поиска изменение на регламента ECE 48 на Икономическата комисия за Европа на ООН, който за автомобили, одобрени от 31 юли 2016 г., потвърждава задължението за използване на бели предни фарове, оставяйки свободен избор между бяло и жълто само за фаровете за мъгла.