До 1974-а са били с шипове

Дните за смяна на летните гуми със зимни отново настъпиха. С новите климатични реалности много от шофьорите избират да карат с всесезонни гуми, но зимната си остава най-стабилната и безопасна в студените месеци на годината.

Зимната гума като такава е значително по-млада от автомобилната, а тази година се навършват 90 години от изобретяването на първия тип, зад който стои финландският производител на гуми Nokian. Създаден е по инициатива на мъж на име Август Келху, който е бил продавач на гуми.

Зимната гума помага в сняг и студ.
Зимната гума помага в сняг и студ.

Когато говорим за създаването на гуми, трябва да се спомене и името на шотландеца Робърт Уилям Томсън. През 1846 г,. само на 23-годишна възраст, той получава патент за своето изобретение. Тази гума

представлявала кух колан от синтетичен каучук,

надут със сгъстен въздух, замествайки колелата, познати ни от каруците.

Първата зимна гума Kelirengas е пусната в продажба през 1934 г. Дори и днес зимите във Финландия и другите северни страни са наистина тежки, но производителят възражда тогавашната голяма нужда от зимни гуми с весела нотка. През 30-те години на миналия век финландските пътища са били с минимум асфалтови настилки, а автомобилите не са били много надеждни, което никога не е гарантирало пристигането до крайната точка.

Зимната гума дава на шофьорите много по-добро сцепление върху заснежени и заледени пътища и за първи път се използва при камиони. Новата техническа конструкция се основава на напречни летви, които захващат снега като зъбно колело. Тогавашната реклама убеждава, че с тези зимни гуми е по-ефективно спирането и по-стабилно завиването. През първата година на производство са налични десет варианта и всеки ден се произвеждат по около 110 гуми.

Първата зимна гума е била предназначена за малки камиони.
Първата зимна гума е била предназначена за малки камиони.

Едва след търговския успех на зимните гуми за камиони започнало да се мисли за подобен тип за леки автомобили. Още през 1936 г. друга гума - Hakkapeliitta, е пусната в продажба, а за иновативната технология Nokian измисля търговското име Snow-Hakkapeliitta. Моделът е с напълно нов дизайн и неговата специфична характеристика са всмукателните повърхности, които елиминират приплъзването на колелото върху лед или сняг.

Така революционните зимни гуми започват да се появяват по пътищата в много по-голям брой и постепенно

изместват тежките вериги за сняг

През следващите десетилетия също се експериментира с шипове, метални маншети и керамични части в сместа на протектора.

Първата гума, специално проектирана с шипове, се появява през 1961 г. и се нарича Kometa-Hakkapeliitta.

През 1974 г. са въведени нови наредби за гумите с шипове, които изискват да се намали износването на пътя, причинено от шиповете.

Постоянно растящият брой автомобили обаче налага и пътищата да се чистят по-усърдно от снега. Това обаче довежда до появяването на  хлъзгави заледени повърхности на асфалта, с които тогавашните гуми не могат да се справят.

Тогава започва и разработката на първите зимни гуми без шипове. Те компенсират частично сцеплението на гумите с шипове чрез дълбоки жлебове в шарката на протектора и нови, иновативни каучукови смеси. Гумата без шипове предлага повече комфорт при шофиране, тъй като е много по-безшумна.