До 1974-а са били с шипове
Дните за смяна на летните гуми със зимни отново настъпиха. С новите климатични реалности много от шофьорите избират да карат с всесезонни гуми, но зимната си остава най-стабилната и безопасна в студените месеци на годината.
Зимната гума като такава е значително по-млада от автомобилната, а тази година се навършват 90 години от изобретяването на първия тип, зад който стои финландският производител на гуми Nokian. Създаден е по инициатива на мъж на име Август Келху, който е бил продавач на гуми.
Когато говорим за създаването на гуми, трябва да се спомене и името на шотландеца Робърт Уилям Томсън. През 1846 г,. само на 23-годишна възраст, той получава патент за своето изобретение. Тази гума
представлявала кух колан от синтетичен каучук,
надут със сгъстен въздух, замествайки колелата, познати ни от каруците.
Първата зимна гума Kelirengas е пусната в продажба през 1934 г. Дори и днес зимите във Финландия и другите северни страни са наистина тежки, но производителят възражда тогавашната голяма нужда от зимни гуми с весела нотка. През 30-те години на миналия век финландските пътища са били с минимум асфалтови настилки, а автомобилите не са били много надеждни, което никога не е гарантирало пристигането до крайната точка.
Зимната гума дава на шофьорите много по-добро сцепление върху заснежени и заледени пътища и за първи път се използва при камиони. Новата техническа конструкция се основава на напречни летви, които захващат снега като зъбно колело. Тогавашната реклама убеждава, че с тези зимни гуми е по-ефективно спирането и по-стабилно завиването. През първата година на производство са налични десет варианта и всеки ден се произвеждат по около 110 гуми.
Едва след търговския успех на зимните гуми за камиони започнало да се мисли за подобен тип за леки автомобили. Още през 1936 г. друга гума - Hakkapeliitta, е пусната в продажба, а за иновативната технология Nokian измисля търговското име Snow-Hakkapeliitta. Моделът е с напълно нов дизайн и неговата специфична характеристика са всмукателните повърхности, които елиминират приплъзването на колелото върху лед или сняг.
Така революционните зимни гуми започват да се появяват по пътищата в много по-голям брой и постепенно
изместват тежките вериги за сняг
През следващите десетилетия също се експериментира с шипове, метални маншети и керамични части в сместа на протектора.
Първата гума, специално проектирана с шипове, се появява през 1961 г. и се нарича Kometa-Hakkapeliitta.
През 1974 г. са въведени нови наредби за гумите с шипове, които изискват да се намали износването на пътя, причинено от шиповете.
Постоянно растящият брой автомобили обаче налага и пътищата да се чистят по-усърдно от снега. Това обаче довежда до появяването на хлъзгави заледени повърхности на асфалта, с които тогавашните гуми не могат да се справят.
Тогава започва и разработката на първите зимни гуми без шипове. Те компенсират частично сцеплението на гумите с шипове чрез дълбоки жлебове в шарката на протектора и нови, иновативни каучукови смеси. Гумата без шипове предлага повече комфорт при шофиране, тъй като е много по-безшумна.