През май Тръмп се закани да премахне електрическите коли, после стана пръв приятел с Илон Мъск
Европейската автомобилната индустрия през 2024-а бе като влакче на ужасите, при което обаче има само спускане. Изкачванията са за малцина, и то за кратко. И най-вече не от Стария континент.
Заради принудителното въвеждане на електрическите коли в ЕС повечето мастити производители изпитват сътресения, които безспорно ще продължат и през следващите години.
Очакванията, че возилата на ток безпроблемно ще нахлуят в домовете на хората, не се сбъднаха. Основната причина за това е, че
електромобилите все още са прекалено скъпи за средностатистическия европеец
Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) значително намали прогнозата за пазарния дял на електрически коли през 2025 г. - от 27% в началото на годината на 21%. В изявлението на производителите се посочва, че стагнацията на пазара не само е забавила напредъка на Европейския съюз в областта на опазването на околната среда, но също така е увеличила значително разходите за производителите на автомобили.
В опит да спре сгромолясването на европейските автомобилни производители ЕС въведе допълнителни мита на китайските компании при внос на електрически коли. Те възлизат до 35,5 процента. Размерът на ставката зависи от степента на участие на китайското правителство в дейностите на конкретен автомобилен производител. Китайското подразделение на Tesla ще плати най-малко, а концернът SAIC - най-много.
Проблеми има и от другата страна на Атлантическия океан. През май новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп се закани да спре развитието на електрическите коли, а по време на кампанията си няколко месеца по-късно стана пръв приятел с Илон Мъск, собственик на “Тесла”.
През май Тръмп поиска от петролните компании не по-малко от един милиард долара за финансиране на предизборната си кампания, като в замяна обеща да сложи край на електрическите коли.
“Всички вие сте достатъчно богати, за да съберете 1 милиард долара и да ме върнете обратно в Белия дом”, каза Тръмп иронично по време на вечеря с няколко петролни магнати в личния му курорт Мар-а-Лаго. Тръмп се закани да спре субсидиите за електрически автомобили и да намали данъците на петролните компании.
В края на лятото Тръмп поднови дебатите около бъдещето на автомобилната индустрия в САЩ с още смели обещания. Републиканецът
предложи данъчни облекчения за чуждестранни производители,
които желаят да сглобяват колите си на американска земя. В същото време заплаши със сериозни мита онези, които внасят автомобили в Щатите.
По време на реч в Савана, Джорджия, която беше силно фокусирана върху намаляването на ставката на корпоративния данък от 21 на 15% за “тези, които произвеждат продуктите си в САЩ”, Тръмп заяви: “Искам германските автомобилни компании да станат американски автомобилни компании. Искам да построят заводите си тук.” Той заплаши да наложи 100 процента мито върху всяка кола, внесена от Мексико и Китай.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск пък предизвика голям дебат с поредната си публикация в социалната мрежа X. Милиардерът разкри, че всеки Model Y, произведен през “последните няколко месеца”, има електрически пробег, по-голям от посочените 418 километра,
но отключването на “допълнителния обхват” е достъпно само срещу заплащане
“Обхватът може да бъде отключен за 1400 до 1860 евро (допълнителен пробег от 64-96 км) в зависимост от батерийните клетки, които имате”, обясни Мъск.
В Русия пък бяха представени наведнъж три модела с марката “Волга”. Гамата на възкръсналата съветска марка ще включва седана Volga C40, кросоувъра Volga K30 и най-големия Volga K40. Всички те са копия на коли на китайската марка Changan със сменени емблеми на предния капак. Производството е в завода в Нижни Новгород, където преди това се произвеждаше Volkswagen.
От 1 октомври паркирането в центъра на Париж (от 1-и до 11-и район) стана доста скъпо удоволствие. Притежателите на големите SUV модели
плащат по 225 евро за 6 часа престой на общинско паркомясто!
Един час от това удоволствие е 18 евро, а за 3 часа олеквате със 72 евро. Хората с по-малки “нормални” коли плащат три пъти по-малко - 6 евро за час и 75 евро за 6 часа.
Цените от 12-и до 20-и район във френската столица за SUV автомобилите са 12 евро на час и 150 евро за 6 часа, а за останалите коли 4 евро на час и 50 евро за 6 часа.
Според референдум, проведен през февруари, 54,5 процента от парижани подкрепят увеличението на цените.
Заводът на Audi в Брюксел ще затвори врати в края на февруари 2025 г. За групата Volkswagen ситуацията е все по-деликатна и сега става въпрос за план за спестявания от 4 милиарда евро, като същевременно продължава да инвестира в коли на ток. Освен това автомобилният гигант обяви закриването на три фабрики в Германия през 2025-а. Общо 3000 работници ще бъдат съкратени в края на февруари в столицата на Белгия.
У нас: провален завод край Ловеч и нови полицейски беемвета
В България освен обичайните нерешени проблеми с безопасността на пътя и лошата инфраструктура имаше и други любопитни моменти.
След месеци на надежда базираният в Аахен производител на електрически автомобили Next.e.Go Mobile обяви фалит в Деня на труда - 1 май.
Германският стартъп за електромобили
трябваше да инвестира 140 млн. евро
в завод за производство на автомобили в България, съобщи тогавашният министър на икономиката на страната Кирил Петков през юли 2021-а. Петков добави, че правителството ще предостави общо 34 млн. евро за подкрепа на Next. e.Go Mobile на три транша.
Планираше се фабриката в Ловеч да бъде изградена в индустриален парк от над 160 000 кв. м, с над 65 000 кв. м покривна площ. А когато заводът достигне пълен капацитет,
на всеки 15 минути по едно превозно средство да напуска поточните линии
Закупуването на чисто нови беемвета от най-бързите за нуждите на Пътна полиция разпали истинска фейсбук война. Много хора в социалните мрежи обвиниха политиците, че вместо за мощни коли парите е трябвало да отидат примерно за линейки.
Всъщност закупените комбита BMW 340i xDrive са наистина мощни - вдигат до 250 км/ч (електронно ограничени), ускоряват от място до 100 км за 4,6 секунди. Оказа се обаче, че
на Балканите има патрулки, с които нашите нови беемвета не могат да се мерят
В Румъния униформените се возят на BMW серия 3, същите като в България, от миналата година, макар и повечето без по-мощната М-модификация. В северната ни съседка поръчката е за 600 баварски машини на стойност 20 млн. евро. Сделката предизвика голям скандал в страната. Наскоро пък в Турция местната Пътна полиция получи 23 луксозни автомобила на обща стойност 3,5 милиона долара - сред тях Bentley Continental GT, Ferrari 458 Italia и Porsche Taycan.
През ноември Пътната полиция в окръг Метман в германската провинция Северен Рейн-Вестфалия имаха втора среща с Mercedes S-класа на достолепна възраст, която ги втрещи.
В градчето Велберт, близо до Дюселдорф, униформените спрели по обяд S-класа заради значително превишено ниво на шум. Проверката показала, че автомобилът вече им е известен. Служителите били спрели колата от движение преди няколко месеца. Мерцедесът обаче отново
е пуснат “нелегално” в движение - този път с български номера
Зад волана на мерцедеса бил 22-годишен българин, който ще бъде глобен с няколкостотин евро.
Същата S-класа била с още повече дефекти, отколкото при първата среща с полицията. Вече известните недостатъци не били отстранени. Напротив, идентифицирани са множество допълнителни проблеми. В местен тестови център експертите преброили внушителните 37 дефекта в повече от 20-годишната S-класа. Сред откритите дефекти на колата с BG номера са значителна загуба на масло от двигателя и скоростната кутия, неработеща ръчна спирачка, монтирани грешни колела, ръждясали части и каросерия, дефектно въздушно окачване, което води до накланяне на автомобила.
Освен това експертите открили и износени и лошо закрепени компоненти на шасито, а заради изгорелите газове, които свободно нахлували в купето, шофьорът на мерцедеса се излагал на големи рискове за здравето през множеството дупки в ауспуха, откъдето прониквали изгорели газове.