В деловото общуване етикетът предполага да изричате само хубави неща, без тежко да лъжете

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Чудесно го казахте, вметва събеседникът ви. Дребен комплимент, нищо чак толкова чудесно не формулирахте, но ви става приятно и ви предразполага да слушате човека, а може би и да се съгласите с предложението му.

Така е при всички хора с нормално самочувствие, затова и вие не се притеснявайте да правите комплименти - несъмнено са полезни за успешните делови отношения.

Ако не ви идва отвътре и не се сещате веднага какво да казвате, трябва да си поставите за цел да овладеете изкуството на комплимента.

Може да ви е странно, но според психолозите хората, които не се смущават да чуват ласкави думи за себе си, по-лесно се сещат и как да хвалят другите.

Като ви направят комплимент, благодарете и не започвайте да се обяснявате. Примерно на "Прекрасно изглеждаш" не отвръщайте "Ами, на нищо не приличам". Похвала "Отличен доклад" не омаловажавайте с "А, нищо особено". С тази скромност омаловажавате и онзи, който ви е похвалил, карате го да се чувства неловко. Дори комплиментът да е пресилен, приемете го, сякаш е истина. Така показвате здравословно самочувствие и позитивна нагласа към другите.

Не е елегантно онова поведение, при което някой се опитва да отрече комплимент, за да си изпроси още. Тези хитрости дразнят и не помагат за създаване на доверие.

Хората, които без стеснение и с удоволствие приемат комплименти, започват да ги изрича с лекота, защото усещат ценността им по себе си. Задейства се подсъзнателно механизмът за реципрочност - да върнат жеста и да предизвикат положителни чувства у другия.

Изкуството на комплимента обаче не е лесно. В деловото общуване откровеността си има граници.

Невъзпитано е да кажете, че недоспалият ви колега изглежда ужасно тази сутрин. Никой не печели от подобна искреност. Етикетът предполага на глас да изричате само хубавите неща, които мислите, а не истината, само истината и цялата истина.

Това е близо до ума, но как да го предразположите този колега? Ами не се занимавайте с външния му вид, а да кажете примерно, че парфюмът му мирише чудесно.

Дозата е изключително важна, когато искате да поласкаете някого.

  1. Той трябва да се почувства поласкан, а не подигран, което ще се случи, ако прекалите.
  2. Личното признание към него не трябва да прозвучи като подмазване.
  3. Не бива да преминава границата на допустимия тип общуване в делова среда. Онази култова филмова реплика "Имаш много хубави очи" не е точната за колежка или партньорка.

Ще се сещате какво да кажете, като прилагате две правила.

Едното е обърнато към вас - решавате, че при всяко общуване ще търсите у хората това, което ви харесва, и ще го споделяте с тях.

Според психолозите всички най-много обичат да ги хвалят за ума им и за постиженията им. "Чудесно го казахте" е такъв комплимент. Хванете момент, когато можете да вмъкнете подобна реплика, и ще предразположите човека.

В делова среда външността не е безопасна тема за комплименти. Не става дума за анатомичните й части. Ако кажете на дама "Каква елегантна прическа" или на мъж "Страхотна вратовръзка", може да ви вземат за несериозен човек.

Второто правило е обърнато към събеседника - да използвате за комплимент нещо, което той много си харесва. Примерно колегата ви се гордее с начина, по който подготвя отчетите. Щом няма тежко да излъжете, кажете, че за вас са изключително полезни - веднага разбирате кое е главното. Той ще го почувства като висока оценка и ще си осигурите добро отношение.

За да прилагате успешно второто правило с делови партньори, е нужно да се подготвяте, като събирате информация.

Хората, които владеят висшия пилотаж в комплиментите, се осведомяват и за неща от личния живот. Клиентът ще се поласкае, ако кажете, че сте прочели в социалните мрежи за успех на детето му примерно. Внимавайте - всичко трябва да е елегантно. Не бива да личи, че сте го проучвали, макар той да е наясно, че сте, и вероятно е направил същото за вас.

Все пак ограничавайте личните теми. Ласкателства за деца и хобита са ок. За притежания, брачни или любовни партньори, приятели - по-скоро не.

Всеки обича да чува приятни думи за себе си, но ако изречете явна лъжа или не уцелите мярката, може да изглежда като подмазване. Тогава събеседникът ви ще се подразни - подценявате го, смятате го за твърде елементарен. Пък и вие не сте особено умни, щом опитвате да го размекнете толкова несръчно и лицемерно.

Освен тези две правила, диктувани от човешката психология, има още полезни трикове. Пак заради нея те помагат любезните думи да изглеждат искрени.

Похвалите, изречени в първо лице звучат по-убедително, а във второ лице се възприемат повече като ласкателство. Като правите комплимент на колега, кажете "Мисля, че правиш най-хубавите презентации", а не направо "Ти правиш най-хубавите доклади".

По-убедително е, когато хвалите конкретно. "Винаги изглеждате чудесно" прилича на подмазване. "Смятам, че новата прическа много ви отива" е елегантен комплимент.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

И леки вербални подхлъзвания тежко чупят професионалния успех

Как да работите с шеф микромениджър, за да напредвате в кариерата

Ефективни техники срещу колега клюкар

5 начина да се вдъхновите за професионален успех през 2025

Уважението подобрява отношението - какво да не пропуснете в последния работен ден

Признаци, че работохолизмът може да взриви живота ви, се хващат по празници

Синдромът на лъскавото нещо и мъдростта "Това ми е достатъчно" в кариерата

Дали от ума си патите? 7-те най-опасни капана за умния пред успеха в професията

Защо да не блестите пред неуверен шеф

Когато колега си приписва чужди заслуги

10 трезви въпроса за кариерата през 2024-а и още 10 за 2025-а