Темпоматът завладя колите за десетилетие

Круиз контролът (темпоматът) може да изглежда като функция, която просто помага на шофьорите да поддържат постоянна скорост, но модерните версии на този шофьорски помощник могат да направят много повече.

Различните решения за поддържане на постоянна скорост се появяват за първи път преди повече от 100 години - в началото на ХХ век! Типът модерен круиз контрол, какъвто го познаваме сега, води началото си от 40-те години на миналия век, но е широко разпространен едва през последното десетилетие, когато все повече и повече се набляга на системите за подпомагане на водача.

От конвенционалния круиз контрол, при който автомобилът поддържа само зададена скорост,

бързо се премина към адаптивен круиз контрол (ACC), който може да използва радар или камери,

за да поддържа дистанция от автомобила отпред. Разработи се и по-интелигентен предсказуем адаптивен круиз контрол.

Адаптивният круиз контрол поддържа автоматично разстояние от колата отпред.
Адаптивният круиз контрол поддържа автоматично разстояние от колата отпред.

Експертите разграничават класически и различни форми на адаптивен круиз контрол.

“Класическият круиз контрол е част от блока за управление на двигателя и има проста функция, при която модулът контролира двигателя и се опитва да поддържа постоянна скорост на автомобила”, обяснява Ондрей Сихровски, който работи по разработването на круиз контрола в Skoda. Този класически круиз контрол не е свързан със спирачките, така че, ако трябва да поддържа скорост при спускане, може да го направи само чрез спиране на двигателя.

Адаптивният круиз контрол е по-интелигентен и неговата функция се управлява от предния радарен контролен блок, който е основен компонент на адаптивния круиз контрол. И това устройство е свързано с други системи на автомобила.

“Може да забавя с двигателя и спирачките, да ускорява, а в случай на автоматична скоростна кутия, разбира се, се грижи за смяната на предавките”, казва Сихровски. С тези намеси темпоматът

не само се опитва да поддържа постоянна зададена скорост,

но и постоянна дистанция от автомобила отпред. Ако автомобилът отпред се движи по-бавно от зададената скорост, круиз контролът автоматично забавя. Когато колата пред вас ускорява, вашата кола също набира скорост.

Вече е обичайно адаптивният круиз контрол да използва не само радарни данни, но и камерата на автомобила.

“Радарът е по-добър при проследяване на движещи се обекти и изчисляване на разстояния, докато камерата е по-добра за неподвижни обекти и определяне на ъгли”, обяснява Сихровски. Благодарение на тази комбинация от данни адаптивният круиз контрол вече може не само да се справи с шофиране в задръствания, когато колите спират често, но също така може да реагира на спрели превозни средства.

Камерата заедно с други източници на данни позволява на круиз контрола да изпълнява още функции. Предсказуемият адаптивен круиз контрол се нуждае от визуални данни от камерата, но също и данни от картата. Може да реагира на текущите ограничения на скоростта,

знае предварително къде започва населеното място

и къде следва завой. След това компютърната логика изчислява кога да започне да намалява скоростта, за да се увери, че автомобилът се движи безопасно.

Предсказуемият адаптивен круиз контрол си сътрудничи с навигационната система и камерата, която разчита пътните знаци.
Предсказуемият адаптивен круиз контрол си сътрудничи с навигационната система и камерата, която разчита пътните знаци.

Друго възможно функционално разширение на круиз контрола е кооперативният адаптивен круиз контрол. Тази система има цялата функционалност на предсказуема ACC система, но също така получава данни от комуникационни системи между кола и кола, както и превозно средство-инфраструктура. В резултат на това круиз контролът

може да получи предупреждение за задръстване отпред

и да започне да забавя, преди сензорите на автомобила да открият задръстване. Може също така да управлява две превозни средства, които се движат удобно в тандем, ако колите могат да комуникират. В момента има само няколко автомобила, които могат да направят това - системите все още се разработват.

Според Сихровски бъдещето на круиз контрола има както подобрения, така и по-надеждни функции. Планира се например да може да реагира на червен светофар или да се спре и да се даде предимство. Тъй като предсказуемият адаптивен круиз контрол вече може сам да се грижи за скоростта и може да се справи с някои пътни ситуации, при които автомобилът трябва да намали или ускори, е необходима по-малко намеса на водача.