2318 евро е глобата за превишени вредни емисии за всеки продаден фолксваген, 1500 евро - за мерцедес

С първия ден на новата година ограниченията за CO2 за производителите на автомобили бяха сериозно затегнати. От години ЕС настоява компаниите да спазват определени лимити за вредни емисии като средна стойност за автопарка. Тези, които превишават лимита, трябва да плащат глоби.

За 2024 г. това ограничение бе средно 115,1 грама CO2/км (еквивалентно на разход на бензин от 4,92 л/100 км и дизел 4,29 л/100 км), която се коригира за отделните производители на автомобили според тяхното портфолио. През 2025 г. идва голямо затягане - стандартната стойност на лимита пада до 93,6 грама CO2 на изминат километър. Това е еквивалентно на разход на бензин от 4 л/100 км и на дизел от 3,49 л/100 км.

Изключения има за онези производители,

които регистрират само малък брой автомобили в Европа.

В случая не става дума за реално отделения въглероден диоксид - за това трябва да се провери колко километра е изминала колата за година и какъв е реалният ѝ разход на гориво. Това вече е технологично възможно да се следи, от 2021 г. всички новорегистрирани автомобили трябва

да бъдат оборудвани с реално наблюдение на разхода на гориво

чрез устройство, наречено OBFCM - On-Board Fuel Consumption Monitoring.

Тъй като обаче всяка кола изминава различен брой километри и автомобилният производител не може да носи отговорност за това дали хората карат колите си много, или малко, средната стойност се изчислява от каталожната на емисиите за всяка кола, продавана по един и същи начин. За всеки грам над лимита производителите (или на практика клиентите) плащат глоба от 95 евро, умножена по броя на колите, регистрирани в ЕС през дадена година. Ако са регистрирани 100 000 автомобила, глобата възлиза на 9,5 млн. евро на дадена марка. За повечето производители глобите ще бъдат неизбежни тази година, тъй като те нямат изгледи да изпълнят новите строги разпоредби относно максималните средни емисии на CO2 за всички автомобили, които продават.

Ясно е, че нито един производител не може да постигне толкова ниски емисии, ако разчита само на бензинови и дизелови коли, а при класическите хибриди е много трудно.

Концернът Volkswagen се справя най-зле с потенциална глоба от 7,7 млрд. евро. През 2023 г. колите на германския автогигант са отделяли средно 118 грама CO2 на километър. С новия стандарт от 93,6 грама VW е с 24,4 грама над лимита, което означава глоба от 2318 евро за всяка продадена кола или гореспоменатите 7,7 милиарда, ако се умножат по повече от 3,3 милиона коли, продадени от VW group в ЕС през 2023 г.

Според същия метод на изчисляване Stellantis е на второ място с обща глоба от 2,3 милиарда евро, но поради по-малката санкция за CO2 на автомобил тя ще възлиза на около 1100 евро на бройка. Ford е изправен пред глоба от около 2300 евро на кола, което би означавало около 1,2 милиарда евро общо.

Алиансът Renault-Nissan да има среден CO2 от 109 г/км, което би означавало глоба от 1450 евро на автомобил, или общо 1,8 милиарда евро. За Mercedes тя е 1550 евро на кола или общо 1,1 милиарда, а BMW, който намали значително CO2, е заплашено от 800 евро на автомобил и общо 700 милиона евро глоби.

Производителите, които нямат притеснения, са тези, които не произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене, като Tesla, защото те имат нулеви емисии на CO2. Volvo, който вече падна под границата от 93,6 грама, също е добре, а Kia и Toyota са много близо до тази строга екологична стойност.

Плъгин хибридите имат 3,5 пъти по-голям реален разход на гориво

Рlug-in хибридите в реалния свят имат разход до 3,5 пъти по-висок от стандартната стойност, която е 1,69 л/100 км (39,6 г CO2/км). В реални условия средният разход на зареждащите се от контакта хибриди е 5,94 л/100 км (139,4 г CO2/км). Дори не е нужно зареждането на батерията да е непълно, просто трябва да се кара по маршрут, по-дълъг от 100 км и средната стойност се увеличава.

Изчисляването на стандартната консумация на рlug-in хибрида ще бъде променено тази година, за да вземе предвид консумацията на неговия двигател с вътрешно горене.

Така за някои производители санкциите могат да станат още по-лоши. Досега plug-in хибридите бяха важен и ефективен “инструмент” за намаляване на CO2 емисиите, но това ще се промени от тази година.

Автомобилите PHEV “на хартия” имат много по-ниски емисии на CO2. Например Opel Astra произвежда 125 г/км като бензин със 130 к.с. и само 29 г/км като хибрид със 180 к.с. Тази разлика е голяма, тъй като стандартът WLTP предполага висок дял на изцяло електрическо шофиране в тези автомобили. Но е известно, че много plug-in хибриди много рядко се зареждат с електричество и поради тази причина Европейската комисия смята, че текущите стойности за PHEV колите са твърде оптимистични. Поради това Брюксел затегна така наречения коефициент на полезност, което означава, че новите plug-in хибриди, хомологирани от тази година, ще отделят приблизително два пъти повече CO2. Това ще се увеличи още повече през 2027 г. и всичко може допълнително да доведе до по-ниски продажби на плъгин хибридите.