Министър Иван Иванов: 90% от катастрофите стават заради състоянието на шосетата

След като през последните 2 години в България не е ремонтиран нито един километър път, мегапоръчката на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) за 2,25 млрд. лв. без ДДС за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, обявена от служебното правителство през октомври, няма да се прекратява. Това даде да се разбере от парламентарната трибуна регионалният министър Иван Иванов. Двамата с шефа на АПИ бяха извикани да обяснят дали считат процедурата за достатъчно прозрачна и справедлива.

Според данните на Иванов през 2023 г. по план е трябвало да се направят ремонти на 30 пътища в страната, но не е направен нито един. През 2024 г. изобщо не са планирани никакви, а е имало само аварийно поддържане и чистене на снега през зимата. По думите му е крайно време да се приключи с това неглижиране, защото в основата на 90% от първопричините за тежкия пътен травматизъм у нас е именно лошото състояние на пътната настилка.

Освен това сумата от 2,25 млрд. лв. е за четири години, като за всяка обособена позиция, т.е. административна област, са предвидени по 250 млн. лв., или по 62 млн. лв. на година, посочи той. Условията на поръчката обаче допускат при наличие на средства, сумата да може да се удвои и да надхвърли 4,5 млрд. лв. Парите ще трябва да бъдат залагани във всеки следващ бюджет, като се започне още от този за 2025 г.

Изслушването бе по инициатива на Кирил Добрев от левицата и Йордан Иванов от ПП-ДБ. Повечето депутати, които проявиха интерес към темата, се позоваваха на медийни публикации със съмнения за прозрачността на процедурата и че тя е обявена от стария шеф на АПИ, назначен по времето на предходни правителства.

Иван Иванов обаче отговори, че е прегледал внимателно процедурата, а тя е допусната за изпълнение и от Агенцията за обществените поръчки и не вижда защо трябва да я прекратява. Ако го направи, това щяло да забави нужните ремонти с около една година.

Освен това вече е стартирала и са подадени оферти от 46 фирми. “Гарантирам, че наблюдението ще бъде непрестанно и ще се следи всеки един процес. Ако някой каже в прав текст, че шефът на АПИ е корумпиран, нека го каже и аз ще го уволня още същия ден. Само че никой не твърди такова нещо”, каза още министърът.

За разлика от предишни такива поръчки сега страната е разделена на 9 региона и депутатите попитаха защо. Вълчев обясни, че преди е имало голяма разлика в дължината на пътищата за поддържане между отделните 6 района, а при новото деление всяка фирма има грижата за по около 2 хиляди километра.

Според Иванов целта на процедурата е да се извършат максимален брой ремонти с по-кратко време за възлагане, като има и възможност за едновременна работа. Засега има готовност за около 65 ремонта, за които е имало проекти още от 2022 г.