Европейските страни ще си разменят глоби за повече видове пътни нарушения, сочат новите правила, приети в Брюксел. Досга на санкция подлежаха от осем нарушения, а ще набъбнат до осемнадесет. Отсега нататък, например, можете да очаквате глоба и за опасна маневра за изпреварване в чужбина.
Европейските държави трябва да приложат на практика новите правила до 20 юли 2027 г. Глобите трябва да могат да бъдат съставени на езика на държавата, от която произхожда регистрационният номер.
Досега страните от Европейския съюз си разменяха глоби само за следните 8 нарушения: превишена скорост, шофиране под въздействието на алкохол, шофиране под въздействието на наркотици, използване на смартфон зад волана, без поставяне на предпазен колан, игнориране на червен светофар, неносене на каска за мотоциклет и използване на забранена лента за движение.
Към списъка ще бъдат добавени и следните 10 нарушения: незпазване на дистанция, опасно изпреварване, опасно паркиране или спиране, пресичане на една или повече плътни бели линии, шофиране в грешна посока, неспазване на правилата за напускане на спасителна лента и даване на предимство на аварийните автомобили, управление на превозно средство, което е претоварено, неспазване на правилата относно ограниченията за достъп на превозни средства, свързани с пътната безопасност, бягство при удар и неспазване на правилата при преминаване през прелез.
Според Европейската комисия приблизително 40 процента от трансграничните нарушения на трафика досега са останали ненаказани в Европейската трансгранична система. Това се дължи на проблеми с идентифицирането на нарушителите или налагането на глоби. Новите правила трябва да направят нещо по въпроса.
Европейският комисар за устойчив транспорт и туризъм Апостолос Цицикостас се надява по този начин да се намали броя на смъртните случаи по европейските пътища. Сега има повече от 20 000 всяка година. "Шофьорите трябва да знаят, че ако нарушат правилата и застрашат другите, те ще поемат последствията от действията си, независимо дали шофират в собствената си страна или в чужбина", каза той.
Според председателя на Европейския парламент Роберта Мецола без по-строгите правила съществува риск шофьорите в други страни да шофират по-безразсъдно, защото смятат, че е по-малко вероятно да бъдат санкционирани.