E-Class на Mercedes е номер 1 при краш тестовете, а китайски модел - сред малките SUV

Е-Class от Mercedes-Benz бе оценен най-високо при краш тестовете на Euro NCAP миналата година. Популярният мерцедес постигна 92 процента (възрастни) и 90 процента (при деца) от възможните точки за защита на пътниците. Що се отнася до защитата на уязвимите участници в движението като велосипедисти и пешеходци, този Mercedes постигна 84 процента, а когато беше оборудван с асистиращи системи, резултатът се вдигна на 87 процента.

Китайският кросоувър Zeekr X надмина по безопасност дори поршето.
Китайският кросоувър Zeekr X надмина по безопасност дори поршето.

Най-добрите превозни средства в своя клас са Zeekr X (компактен SUV), Skoda Superb и идентичният VW Passat при семейните автомобили и Mazda CX-80 при големите SUV модели. Skoda и VW дори леко превъзхождат E-Class,

когато става въпрос за защита на пътниците

Mazda е наравно с Mercedes по този показател и когато става дума за защита на другите участници в движението, а китайският кросоувър Zeekr също е наравно в два показателя с мерцедеса - безопасност на децата и защита на пешеходците.

VW Passat и Skoda Superb имат еднакво добри резултати.
VW Passat и Skoda Superb имат еднакво добри резултати.

Малките SUV доминират на пазара на автомобили в Европа, така че не е изненадващо, че категорията представлява 20 от 44-те коли, тествани от Euro NCAP през 2024 г. Сред тях Zeekr X на китайския автомобилен гигант Geely не само надмина конкурентите от европейските марки, но и спечели титлата на най-безопасния електрически малък кросоувър през изминалата година.

Mazda CX-80 по време на краш теста
Mazda CX-80 по време на краш теста

Показателите за безопасност на Zeekr X го поставят пред конкуренти като Deepal S07, Porsche Macan EV, Cupra Tavascan, MG HS, Toyota C-HR, Volvo EX30 и Xpeng G6.

В категорията Large SUV Mazda CX-80 изпревари с малко Audi Q6 e-tron, за да заеме първото място в класа.

В сегмента на големите семейни автомобили Volkswagen Passat и Skoda Superb в крайна сметка споделят светлината на прожекторите благодарение на идентични резултати за безопасност. Това не е учудващо, защото

двата модела се правят на една и съща платформа

Ако се чудите защо определени категории превозни средства не са включени в класацията на Euro NCAP “най-добрият в класа”, отговорът се крие в липсата на такива. В някои случаи не са тествани достатъчно автомобили в даден сегмент. В други, претендентите бяха възпрепятствани от критично слабо място: ужасяващата червена оценка за част от купето.

Както обясниха от Euro NCAP, “в случай на червена критична област на тялото превозното средство е ограничено до максимум 4 звезди”. Това означава, че дори един значителен пропуск в безопасността

може да понижи рейтинга на автомобила,

независимо колко добре се представя на друго място.

Въпреки това има и една почетна награда, която отива за китайския Maxus eTerron 9, който влезе в историята като първия напълно електрически пикап, тестван от Euro NCAP. Той не си тръгна с титлата “най-добър в класа”, но показателите му за безопасност спечелиха одобрение от организацията.

Протоколите за оценка на безопасността на Euro NCAP ще претърпят значителни промени през 2026 г. и ще станат още по-строги, но характерната петзвездна скала за оценка ще остане.