Моделите от Стария континент губят позиции в азиатската страна, а местните не могат да пробият в Европа

Въпреки неистовите усилия на производителите се забелязва устойчива тенденция бавно, но сигурно европейските марки да губят пазарни позиции в Китай, а китайските да не могат да пробият в Европа независимо дали има, или няма мита.

Въпросът е с какво китайските коли се различават толкова много от европейските, за да се наблюдава тази тенденция особено през миналата година и продължаваща и сега.

Европейските производители на автомобили, които са навлезли дълбоко на китайския пазар и до голяма степен базират глобалния си бизнес на него, имат огромен проблем. Продажбите на европейски марки автомобили на китайския пазар спадат и

не защото европейските коли са по-лоши

от китайските. Не са по-лоши, но са различни. Добрата новина е, че китайската инвазия на европейския пазар среща абсолютно същите бариери. В Европа, а и в България има все повече автомобили от китайски марки, но продажбите на повечето от тях са символични.

Продажбите на европейски марки автомобили на китайския пазар през 2024 г. претърпяха болезнен спад. Най-шокиращият е за Porsche, но това не е единствената марка в големи проблеми. Другите големи германски производители имат отстъпление с по-малко от 10-ина процента, но предвид мащабите на китайския пазар цифрите са огромни.

От друга страна, китайските автомобили не са достатъчно добри за взискателните европейски клиенти и тяхното основно и често единствено предимство са малко по-ниските цени, които се оказва в повечето случаи, че не са чак толкова по-ниски, особено при електромобилите.

Сред некитайските производители на автомобили

Tesla може би е единственият производител, който отговаря добре на китайските очаквания

А изискванията са такива, че на първо място колата трябва да е модерна на пръв поглед и следователно да се управлява максимално сензорно. Оттук идват и големите екрани, на които е позиционирано всичко. В много китайски модели, за да регулирате позицията на външните огледала, трябва да щракнете върху менюто на потребителския интерфейс на няколко нива, да изведете скица на колата, да щракнете върху огледало в тази схема и едва след това можете да използвате копчето на волана. И това само за да регулирате огледалото в едва три фиксирани позиции: ниско, средно, високо. Има по-прост и по-добър начин да направите това, нали?

Друга особеност на китайските автомобили

е доста мекото и комфортно окачване

Това има своята цена - първо под формата на непрецизно управление и бавна реакция при внезапни движения на волана, и второ - общата непригодност на автомобила за динамично или по-бързо шофиране. Може да изглежда като огромен недостатък, но в страна, където има камера за скорост на всеки няколкостотин метра, това няма никакво значение. Освен това в Китай меките и удобни настройки на окачването се оценяват високо от потребителите и заради неравностите по много от пътищата извън големите градове.

Китайските инженери обясняват, че клиентите им не искат твърди и отзивчиви окачвания, а необходимостта да щракат върху екрана не е проблем за тях, а атрактивно изживяване, което доставя удоволствие и усещане за притежание на модерна вещ. Общество, възпитано на приложението We Chat (почти задължително приложение в Китай, от съществено значение в ежедневието, което замества всички сайтове за социални мрежи, инструменти за плащане и приложения, които познаваме в Европа), просто обича да кликва.

Интересно е, че компании като Volkswagen, когато изграждат някои от моделите си, ги адаптират максимално към реалностите на китайския пазар, като в същото време се стремят да запазят европейското си лице. Например Volkswagen ID.7 е много “по-китайски” от Passat. Освен че има огромен екран, има и например различни бутони за управление на прозорците.

Volkswagen ID.7 е направен така, че да се хареса и на азиатския пазар.
Volkswagen ID.7 е направен така, че да се хареса и на азиатския пазар.

Бъдещето на европейските марки в Китай може да бъде белязано от по-нататъшни спадове, защото повечето автомобили, които предлагат производителите от Стария континент, могат да бъдат заменени от местни модели. Китайските производители декларират, че в момента са необходими 26-28 месеца от проектирането до началото на производството на нов модел. Няма значение, че каросерията, проектирана предимно от изкуствен интелект, е скучна и че в много случаи можете да залепите каквото и да е лого върху нея и то ще пасне. Ако зад такъв продукт стои компания, подкрепяна от държавата, тя има такова предимство, че е невъзможно да се конкурира с него. Вътрешните конкуренти вече чакат Volkswagen ID.2,

Продажбите на китайски автомобили на европейския пазар в момента са малки, като някои продават по стотина коли годишно. В дългосрочен план това не е достатъчно, за да запази марката на пазара, да осигури добро обслужване и следпродажбена поддръжка, така че можем да очакваме някои китайски марки да изчезнат дори по-бързо, отколкото се появиха.