37,7 млн. лева са разходите на партиите за 2023 г. Приблизително толкова – 37,2 млн. лева, са и приходите им.

Това са данни от одитния доклад на Сметната палата за одита на финансовата дейност и управлението на предоставеното имущество на политическите партии за периода от 01.01.2023 г. до 31.12.2023 г.

Той е извършен от институцията в изпълнение на Програмата за одитната дейност за 2024 г. и е публикуван на интернет страницата й. Целите на одита са да се анализира и оцени финансовата дейност и управлението на предоставеното имущество на политическите партии в съответствие с изискванията на Закона за политическите партии (ЗПП) и Закона за счетоводството (ЗСч) и да се осигури публичност и прозрачност на финансовата дейност и управлението на предоставеното имущество – държавна или общинска собственост, на политическите партии.

Одитирани са 21 политически партии.

Установено е, че годишните им финансови отчети (ГФО) за 2023 г. със съответните приложения към тях са представени в Сметната палата в законоустановения срок и според изискванията. Формираните през одитирания период приходи и извършените разходи са документално обосновани.

Разходи

През одитирания период са отчетени разходи в общ размер приблизително 38 млн. лв., от които определени като съществени за целите на одита и проверени са 9,7 млн. лева, или 26 на сто. Разходите са извършени за осигуряване работата на партийните структури, за организиране и провеждане на избори, за рекламни материали и кампании, както и за други присъщи дейности на партиите, в съответствие с изискванията на ЗПП.

Приблизително 10,7 млн. лева е най-големият размер на разходите, направени от една политическа партия.

Сред основните харчове на политическите партии са за медийно обслужване, консултантски и счетоводни услуги, наеми, заплати и хонорари, глоби, обучения, командировки. Сред по-значителните плащания са 50 000 долара, преведени от българска партия по споразумение с лобистка компания от САЩ. Сметната палата е проверила случая и е констатирала, че разходите са извършени за дейности, които могат да се приемат като присъщи за политическата партия, тъй като в ЗПП липсва легална дефиниция на понятието „други присъщи за дейността на партията разходи".

Две политически сили са отделили от бюджета си средства за подпомагане на читалища, една е дарила за реставрация на църква, за социални дейности за деца, за лечение, за издаване на книга. Друга е подпомогнала участие на физически лица в олимпиада.

Приходи

От отчетените през одитирания период приходи в общ размер от 37, 2 млн. лв. са проверени от Сметната палата близо 23, 9 млн. лв., или 64 на сто.

Политическите партии формират приходи съгласно регламентираните със ЗПП източници: членски внос, дарения, лихви по парични депозити в банки, приходи от регламентирана стопанска дейност и продажба на собствени дълготрайни активи.

Най-големият размер на приходи на една партия е 10,3 млн. лева.

Установено е, че партийните каси в повечето случаи се дотират основно от държавни субсидии, но при няколко партии е по-значителен делът на даренията. По-малко приходи влизат от членски внос, като при някои партии това перо липсва.

Установено е, че 15 от одитираните политически партии получават държавна субсидия в общ размер на почти 19 млн. лева, или 51 на сто от отчетените приходи. Отразената в годишните финансови отчети на партиите получена държавна субсидия за 2023 г. съответства на преведената от Министерството на правосъдието.

От 18 политически партии са отчетени приходи от дарения от физически лица в общ размер на 10,5 млн. лева, от които са проверени около 2,9 млн. лева (27 на сто). Oдитни процедури върху одитна извадка са извършени за три политически партии, които са отчели приходи от дарения над 1 млн. лв. За останалите партии, включени в обхвата на одита, определените като съществени приходи от дарения са проверени в пълен размер. Проверените приходи от дарения са документално обосновани, осчетоводени са съгласно индивидуалните сметкопланове и съответстват на отразените във финансовите отчети на политическите партии.

Не са установени получени средства от: анонимни дарители, юридически лица и еднолични търговци, религиозни институции, чужди правителства или чуждестранни държавни предприятия, чуждестранни търговски дружества или чуждестранни организации с идеална цел.

Две партии са формирали част от бюджета си от дарения на народни представители - членовете на парламентарна група, представляваща съответната партия или коалиция, са превеждали на определен от тях депутат допълнителните пари, полагащи им се по чл. 11 от финансовите правила по бюджета на НС. Събраната сума е преведена по банковата сметка на съответната партия.

В бюджета на три партии са влезли средства от продажба на автомобили, които са тяхна собственост, четири са прибавили приходи от валутни операции, като при две от тях сумите са съвсем незначителни.

През одитирания период 13 партии са отчели приходи от членски внос в общ размер на 4,6 млн. лева, от които са проверени малко над 2 млн. лева, или 44 на сто.

От една партия при отразяване на информацията в декларацията по чл. 34, ал. 4 от ЗПП е допусната техническа грешка, като приходи от членски внос са отразени като дарение, както и не е включена информация за 5 дарения.

Имоти

През одитирания период от 13 политически партии са ползвани общо 574 имота, в т.ч. 62 имота - частна държавна собственост, 2 имота - публична общинска собственост и 510 имота – частна общинска собственост.

Към 31.12.2023 г. платените експлоатационни разходи за предоставени безвъзмездно имоти са в общ размер на 117 000 лв. За 103 помещения не са начислявани и плащани експлоатационни разходи. Платените средства за ползвани под наем имоти са в размер на 2 000 лв. 11 политически партии са ползвали общо 65 имота с изтекъл срок на договорите.

Към края на одитирания период една партия ползва предоставени от общините помещения за осъществяване на дейността си в несъответствие със ЗПП, тъй като не отговаря на нормативните изисквания.

След направения одит заключенията на Сметната палата са следните:

1. Организацията на финансовата дейност на политическите партии е в съответствие с изискванията на действащата правна рамка и е поддържана в съответствие с изискванията на ЗСч.

2. Формирането на приходи и извършването на разходи от политическите партии е в съответствие с изискванията на правната рамка.

3. Дейността по управление на имуществото, предоставено от държавата и/или общините, е осъществявана в съответствие с правната рамка и договорите, с изключение на констатирани несъответствия по съществен аспект от дейността, а именно:

- Към края на одитирания период една партия ползва предоставени от общините помещения за осъществяване на своята дейност без да отговаря на нормативните изисквания.

4. По отношение на поддържане и актуализиране на информацията в публичния регистър на политическите партии е констатирано съответствие с изискванията на правната рамка, с изключение на установени несъответствия по съществен аспект от дейността, както следва:

- В регистъра на две партии не са публикувани декларации за произход на дарени средства в размер над една минимална работна заплата, като от едната партия не са публикувани и отчети за предизборни кампании.

До 31 март 2025 г. партиите трябва да представят финансовите си отчети за 2024 г. и декларациите по образец, които съдържат списъци на физическите лица, направили дарения.