Анализът на маршрутите на транспортните средства е една от мерките в борбата със сивата икономика
България пуска нови системи за управление на данни, за да засили възможностите за мониторинг и проверки. Това съобщава в своя първи брой за годината WCO News - електронното списание на Световната митническа организация. Там е са представени пет от високотехнологичните системи на Агенция „Митници", които са на различни етапи от разработка и въвеждане.
Централизирана система за видеонаблюдение и контрол вече работи, като видеокамерите са на всички гранични пунктове, отдалечени митнически бюра и в митническите складове. Всички данни от тези устройства се съхраняват, а анализът се извършва автоматично с помощта на алгоритми за машинно обучение.
Това е ключов компонент на Единната интегрирана информационна система за контрол на транспортните средства в реално време, която проследява за отклонения в маршрутите при превоз на стоки и автоматично изпраща сигнали към проверяващите. Скоро системата за управление на трафика ще интегрира данните и от пътния трафик.
Мярката е заложена в плана на правителството за изпълнение на приходите и има за цел да ограничи сивия сектор. Задачата беше поставена от премиера Росен Желязков, а АПИ вече обяви обществена поръчка за да може камерите на толсистемата да дават данни на митниците, НАП и МВР. Прогнозната стойност на заданието е около 2.2 млн. лв. без ДДС. Благодарение на иновацията данните ще се достъпни директно в системата за анализ на рискова информация, която ще генерира списък с обекти за проверка.
Другите три системи, върху които се спира електронното списание WCO News, са насочени към външните граници на страната и ЕС и работят в посока ускоряване на обработката при осигурени високи нива на сигурност. Българската интегрирана рентгенова информационна система (БИРИС) ще позволи всички данни, генерирани от оборудване за безконтактна или неинтрузивна проверка, да се съхраняват и анализират в Центъра за управление на риска.
За начало ще бъде интегрирано ново оборудване, а по-старите скенери ще бъдат свързани постепенно на по-късен етап. Система за управление на опашките за товарни превозни средства, напускащи страната, ще даде възможност на транспортните компании да резервират времеви слот за преминаване на границата. Очаква се така да се премахнат пиковите часове и дългите опашки от камиони, чакащи да преминат през граничните пунктове.
Интегрирана система за управление на границите се разработва за намаляване на времето на изчакване чрез пренасочване на превозни средства и подобряване на координацията между граничните служби по време на контрола. В проекта участват митниците, Гранична полиция и БАБХ и се очаква чрез неговата реализация значително да подобри междуведомственото сътрудничество и координацията на място, посочва WCO News.