България не се отказва от доизграждането на магистрала Русе – Велико Търново, нито я вади от проектите с европейско финансиране, казаха за „24 часа" от транспортното министерство, в чиито структури е управляващият комитет на оперативна програма „Транспортна свързаност".
Изграждането на аутобана е приоритет предвид международната му значимост, тъй като бъдещата автомагистрала ще осигури пряка връзка Север-Юг между държавите от Североизточна Европа през Румъния и България с Гърция и Турция, както и между Балтийско и Средиземно море.
За първите два участъка – от Русе до Бяла и обхода на град Бяла договорите за проектирането и строителството, както и за строителния надзор са сключени и в момента изпълнителите работят по техническите проекти, а в един участък от обхода на Бяла се извършват строителни дейности. Общата стойност на сключените договори е 1 872 616 697 лв. с ДДС. Проектът е включен в Програма „Транспортна свързаност" 2021-2027 за финансиране от Европейския фонд за регионално развитие /ЕФРР/.
Предвидените средства по програмата за финансиране от ЕФРР са 1 048 337 593 лв., като от този фонд ще се финансира и друг голям инфраструктурен проект - проекта за Фаза 2 на Обхода на Габрово с тунела под връх Шипка. Поради мащабността на проектите и финансовия ресурс, който ще е необходим, трябват много повече средства от наличните по европейския фонд и затова ще е необходимо да се осигури недостигащото финансиране от близо 824 млн. лв. за първите два участъка на „Русе-Велико Търново", както и 364,5 млн. лв. за фаза 2 на Обхода на гр. Габрово.
За предоставяне на европейското финансиране за „Русе – Велико Търново" за първите два участъка през миналата година е завършен формулярът за кандидатстване, каквито са процедурите и правилата на европейската програма. В момента се очаква да бъде получени удостоверение за завършеност от инициативата JASPERS, след което формулярът ще да бъде подаден в Управляващия орган на Програма „Транспортна свързаност" 2021-2027.
Третият участък от Бяла до Велико Търново е разделен на три подучастъка. За него е изготвена тръжна документация за избор на изпълнители на проектирането - изготвяне на технически проект и ПУП-ПП, и строителство на участъците. Следващата седмица предстои обявяването на обществената поръчка.
Относно изменението на Програма „Транспортна свързаност" за пътните проекти от министерството уточняват, че изменението предвижда включването на Фаза 2 от проект за магистрала „Европа" за финансиране от Кохезионния фонд на ЕС. За пътни проекти от този фонд са предвидени 142 292 738 евро или 167 403 221,20 евро с националното съфинансиране. От тях за фаза 2 на проект АМ „Европа" се предвиждат 78 696 071 евро.
Така че двата проекта „Русе - Велико Търново" и „Европа", са предвидени за финансиране от различни фондове на ЕС и няма прехвърляне на средства от един към друг обект, тъй като източниците на финансиране в програмата са различни.