Затоплянето на времето, наближаващите повечко почивни дни в следващите месеци, а след това и идването на летните отпуски карат все повече хора да планират вече ваканцията си.

Но недоволството от свръхтуризма в някои от най-популярните дестинации в Европа може да вгорчи почивката заради по-големи разходи. Градове с богата история един след друг

въвеждат такси за дневен престой,

ограничават нашествието на круизни кораби или краткосрочното отдаване на апартаменти под наем.

На други места има препяствия за достъпа до най-посещаваните плажове или основните атракции. Има и места, които все още смятат туристите за добре дошли, но само ако стриктно спазват правилата.

В Испания недоволството от свръхпосещаемостта не е затихнало и дори се готви да избухне с нова сила. Готвят се поредни масови протести - на Канарските острови например, въвеждат се нови регулации до степен, че чуждестранните посетители не се чувстват така комфортно  като преди. Рестриктивни политики бяха въведени в популярни дестинации като Майорка, Тенерифе и Барселона, но целта е туризмът да се управлява по-добре, а не да бъде спиран.

Наемането на частни жилища през  Airbnb  и другите подобни платформи продължава да е възможно. Ограниченията засягат апартаментите, регистрирани за даване на туристи след февруари 2024 г. и които нямат собствен вход. За такива жилища лицензи повече няма да бъдат издавани. В 24 квартала на Малага има забрана за навлизането на нови жилища за краткосрочен наем на пазара. Барселона предвижда да елиминира наемането на туристически апартаменти до 2028 г., рестрикции съществуват още в Аликанте и Мадрид.

Основната разлика, с която туристите в Испания ще се сблъскат тази година, е, че ще

им се наложи да дадат повече данни за себе си, ако наемат жилище

или автомобил. Ще се изисква да посочат националността си, адреса, на който живеят в родината си, телефонния си номер и имейла си. 

Компаниите за круизни кораби са обект на ограничения почти навсякъде. Дали става въпрос за Ибиса, която забранява едновременното акостиране, или за Барселона, която намалява разрешенията за кораби,

много европейски дестинации търсят как да сложат спирачки на масовите нашествия на гигантски плаващи градове.

Много компании вече са ревизирали графиците си, за да се съобразят с новите правила. Но трябва да се внимава с допълнителните плащания за влизане в населено място. Венеция например въведе такса от 5 и 10 евро за дневен престой на приходящи.

Големи туристически атракции също слагат лимити за посещаемост. Емблематичният атински Акропол има ограничение за 20  000 туристи дневно, така че се налага предварително запазване на часови пояс за визита.

Помпей бе посетен от 4 млн. туристи през 2024 г. и също се принуди да тегли чертата до 20  000 души на ден. В Колизеума в Рим вече не е възможно да влизат повече от 3000 туристи наведнъж.

Севиля иска да затвори прекрасния площад “Испания” и да накара посетителите да плащат между 3 и 4 евро, но мярката все още не е въведена.

В Сардиния уникалният плаж Spiaggia Rosa е затворен за публика още от 1998 г., за да бъдат предпазени розовите му пясъци и неповторимата фауна. Преди две години наблюдението над природната забележителност беше засилено и за натрапници има глоба между 300 и 3500 евро.

Много други места се опитват

да коригират недопустимо поведение чрез глоби

Затова всеки е съветван да провери какви забрани има за конкретното място, за да няма неприятни изненади. Излишно е да се казва, че на повечето места твърде разголеното и схващано като неприлично облекло не се толерира.

В Гърция посетителите ще трябва да плащат и такса на ден. Някои места за настаняване не таксуват децата или вземат намалени такси. В добавка има и такса за климатична устойчивост, която се налага при регистрация в хотели, вили, апартаменти под наем и други места за престой. Тя варира от 1,5 до 10 евро. От октомври до април таксата е намалена на 2 евро, а екологичната е между 0,5 и 4 евро дневно.

Тази година за любителите на круизни пътувания посещение на Санторини и Миконос струва 20 евро, докато на други места е по 5. Цикладите увеличиха таксата след рекордно лято миналата година, когато

20  000 пътници на ден идваха с круизни кораби

Такси за престой има и в Португалия, където 306-те общини прилагат свои правила. В момента 26 от тях са въвели плащания главно в курорти и исторически места като Алгарве или столицата Лисабон. Например Сетубал, съвсем близо до Лисабон, въведе такса от 2 евро на човек на нощ. Азорските острови събират същата сума.

В Барселона се плащат две такси. Общинската бе увеличена на 4 евро на човек на нощ. Пътниците на круизни кораби, които остават повече от 12 ч, плащат 6,25 евро.

На Балеарските острови през високия сезон се въвежда зелена такса от 4 евро на човек на нощ за луксозните хотели и 1 евро за къмпингите. Общинският съвет на Моган на остров Гран Канария от тази година ще прилага символична такса – по 0,15 евро на човек на нощ. Във Валенсия и Мадрид също има предложение за плащане за престой, но това още не се е случило.

В Рим пък според вида настаняване се плащат от 3 до 7 евро, в Милано – 2 до 5 евро, а във Флоренция – 1 до 5 евро. Ако отивате във Венеция, трябва да знаете, че

има увеличение на дните, в които се плаща за достъп, ако не спите в града

Това се отнася за историческия център, но не и за околните острови. От 18 април до 27 юли за посещение през уикенда или на празник ще се плащат 5 евро и 10 евро, ако резервацията е направена под 4 дни преди посещението.

Париж също въвежда нови такси за престой, както и регионални. Комбинирани, стигат до 15,60 евро според типа настаняване. А за даване на жилище краткосрочно на туристи глобата е 100 000 евро, ако се прави без лиценз. Компании, които обслужват такива жилища, могат да бъдат наказани със същата сума като съучастници. Френската столица смята да въведе нов лимит за броя на дните, в които едно жилище може да приема туристи - от 120 на 90 в годината.

Амстердам тази година вдигна таксата за посетители - тя е процент от стойността на дневния престой. Ако хотелската стая струва 175 евро на нощ, таксата например ще е 21,80 евро.

Във Великобритания се очаква

Единбург да стане първият град, който ще накара туристите да плащат за посещение

Уелс и Лондон смятат да го последват, но все още не са взели решение. Туристите във Великобритания вече плащат и за електронно разрешение за пътуване, което влиза в сила и за гражданите на ЕС от 2 април. То е на стойност от 11,82 евро, но се очаква да се повиши до 18,91 евро, ако парламентът вземе решение. Жителите на съюза могат да кандидатстват за разрешителното от 5 март.