У нас броят на колите от американската марка се увеличи над 20 пъти
Tesla успя да продаде около 5 милиона коли по целия свят, като през 2024-а на тримесечие пласираше по 400 хиляди бройки. От началото на тази година обаче блясъкът на Tesla започва да намалява, като продажбите се сриват навсякъде. Например в Германия паднаха с 59,5% през януари 2025 г. и със 76,3% през февруари. В Китай са паднали наполовина. В България обаче все още няма отлив. Преди 7 години у нас имаше 132 регистрирани автомобила на американската компания. В началото на 2025-а са вече 2639, като 1093 са внесени само през миналата година.
До края на миналата година компанията можеше да се похвали с 10 години възход, за да дойдат три месеца на падение, което се измерва в стотици милиарди долара. Сривът при американската компания сега се обяснява с противоречивите политически изяви на основния акционер Илон Мъск, откакто президент на САЩ отново е Доналд Тръмп, на все по-ожесточената конкуренция най-вече от китайска страна и ограничената моделна гама. А от началото на 2025 г.
акциите на Tesla загубиха почти половината от цената си,
пазарната оценка на компанията падна на близо 850 млрд. долара. От 17 декември 2024 г., когато достигна пиковата си стойност, обезценяването е с 655 млрд. долара.
Ясно е, че милионите фенове на марката няма да изчезнат и колите ще продължат да се продават, но амбициозните планове на Мъск за 20 млн. продажби до 2030-а надали ще са факт.
Преди 10-ина години никой от големите автомобилни производители не гледаше сериозно на американска компания на електрически коли, по-скоро тя бе приемана като екзотика. Tesla е основана през юли 2003 г. от Мартин Еберхард и Марк Тарпенинг.
Илон Мъск не е сред основателите,
но се присъединява към компанията през следващата година, като инвестира значителни средства и става председател на борда на директорите. По-късно той е избран за изпълнителен директор и играе ключова роля в развитието на Tesla.
Историята около отношенията между Илон Мъск , Мартин Еберхард и Марк Тарпенинг е сложна и е обект на спорове и правни битки. Мъск не е излъгал създателите на компанията, но заради постоянни конфликти Еберхард и Тарпенинг са напуснали.
През 2007 г., след като Tesla среща трудности с производството на Roadster и финансови проблеми, Илон Мъск и бордът на директорите решават да сменят ръководството. Мартин Еберхард е свален от поста на изпълнителен директор и по-късно напуска компанията. Марк Тарпенинг също се маха.
Еберхард подава иск срещу Tesla, обвинявайки Мъск в опит да пренапише историята на компанията и да се представи като неин съосновател. През 2009 г. Еберхард и Tesla постигат извънсъдебно споразумение.
Така или иначе Мъск инвестира над 70 млн. долара в Tesla през годините, за да поддържа компанията, особено по време на финансовите кризи.
Но и
САЩ имат значителна роля в подпомагането на Tesla,
особено в ранните години, когато компанията се е борила с финансови трудности. Подкрепата на правителството е била както пряка чрез заеми и субсидии, така и косвена през данъчни облекчения и стимули за електрически коли.
През 2010 г. Tesla получава заем от 465 млн. долара от Министерството на енергетиката. Парите са използвани за разработването и производството на Model S - първия масов електрически автомобил на компанията. Tesla изплаща заема през 2013 г. - 9 години по-рано от планираното.
Компанията е получила федерални субсидии за разработването на технологии за батерии и производството им. Gigafactory 1 в Невада, която произвежда батерии, е получила данъчни облекчения и други стимули. В САЩ купувачите на електрически автомобили могат да ползват данъчен кредит до 7500 долара. Въпреки че той намалява, след като производител достигне 200 000 продадени автомобила, той е важен за растежа на Tesla.
Някои смятат, че субсидиите и данъчните облекчения са били прекалено щедри. Дали сега Тръмп и неговата администрация, включваща и самия Илон Мъск, ще потопят компанията, предстои да видим.