По-отровен е от изгорелите газове
Британско проучване разкрива тревожни резултати за вредното въздействие на спирачния прах върху човешкото здраве. Това могат да бъдат и много лоши новини за електрическите автомобили.
Влиянието на спирачния прах върху качеството на въздуха не бива да се подценява. В градските райони, където гъстотата на трафика и праховите частици са проблематични, тази форма на замърсяване е още по-голяма заплаха за здравето и живота на хората, твърдят авторите на проучването.
Европа вече предприе стъпки, включително ограничения за емисиите на спирачен прах и износване на гумите чрез въвеждането на екостандарта Евро 7, който ще влезе в сила през 2027 г. Оказва се, че тези мерки, колкото и рестриктивни да са, наистина не са излишни.
Защото ново британско проучване твърди, че
тези емисии на микроскопични частици всъщност са по-вредни
за здравето от изгорелите газове от двигателите с вътрешно горене.
Всеки път, когато автомобилът спира, триенето между накладките и дисковете произвежда токсични микрочастици, които се суспендират във въздуха и попадат в белите дробове на минувачите и чрез дихателната система в кръвта им. Тези частици могат
да причинят белодробни или сърдечни заболявания,
като рискът е особено висок в райони с по-висока плътност на трафика. Според проучването до 55% от вредните за хората частици идват от използването на спирачките.
Особено вредни за здравето са съвременните накладки с медно покритие. Британски изследователи от Университета в Саутхемптън казват, че клетъчният стрес и рискът от възпаление от частици на основата на мед е дори по-висок от този от изгорелите газове на дизеловите двигатели. В лабораторията учените произвеждат частици на тестов стенд, използвайки спирачен цикъл, считан за стандартен.
Съставът на накладките често се различава
от производител до производител. Има накладки с ниско съдържание на метал, полуметални, органични без азбест (NAO) и керамични плочи. Сред тези модели така наречените NAO и керамичните спирачни накладки съдържат значително количество мед и се оказва, че са най-вредните.
Медта всъщност е заместител на азбеста и е много ефективна поради способността си да издържа и да разсейва топлината, което подобрява спирачната ефективност.
Този анализ всъщност, изглежда, е и много лоша новина за електрическите автомобили. Замърсяването в резултат на спирането е по-голямо при по-тежките коли. Такъв е случаят с електрическите автомобили заради масивните батерии.

Въпреки това електромобилите не тровят повече от бензиновите и дизеловите автомобили, защото колите на ток се възползват от две спирачни системи: механична и регенеративна. Във втория случай системата преобразува кинетичната енергия в електричество, което намалява използването на накладките и тяхното износване. Независимо от това, изследователите казват, че
твърдението, че електрическата кола е с “нулеви емисии”, не е вярно
Какви са възможните решения? Едно от тях може да бъде разработването на накладки без мед и метал. Освен това би било възможно да се въведат системи за събиране на прах в спирачните елементи, което също ще намали емисиите на тези частици. Разработването на по-напреднали технологии за регенеративно спиране също би могло да намали употребата и зависимостта от механичните спирачки, като допълнително намали емисиите на вредни вещества.
Но не всички учени са съгласни, че спирачният прах е по-лош от дизеловите газове. Някои твърдят, че не всички факти (като различните отрови, отделяни от дизела или вариациите в материала на спирачните дискове) са взети предвид в проучването. Което би направило представените резултати непредставителни.