Не е егоистично, здравословно е да избягвате хора, които ви обезкуражават и натоварват
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
С какъвто се събереш, такъв ставаш. Много мъдра поговорка, така че внимавайте с кого си другарувате в службата. Обикновено не можете да избирате колегите, с които ще работите - това го решава шефът.
Но и в най-напрегнатия делник остават свободни минути за общуване в офиса. Важно е да ги прекарате с хора, които ви разбират, подкрепят, окуражават, мотивират. Не е много лесно да се намерят чак идеални колеги, но нека поне събеседниците са приятни и не натоварват с негативни приказки.
Задължително е да се освободите от присъствието на хората, които ви вредят психологически. Има 8 типа личности, които трябва да не пускате в кръга си.
1. Мрачни пророци. Те винаги предвиждат, че нещо няма да стане, че нещо лошо ще се случи, изреждат хиляди възможни пречки за работата, която трябва да свърши екипът ви, или за личните планове, които им споделяте. Понякога изхождат от опита си, но в повечето случаи - от вродения си песимизъм и любовта си към мрънкането. Така буквално ви пречат, понеже ви обезкуражават.
2. Ревностни фенове. Те мислят, че всяка ваша идея е невероятна, всеки план е превъзходен, всяка задача е изпълнена перфектно. И го мислят искрено. Безусловното възхищение обаче рядко е полезно. Никой не е толкова умен, талантлив и съвършен. Вие също. По-нужни са ви колеги, които честно ще ви кажат, когато грешите, вместо хора, които проявяват телешки възторг.
3. Клюкари. Те умират да питат за всякакви подробности от служебния и личния живот, пъхат се навсякъде и са неизчерпаем източник на информация. Често общуването с тях е полезно, защото научавате какво става в офиса, при началниците, даже в семействата на колегите. Само че информацията може да се окаже неточна и подвеждаща. А по-големият проблем е, че както този човек ви "снася" новини за другите, така снабдява и тях с клюки за вас.
4. Свръхегоисти. Хората, с които общувате в офиса са нещо като ваш служебен приятелски кръг, те трябва да пазят гърба ви, ако се наложи. Или поне да не ви нападнат изотзад. Свръхегоистите не са способни дори на капка са лоялност и почтеност. Те следват само собствените си интереси.
5. Егоцентрици. Да контактувате с хора, които говорят само за себе си, е неприятно. Избягвайте ги. От тях със сигурност няма да имате никаква полза - нито ще прекарате приятно малкото свободно време в офиса, нито ще ви дадат колегиално рамо при нужда.
6. Използвачи. Връзките са ключови във всяка работа, т.нар. нетуъркинг е и наука, и изкуство. Колкото повече контакти имате, толкова по-голям е шансът да успявате. Това важи и за колегите ви, така че не се чудете, ако ви трупат в бройките си. Много е вероятно да се старят през минутите за свободно общуване да извлекат изгода от вашите познания и способности. Това не е лошо, ако е с мярка. Но все пак не оставяйте в кръга си хора, чиято единствена цел е да се сближите, за да ви използват.
7. Живите мъртви. Определението звучи гадно, но някои хора са толкова апатични към работата, че просто идват в офиса ден след ден, година след година. Бягайте от тях, колкото и симпатично да бъбрят, докато пиете кафе в паузата между задачите. Няма как да бъдете човек, които работи добре, има смислени идеи и амбициозни планове, ако се обградите с хора, които се мъкнат в професията без капчица енергия и ентусиазъм.
И 8. - когато си избирате приятелския кръг, си припомнете какво казва именитата американска журналистка Опра Уинфри: "Много хора искат да се возят с вас в лимузината. Но вие търсите някого, с когото да хванете автобуса, ако лимузината се повреди".
В "Точният човек" можете да прочетете още:
С нов шеф сякаш имате нова работа. Как да печелите дивиденти
Ако наистина сте по-умни от шефа, той никога няма да разбере това
Стратегията ПППП за професионален успех
Трикове с малки удоволствия на работа да си подобрявате концентрацията
Заради вградена скромност по-лесно се саморугаете, отколкото се самохвалите. Хватки да се научите
Защо е важно да разпознаете колега социопат и как да се справяте с него
Парадоксът на компетентността пречи на успеха
Ефективни тактики да благоразположите ръководството
Интуицията - този естествен интелект, с който побеждавате
Наръчник да се оправяте с колега, който ви се сърди
Защо бърнаутът се усеща през пролетта и 4 начина да не изпушите от работа