Електрически автомобил, който изминава 100 километра срещу едва 2,9 лева, ще се произвежда след няколко месеца в Стара Загора. Проектът бе анонсиран през февруари при посещение на премиера Бойко Борисов в Лондон. Идеята е заводът да достигне капацитет от 15 хиляди бройки годишно при единична цена от приблизително 20 000 лева.

Инвеститорът "Зиро карбън текнолоджи" вече произведе 230 електромобила в Австрия. Те са бутиково изпълнение и струват около 10 000 паунда. Българските ще бъдат малко по-евтини, разкри представителят на английската фирма Еню Енев. Първоначалните планове на инвеститорите са да бъдат разкрити между 300 и 500 работни места.

Същевременно стана ясно, че напусналият “Литекс мотърс” проф. Харалд Лешке започва нов проект с Техническия университет за електрическо такси, което също може да влезе в полезрението на инвеститори.

Производството в Стара Загора може да стартира още в средата на октомври.

“Избрахме помещения в индустриалната зона на града, които ни удовлетворяват изцяло от технологическа гледна точка. В момента се водят преговори за наема”, обясни още Енев, без да уточнява точното място на бъдещия завод.

Предстои да бъдат внесени една или две линии за производство на електромобилите.

Засега името на модела им е само работно - наричат ги ZCV, което се чете като превозно средство с нулеви въглеродни емисии. Автомобилите ще бъдат в поне две разновидности: спортна и втори фамилен автомобил с 3 места, в момента се конструирала и друга разновидност на семейната кола.

"Разбира се, ние няма да се конкурираме с петролните коли, само предлагаме алтернатива - например едно семейство може да има както автомобил на бензин или дизел, така и втори на електричество", каза още през септември миналата година Джейми Робърсън от английската фирма, когато дойде на първото си опознавателно посещение.

Електромобилът е подходящ най-вече за шофиране в градски условия, защото е маневрен и лесно се паркира. Удобен е, разбира се, и за пътуване извън града. С едно зареждане колата изминава приблизително 300 километра.

В момента най-евтино излиза карането на природен газ. 100 км на метан се изминават срещу по-малко от 8 лева, по-икономичните дизелови версии дават около 14 лева разход.

В Стара Загора започна да се говори и за съпътстващ на новото производство бизнес - местен бизнесмен възнамерява да започне производство на колонки за зареждане на електромобили.

ВАНЬО СТОИЛОВ

Ловеч пуска първите бройки след година

В края на следващата година се очаква да слезе първата кола от завода в Ловеч. Съоръжението, което ще произвежда модели на китайската марка “Грейт Уол”, расте буквално с дни.

За края на тази година се очаква да бъдат вдигнати конструкциите. Ако всичко върви нормално, в началото на 2011 г. ще пристигнат 200 специалисти от Китай, Япония и Германия, за да монтират оборудването. "Трябва да успеем! Кофражисти и багеристи работят по 12 часа", казва Петър Генов.

Кметът на село Баховица вози екипа ни към завода, а под гумите на пикапа "Уингъл" се вдигат облаци прах. Подскачайки на седалките от неравностите, се придвижваме към строителната площадка на завода - голямата надежда на ловчанлии градът им да се възроди.

"Друг път ще правим по-надолу, който ще извежда на главния Ловеч-Плевен. Този китайците не го харесаха, защото минава покрай селските гробища", обяснява управникът. В отговор на въпросителните ни погледи допълва, че азиатските партньори на "Литекс мотърс" имали поверие, че не бива да се нарушава покоят на мъртвите. Затова от селото щели да вдигат висока ограда покрай могилите с кръстове, та да не се виждат отстрани.

Кметът не спира да хвали китайския пикап, който бизнесменът Гриша Ганчев му дари на първата копка на 11 май 2009 г. Освен “Уингъл” съвместно с "Грейт Уол" ще се правят джип "Ховър" и трети модел от клас MPV. Преди десетина дни дошли лицензите за азиатски коли в Европа и белият пикап вече бил регистриран. От началото на юли пък наченали строителните работи.

Служителите на софийските фирми "Аквагруп" и "Маркан" работят неспирно. Едните правят изкопните работи, канализацията и комуникациите, а другите - бетонните стъпки за металните конструкции до края на строежа. "Аквагруп" ще градят и другия самостоятелен път. Постепенно ще се включат още 4 фирми и ще бъдат ангажирани нови 100 работници.

За село Баховица, край което е автозаводът, той е като манна небесна. Благосъстоянието на жителите му ще се повиши, след като той заработи.

Самият терен от 430 декара пък е неузнаваем. Нивото на предишната гола поляна в местността Корудере е свалено с 8 м.

След подравняването трябвало да засипят терена с 40 сантиметра баластра. Досега на депо имали 25 000 кубика - необходими били 100 000. Застроената площ ще се простира върху 280 декара. Ще бъдат изградени парк, хранителен магазин, столова за персонала. Към 60 декара ще е площта на изпитателния полигон.

РОСИЦА ХРИСТОВА

Харалд Лешке: Напуснах “Литекс мотърс”, защото вече нямах място там

Харалд Лешке e роден на 26 май 1947 г. в Кьолн. Между 10-ата и 20-ата си годишнина живее в Гърция, след това се връща и завършва индустриален дизайн. Над 30 г. е служител на "Даймлер" и стига до позицията директор на отдел "Иновационен и корпоративен дизайн".

От доста години живее в България и бе ръководител на проекта между Техническия университет, "Мерцедес" и "Брабус" за българския автомобил "Юнивърс". През 2008 г. бе назначен за генерален мениджър на новоучредената компания "Литекс мотърс" и спомогна за получаването на инвеститорски сертификат "А". В началото на юли изненадващо се оттегли от поста.

- Защо напуснахте "Литекс мотърс"?

- Защото моята работа реално приключи. Първоначалната идея бе компанията да лансира собствена линия, но нещата се промениха. Бях поканен от г-н Гриша Ганчев като специалист по дизайн, който да създаде облика на автомобилите в "Литекс мотърс". Сформирах екип и направихме предложение, базирано на концепта "Юнивърс".

След това от китайската компания Great Wall обявиха, че искат колите им да бъдат произвеждани тук без каквито и да е промени по тях. Предложих поне аксесоарите да бъдат дело на наша марка, но и това бе отхвърлено. Така насочих усилията си около процедурата по издаване на сертификат "А" и след като го получихме, моето присъствие се оказа излишно.

- Разочаровани ли сте?

- Не бих използвал тази дума. Разбирам г-н Ганчев, защото той е бизнесмен. Неговата идея в началото бе да създаде и развие българска марка и мисля, че той не се е отказал напълно.

Може пък след години пак да ме потърси, знае ли човек. Искам да е ясно, че между нас не е имало лоши чувства или нещо подобно. Разбира се, щеше да е хубаво, ако бях останал и да си получавам заплата (смее се).

- Имали ли сте противоречия?

- С 30-годишен опит в компания като "Даймлер" е нормално да не одобрявам някои порядки в България. Знам как трябва да бъдат свършени нещата, но тук не може да се получи. Уговаряме се, че правим нещо утре, но всъщност имаме предвид вдругиден. Казвал съм на г-н Ганчев:

"Аз не мога да ви критикувам, защото вие сте един наистина успял човек. Но пък, от друга страна, не вярвам да сте ме наели, за да ви казвам постоянно, че всичко е наред". Защото, съгласете се, има разлика между това да ръководиш фабрика за сокове и автомобилна компания със завод.

- Как се стигна до назначаването ви?

- Първият ми контакт бе в началото на 2008 г., дотогава не знаех нищо за "Литекс". Направихме среща с Илия Терзиев, който е финансов директор там, и стана ясно, че г-н Гриша Ганчев има намерение да прави завод за автомобили. Моят опит далече не е само в дизайна, управлявал съм сериозни проекти в Япония, Германия, Италия.

Трябваше да намерим подходяща кола, на базата на която да стартираме производството, и се обърнахме към китайския пазар. Купихме няколко автомобила за мостри, а моята задача бе да ги огледам и да преценя доколко са подходящи за промени в дизайна.

Когато ги видях, ми стана ясно, че са нужни много усилия за преработката им, и посъветвах г-н Ганчев да потърсим други. Така стигнахме до контакта с Great Wall, която в крайна сметка ще прави колите си тук.

- Вярвате ли, че решението за производство на китайски автомобили у нас е най-правилното?

- Според мен, щом инвеститорът е от България и има достъп до целия регион, трябва марката да е негова. Но аз мисля, че след време нещата ще се развият именно в тази посока. Важното е, че г-н Ганчев намери подходящ човек с опит от Южна Африка, остава да се реши въпросът с дистрибуцията.

- В момента не е ли по-добре да се прави съвместен бизнес с някоя от популярните автомобилни компании?

- Да, вероятно е така. Преди 2 г. това изглеждаше почти немислимо, но днес подобна опция е напълно реална. Да не говорим, че би било далеч по-лесно да се използва авторитетът и най-вече мрежата на една голяма компания.

- Запознат ли сте с международния отзвук за завода в България?

- Най-странното е, че нещата се изкривяват. Попадна ми един германски вестник и в него прочетох за китайската компания Great Wall, която правела завод в България и разраствала дейността си. Нито дума, че всъщност инвеститорът е "Литекс моторс" и т.н.

Отделно имаше снимка на някаква смешна електрическа кола от Китай, която щяла да се прави в България. И е нормално, като прочетеш такъв материал, да си кажеш: Е, това ли ще произвеждат тези? Ядосах се и дори казах на г-н Ганчев, че трябва да има ясна медийна и маркетингова политика.

- С какво ще се занимавате сега?

- Бях много мотивиран за този проект, но сега ще се насоча към нови предизвикателства. Остава ми и работата със студенти в София и Будапеща.

- Предвиждате ли нов проект от типа на "Юнивърс"?

- Сега работим по нещо много интересно в Техническия университет. Идеята ми хрумна покрай инициативата на Токио за конструиране на електрически таксита. Оказа се, че 23% от вредните емисии идват от такситата, и то при положение, че те са едва 2% от превозните средства.

Тук ще направим платформа за малък градски автомобил, който може да се използва както за такси, така и за куриерски услуги. Основната цел е батериите да издържат около 150 км градско.

- Може ли този проект да излезе от студентската рамка?

- Надявам се. Доколкото си спомням, премиерът Борисов каза, че България ще бъде най-екологичната държава от новите еврочленове. Но единственото сигурно е, че регулацията за вредни емисии ще ни притиска все повече.

В тази връзка посъветвах г-н Ганчев да опита да издейства някакви облекчения за клиентите, които закупят нов автомобил. Това трябва да е държавна политика, както е в Германия. Бъдещето е в електрическите автомобили и България може да се възползва от това.

- Кой би инвестирал в този проект?

- Мога да използвам контактите си, за да направим отново поне прототип. Пък след това кой знае - може и да се появи сериозен инвеститор. Сега ни отпуснаха голямо помещение в сградата на Софийския технически университет и се надявам да го оборудваме. Ако всичко е наред, и тук ще получим подкрепа от Mercedes. "Юнивърс" предизвика огромен медиен интерес, а на официалното представяне в Сливен се събраха хиляди зрители. Може пък един ден "Литекс" да хареса електрическия ни модел.

СТЕФАН ЧОЛАКОВ

Кметът на Стара Загора Светлин Танчев (вляво) се срещна за първи път с Джейми Робърсън (в средата) и Еню Енев през септември миналата година. 
СНИМКА: АВТОРЪТ
Кметът на Стара Загора Светлин Танчев (вляво) се срещна за първи път с Джейми Робърсън (в средата) и Еню Енев през септември миналата година. СНИМКА: АВТОРЪТ
Кметът Петър Генов е оптимист за бъдещето на завода.
Кметът Петър Генов е оптимист за бъдещето на завода.
Пикапи като този ще се правят и край Ловеч.
СНИМКИ: РОСИЦА ХРИСТОВА
Пикапи като този ще се правят и край Ловеч. СНИМКИ: РОСИЦА ХРИСТОВА
ХЕРАЛД ЛЕШКЕ
ХЕРАЛД ЛЕШКЕ