Акциите на "Мостстрой" буквално рухнаха вчера на борсата, след като от компанията обявиха в сряда, че се поискали процедура по несъстоятелност. Книжата на дружеството поевтиняха с 88%, като от 1,50 лв. за бройка стигнаха 18 ст. при затварянето на търговията.
Имаше моменти, при които котировките паднаха и до 14 ст. Така компанията загуби 7,35 млн. от пазарната си стойност само за ден. Оборотът бе 78 000 лв., като бяха изтъргувани над 450 000 акции, което прави 8,2% от дружеството.
Причината за паническата разпродажба на акции бе обявеното в сряда от "Мостстрой" и три негови дъщерни дуржества искане за откриване на производство по несъстоятелност.
Като причина се посочва, че дружеството се намира в състояние на неплатежоспособност и свръхзадълженост. Срещу него имало образувани редица изпълнителни дела, по които има наложени запори на всички банкови сметки, възбрани, описи на движимо имущество.
На 31 май настъпил и падеж на кредит от 6 млн. евро, отпуснат от ОББ, и сумата е станала изискуема. "Мостстрой" обаче нямал средства да плати дълга.
През август "Интерлийз" пък прекратил сключените договори за лизинг и си прибрал техниката. Друг лизингодател - "БМ лизинг", направил същото.
Сривът на "Мостстрой" повлече и "Холдинг Пътища", като книжата му се обезцениха с 32 на сто, което свали цената му с 8,83 млн. Търговията приключи на ниво от 60 ст. за акция при 89 ст. при затварянето на борсата в сряда. Така само за ден най-богатият българин Васил Божков, който контролира и холдинга, и "Мостстрой", изгуби над 16 млн. на борсата. Основните индекси SOFIX и BG40 пък паднаха съответно с 0,8 и 0,9%.
Спад с 5,8 на сто отбелязаха и книжата на ПИБ, която е една от банките кредиторки на "Мостстрой" със заем от над 1,1 млн. евро.
Общият собственик на "Мостстрой" и "Холдинг Пътища" бе сочен като причина за срива на книжата и на холдинга.
Друго общо между двете дружества е, че са в консорциума, който строи участъка от Ямбол до Карнобат от магистрала "Тракия". Вчера строителният министър Росен Плевнелиев заяви, че проблемите на "Мостстрой" няма да се отразят на довършването на аутобана.
Първата копка на трасето бе в началото на септември. То трябва да е готово до същия месец на 2012 г.
Проверка на "24 часа" в обявените финансови резултати от "Мостстрой" показа, че те не подсказват с нищо наближаващ фалит. Дори за тази година се очаквали приходи от 25 млн. при малко над 10 млн. за 2009-а. Като една от основните причини за намалелите средства през м.г. е посочено прекратеното финансиране на 5 големи проекта, сред които и изграждането на връзка между бул. "Брюксел" и новия терминал на летището в София. От тях "Мостстрой" загубил 20 млн. лв.
Последните данни са към края на юни тази година, когато компанията отчита загуба от 263 000 лв. В отчета е посочено, че за да контролира ликвидния риск, "дружеството следи за плащане на нововъзникналите задължения, а натрупаните стари се погасяват". Освен това се посочва, че "с управлението на капитала дружеството цели да осигурява възвръщаемост на инвестираните средства". Преди 3 месеца вземанията от клиенти са били за 3,1 млн. лв., търговските задължения са 1,1 млн. Позаеми дължи 1,75 млн. при 1,558 млн. в края на 2009 г.
Неочакваното искане за обявяване на несъстоятелност на компанията вчера провокира слухове, че се прави умишлено, за да се притисне държавата да й помогне, тъй като е част от консорциума за "Тракия".
Справка в регистъра наобществените поръчки показа, че през тази година "Мостстрой" няма сключени договори, а през миналата са само два. Единият е с община Пловдив за работа по два моста за 641 470 лв., а другият е с областното пътно управление в Монтана за 181 188 лв.
Плевнелиев: Няма опасност за "Тракия"
Няма никакви притеснения за изграждането на "Тракия" към момента, коментира строителният министър Росен Плевнелиев новината за фалита на "Мостстрой". Той уточни, че компанията не е единственият строител на лот 4 на магистралата между Ямбол и Карнобат, а е в консорциум с още 8 фирми. Строителството на участъка с участието на фирмата бе официално започнато в началото на септември. В момента то е в 40-дневен подготвителен етап. Ето защо няма все още месечен отчет за извършената работа по проекта.
"Вече сме стартирали кореспонденция с консорциума, за да видим техния отговор по въпроса и дали този участник ще бъде заменен. Ако само "Мостстрой" беше изпълнител, щеше да има драматичен проблем, но се надявам сега това да не се отрази на строителството", допълни Плевнелиев.
Според него случващото се е необяснимо, защото държавата е одитирала всички договори. Той е на мнение, че се е стигнало до несъстоятелност не заради отделни събития, а заради процес, който вероятно протича в "Мостстрой".
"Една водеща българска компания очевидно е доведена до драматична ситуация. Проблемите с мениджмънта и кредитите не са от днес за утре", смята министърът. Той не коментира дали държавата е била длъжник на дружеството, но уточни, че ексшефът му Румен Йовчев, който доското бе и шеф на камара "Пътища", е бил в консултативния съвет към министъра на регионалното развитие. Знаел всичко и е могъл да вземе мерки, за да бъде активиран механизмът с Българската банка за развитие.
По-късно от пресцентъра на МРРБ уточниха, че "Мостстрой" няма вземания от държавата.