Независимо от кризата с наближаването на Коледа празничната еуфория кара хората да бъдат по-разточителни. А и тук стана модерна тенденцията за празничен шопинг тур.
Изкушенията са безброй. От две седмици по софийските молове вече има 18-метрови елхи, гирлянди, цветни лампички и изкуствен сняг. Така търговците предразполагат купувачите да започнат с подготовката за празниците - за себе си да купят нови дрехи, а за близките - куп подаръци. Но реални намаления все още няма.
Как е сега?
Месец преди Коледа по витрините на магазините вече се съобщава за намаления. Те обаче не са очакваните големи коледни разпродажби. В повечето магазини отстъпките са скромни - 20%, а на места 30%. Така от тази седмица ще може да си обновите зимния гардероб с ботуши и палта от последните колекции на малко по-изгодни цени.
Точно преди празниците търговците проявяват голямо творчество и измислят какви ли не трикове, за да увеличат продажбите.
Една от успешните стратегии, които се котират в момента, е “Купи за 300 лева, плати 150". Този тип разпродажби, от които клиентът иска да си купи само пуловер, а накрая излиза и с джинси, и с рокля, са характерни за по-масовите магазини. “Особеното при разпродажбите е, че обикновено клиентът оставя в магазина повече пари, отколкото би похарчил при редовните цени на стоката”, обяснява продавачка.
Сега моловете предлагат и ново предизвикателство за потребителите. Например, ако купите стоки над 60 лева, трябва да попълните талон, а в замяна може да спечелите романтичен уикенд за двама в Париж. Някои молове са по-ексцентрични и надвиват конкуренцията, като подаряват апартаменти и коли.
За да стимулират продажбите си преди празниците, други търговски обекти подаряват на клиентите си карти, в които трябва да се залепят точки. Тях пък клиентът получава при покупки за определена сума. Така например, ако имате сметка за 50 лева - получавате лепенка с 5 точки. А ако съберете 200 - участвате в коледна томбола за скутери, телевизори или парични награди. По този начин собствениците искат да стимулират продажбите не само в определен магазин, а във всички обекти в сградата на мола.
Кога започват истинските празнични промоции
Умното пазаруване по време на рецесия е задължително. Затова по-информираните чакат времето непосредствено след коледните празници - последната седмица на годината и първата на новата. Тогава дори в луксозните бутици всичко е на минус 50%, на места - минус 60%. В магазините с дрехи по-масов клас ще откриете неща и на минус 70%.
За някои това изчакване се е превърнало в цяла стратегия. А хората вече имат култура в шопинга. И по време на промоции търсенето се увеличава поне двойно, категорични са собственици на магазини.
Криза или не, вече дори и бабите разбират от разпродажби и чакат истинските намаления. Някои дори разказват как се уговарят с роднини да си разменят подаръците след Коледа. Защото тогава тяхната стойност е по-ниска.
Разбира се, има и такива, които не вярват в истинските намаления. “От коледното въодушевление на хората се възползват самите търговци. Тяхната логика е - искаш - не искаш ще купиш, защото не можеш да оставиш детето си без играчка под елхата например”, казва клиентка на столичен мол. По думите й за никого не е тайна, че много от тях спекулират. Първо вдигат цената на стоката многократно. А когато дойде време за разпродажби - те пускат същия артикул уж намален, а всъщност на реалната му цена.
Недостатъците да чакаш ликвидация
Има и известен риск да чакаш следпразничните намаления. Тогава наистина дрехите се продават с по 50 и 70% по-ниски цени, но в магазина са останали единични бройки. Така шансът точно вашият номер обувки да е там е много малък.
“Рядко чакам намаленията. Защото от личен опит знам, че най-малките размери се изчерпват изключително бързо. Когато дойдат масовите разпродажби, по закачалките са останали само М и L”, разказва студентка.
Други са по-търпеливи. И за тях изгодното пазаруване си е закон. Същата студентка разказва как сестра й си купува задължително намалени дрехи, дори да са с по един или два размера по-големи от нейния. Според нея дори с корекцията при шивач пак излизало по-евтино.