Едни и същи пазарни играчи, до голяма степен, преди 10 години и сега – това показва първото сравнение на водещите компании в търговията на дребно с бързооборотни стоки в България. И през 2006 г., и през 2016 г. водещи търговци са „Кауфланд“, „Метро“, „Билла“, търговска верига „Фантастико“, търговска верига „Т-Маркет“, търговското обединение „ЦБА“. Единственото изключение са „Лидл България“, които навлязаха на пазара през 2009 г. и бързо успяха да се развият и изкачат до челната тройка.
На пръв поглед изводите са, че за 10 години нищо съществено не се е променило. По-задълбоченият поглед води до други заключения.
Едно от нещата, които се случиха, е че големите компании станаха още по-големи през годините, като завзеха по-голям дял от пазара. Този тренд се очаква да продължи. Това бе един естествен процес, тъй като консолидацията обхвана редица браншове на българската икономика, а и силната фрагментираност на един пазар не позволява конкурентоспособност и икономии от мащаба. До голяма степен катализатор на консолидацията в търговията с бързооборотни стоки беше и положителното, макар и слабо на моменти развитие на икономиката на страната през последното десетилетие. То беше подкрепено от засилващия се приток на чуждестранни инвестиции, растящия износ, увеличаващите се доходи на домакинствата – фактори, които рефлектираха върху развитието на пазара на имоти и на търговски площи и формираха едно по-специфично търсене у потребителите.
Свидетелство за това е развитието на пазарния дял на водещите 10 търговски вериги, които за по-малко от 10 години – от 2009 до 2015 г., разшириха присъствието си от 28% на 41% от пазара. Тази тенденция се очаква да продължи и водещите компании да достигнат близо 45% от търговията на дребно с бързооборотни стоки в България до края на тази година.