Елица Винярчек, ARUNA PR Advisory

Въпреки шумните публични дискусии за неравенството на половете жените продължават да бъдат недостатъчно представени в много индустриални сектори. Индивидуалните фактори, които ги „пазят“ от традиционно мъжки професии, са много и се дължат на отживели стереотипи, особено подходящи да оправдаят това неравенство. Милият, но некомпетентен образ на домакините аргументира мястото на жената у дома, а компетентният, но студен стереотип на работещите дами се използва като извинение да не заемат (мъжко доминираните) мениджърски позиции. Например данните на Евростат за 2014 г. показват, че от общо 9 500 заети в спортния сектор у нас 7 300 от позициите са окупирани от мъже (скоро да сте чували за българки-футболни съдии?), докато от общо 1 447 900 неактивни българи в края на миналата година над половината са жени, които всъщност са имали желание да работят.

Работодателите търсят какви ли не креативни начини, за да запълнят свободните си позиции. Наскоро Google предприе поредния си хитър ход и предложи 13 нови емотикона, представящи жените в професионалния „мъжки“ свят, като показа нагледно, че слабият пол има своето място на „силни“ позиции.

Вече рядко виждаме директна дискриминация в обявите за работа (например по отношение на възрастта и пола на кандидатите). Да, Законът за защита от дискриминация недвусмислено я забранява и нарушителите подлежат на глоба от 250 лв. до 2 000 лв., но само защото не сте заявили в обявата си, че не искате с вас да се свързва определена група от хора, не означава, че написаното не ги дискриминира.
През 2011 г. екип от учени от Университета в Уотърлу, Канада, и Duke University, САЩ, публикуват резултатите от едно любопитно изследване на тема „Доказателства, че подборът на думи на база пол в обявите за работа съществува и поддържа половото неравенство“. Те изхождат от хипотезата, че дори да няма експлицитно посочване на пола на идеалните кандидати, той може да е предаден чрез самите думи в обявата за работа, които отразяват по-широки стереотипи за мъжете и жените.
След като анализират над 4 000 обяви от „мъжки“ и „женски“ сектори, те правят списък на най-често използваните корени и производните от тях думи, като например:
МЪЖКИ: активен, авантюристичен, агресивен, амбиция, аналитичен, самоуверен, силен, самостоятелен, предизвикателен, състезателен, смел, решителен, доминиращ, йерархия, импулсивен, независим, индивидуалист, интелектуален, водач, логичен, обективен, мнение, открит, прям, настойчив, принципен, дързък, изключителен
ЖЕНСКИ: нежен, щастлив, отдаден, колективен, свързвам, внимателен, мил, сътрудничество, завися, емоционален, емпатичен, честен, междуличностен, взаимозависимост, близо, лоялен, скромен, създавам, приятен, учтив, тих, отговорен, чувствителен, подкрепям, симпатия, заедно, доверие, разбирам
 

Основните изводи от изследването са, че независимо дали обявените позиции са традиционно по-мъжки или по-женски, участниците посочват като по-атрактивни обявите, които съвпадат с техния пол и съдържат съответния подбор на думи. В същото време учените доказват, че по-широката употреба на „мъжки“ думи е достатъчна причина за жените да не кандидатстват за дадена позиция, дори и да отговарят на изискванията за нея, тъй като не изпитват чувство на принадлежност. Мъжете, от своя страна, не реагират по-различно на същите обяви и изборът на думи не се отразява на чувството им на принадлежност. Това е безспорно доказателство, че лексиката в обявите за работа служи предимно да държи жените настрана от области, заети основно от мъже.
Предвид войната за кадри в немалко сектори в България работодателите трябва да се възползват от всички налични възможности, които са били пренебрегвани в известна степен до момента. Жените са една от тези възможности. Дискриминационният ефект на обявите за работа, дори когато няма дискриминационно намерение, е несъмнен. Така че променете речника на вашата обява, за да увеличите интереса на жените към компанията ви.