В изпълнение на Годишната програма за одитната дейност на Сметната палата за 2015 г. е извършен одит на бюджетните разходи на Българската народна банка (БНБ) и тяхното управление за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2015 г., съобщиха от пресцентъра на институцията.
Българската народна банка е централна банка на Република България и дейността й се регулира от Закона за Българската народна банка (ЗБНБ). Органи за управление на БНБ са Управителният съвет (УС), управителят и тримата подуправители, избрани за ръководители на основните управления.
Българската народна банка е възложител на обществени поръчки по чл. 7, т. 1 от Закона за обществените поръчки (ЗОП). През одитирания период обществените поръчки са възлагани от главния секретар, в качеството му на упълномощено лице по чл. 8, ал. 2 от ЗОП (отм.), а в отсъствие на главния секретар за възложител по ЗОП (отм.) е упълномощен директора на дирекция „Обществени поръчки“ в БНБ.
Обект на одита са бюджетните разходи на БНБ и тяхното управление за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2015 г. Проверено и оценено е съответствието с изискванията на правната рамка и състоянието на системите за вътрешен контрол през одитирания период в областите на изследване: „Управление на процесите по планиране, извършване и отчитане на бюджетните разходи на БНБ” и „Управление на процеса по възлагане на обществени поръчки”.
В резултат на извършения одит е установено:
Вътрешните актове, регламентиращи реда, начина и условията за изпълнение на процесите по планиране, извършване и отчитане на бюджетните разходи на БНБ са достатъчни и адекватни спрямо нормативната уредба, приложима през одитирания период. Изключение от това са Вътрешните правила за служебните командировки и специализации в чужбина (ВПСКСЧ), които не са в съответствие с: Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина (НСКСЧ) относно нормативно регламентираните лимити на квартирните пари за две държави, както и с Правилника за функциите и отговорностите на структурните звена и за компетентностите на ръководните длъжностни лица в БНБ (ПФОСЗКРДЛ), по отношение на структурното звено, отговарящо за организиране на служебните командировки и специализации в чужбина.
Не са актуализирани и Вътрешните правила за съставяне, изпълнение и отчитане на бюджета на БНБ в съответствие със структурните промени в БНБ,
в сила от 01.11.2015 г.
Планирането на бюджетните разходи и приемането на бюджета на БНБ за 2015 г. във всички съществени аспекти е в съответствие с изискванията на чл. 48, ал. 1 и чл. 50 от Закона за Българската народна банка и Вътрешните правила за съставяне, изпълнение и отчитане на бюджета на БНБ.
Корекциите в стойността на разходните показатели по бюджета на БНБ за 2015 г. във всички съществени аспекти са извършени в съответствие с изискванията на Вътрешните правила за съставяне, изпълнение и отчитане на бюджета на БНБ. Корекциите са в рамките на утвърдената обща стойност на разходите по раздел I „Разходи за издръжка на БНБ“ и раздел II „Инвестиционна програма на БНБ“ от бюджета на БНБ за 2015 г. и са извършени при спазване на съответната компетентност, съобразно вида на разходния показател и стойността на корекцията.
Разходите по бюджета на БНБ са инициирани и извършени при спазване на реда и условията, регламентирани във Вътрешните правила за съставяне, изпълнение и отчитане на бюджета на БНБ. Контролните процедури, заложени в процеса са адекватни и през одитирания период са прилагани последователно.
Извършените разходи по бюджета на БНБ са документално обосновани, съответстват на условията на сключените договори и са начислени за периода, за който се отнасят. Счетоводните операции за отчитане на разходите са съставени при спазване на нормативните изисквания за достатъчност и законосъобразност на разходооправдателните документи.
При одита е установено, че през 2015 г. са извършени разходи за такелажни и товаро – разтоварни дейности, по договор от 2014 г., сключен след проведена процедура по ЗОП (отм.), в размер на 1 182 405, 61 лв. без ДДС, от които за пренасяне на принтери, компютри, маси, столове, шкафове, дивани, фотьойли, пластмасови бутилки с вода и др. са изразходвани 971 272 лв. без ДДС или 82,14 % от общия размер на разходите, свързани с дейности по Приложение А-2 към договора. Преди възлагането на тези дейности на външен изпълнител не са направени анализи и разчети доколко е финансово обосновано възлагането на посочените дейности на външен изпълнител или на назначени за целта служители.
Установена е недобра практика за сключване на дългосрочен договор (четиригодишен) за доставка на комуникационно оборудване и софтуер, в т. ч. и поддръжка, без посочване на крайна цена и прогнозни количества от всеки вид оборудване, които следва да бъдат доставени в рамките на четиригодишния период, в резултат на което са изразходвани 8 (осем) пъти повече средства от първоначално планираните за обществената поръчка.
Проверените процедури и възлагания по реда на глава осма „а“ от ЗОП (отм.) са проведени в съответствие със ЗОП (отм.) и Вътрешните правила за провеждане на процедури по възлагане на обществени поръчки в БНБ (ВПППВОП). При една от проверените процедури с предмет „Доставка и гаранционна поддръжка на компютърно оборудване, компютърни компоненти за него, софтуерни продукти и услуги по инсталиране и конфигуриране по 2 обособени позиции“ ценовата оферта на определения за изпълнител участник надвишава 3,5 пъти прогнозната стойност на поръчката, посочена в обявлението. Сключеният договор е без посочване на крайна цена и без прогнозни количества, за срок от 4 години, което поражда риск от изразходване на многократно повече средства от първоначално заложените за поръчката, който риск е реализиран при друг договор със същия изпълнител.
През одитирания период не са проведени 9 обществени поръчки по реда на ЗОП (отм.), при наличие на основания за това. Непроведените поръчки са за: услуги, свързани с абонаментно обслужване на Система за „Сетълмент на ДЦК“; услуги, свързани с абонаментно обслужване на Система за отчитане, контрол и управление на движението на наличните пари в БНБ; услуги, свързани с абонаментна поддръжка на Система за брутен сетълмент в реално време; услуги, свързани с поддръжка на софтуер за управление на международните резерви; услуги за размяна на съобщения-копия (FIN Copy); гориво за служебните автомобили на БНБ; мобилни телефонни услуги; резервни части и ремонт на служебните автомобили; отсичане на разменни монети.
Контролните дейности не са действали ефективно през одитирания период и не са предотвратили извършването на нарушения на ЗОП (отм.).